Ur Nokias perspektiv är affären lätt att förstå. Det har, för att tala klarspråk, gått åt helvete sedan nystarten med Windows Phone. År 2010, när Stephen Elop klev på, var Nokia världens största tillverkare av smarta mobiler. År 2013 låg bolaget på plats nummer tio. Aktien har tappat 80 procent av sitt värde under samma tidsperiod.

Stephen Elop drar alltså vinstlotten. Han katapultstolar ut medan han fortfarande kan, med åtminstone lite heder i behåll, tillbaka till moderskeppets trygga famn och ett toppjobb på Microsoft. Hans nämns nu som en tänkbar efterträdare till den avgående vd:n Steve Ballmer.

Betydligt svårare att förstå är varför Microsoft över huvud taget är intresserat. Varför väljer Steve Ballmer att, som sin kanske sista stora gest, lägga en förmögenhet på ett bolag vars relevans idag är mer eller mindre lika med noll?

Man vill åt Nokias design- och produktionskompetens, säger optimisten. Men Microsoft behöver inte Nokia för att bygga snygga apparater. Fjolårets Surface Pro är en av marknadens mest gedigna och väldesignade prylar, tycker jag (läs min recension här). Den byggde Steve Ballmer & co helt utan Nokias hjälp.

Problemet är inte, och har aldrig varit, hårdvaran. Problemet är att Microsoft har misslyckats kapitalt med att få allmänheten att betrakta Windows Phone som ett fullvärdigt alternativ till Android och IOS. Det beror inte på att det saknas attraktiva mobiltelefoner utan på ett bristande ekosystem av appar och utvecklare: Fortfarande saknas officiella klienter för mängder av populära tjänster (Instagram, Instapaper, Google+ och Pinterest är en handfull välkända exempel). Jag har svårt att se hur köpet av Nokia hjälper till att lösa det över huvud taget.

Patenten? Visst, men det räcker inte som förklaring. Det framgår klart och tydligt i affären att just Nokias patentportfölj kostar Microsoft dryga 2 miljarder dollar (man köper dem inte rakt av, utan licensierar dem från Nokia på tio år). Resterande 5 miljarder läggs på mobilverksamheten.

Men Nokias marknadsandel i Asien, Afrika och Latinamerika då? Genom att dopa sina lågprislurar med Windows Phone (Nokia har hållit fast vid den egna plattformen Series 40 i sina billigaste modeller) kan Microsoft snabbt köpa sig marknadsandelar. Ja, men en titt på siffrorna visar att försäljningen även där sjunker som en sten. Den så kallade feature phone-marknaden, dit Nokias lågprislurar räknas, minskade med hela 19 procent under året enligt Gartner. Den väntas fortsätta dala i takt med att “riktiga” smartphones blir billigare och köpare i länder som Brasilien och Indien får mer pengar att röra sig med.

Kort sagt, jag får inte ihop det. Microsoft lägger drygt 7 miljarder dollar på Nokia. Frågan är hur mycket man hade behövt betala Facebook för att få loss en officiell Instagramklient till Windows Phone.

Frågan är om det inte hade varit en bättre investering.

/Daniel (@danielg0ldberg)