Det här är den andra av två delar i vårt stora Oculus Rift-test. Läs den första delen här: Del 1: Så bra funkar Oculus Rift. Här går vi igenom spelen, både de som har officiellt stöd för vr-glasögonen och de som fungerar genom fulhack.

Våra första experiment med Oculus Rift gjorde vi just som brillorna hade landat i brevlådan. Då hade vi bara en ganska enkel Macbook tillgänglig. Visst klarade den av att köra Half-Life 2, men det märktes att spelet bad om mer hårdvara för att funka ordentligt.

När det var dags att börja spela ordentligt bytte vi således till en mer ordentlig spel-pc, med ett Geforce GTX 650 Ti och ett välfyllt Steam-bibliotek att beta av.

Låt oss klargöra det direkt: Högre framerate gör enorm skillnad när man spelar med Oculus Rift, betydligt större än när man spelar på vanlig skärm. När vi testkörde Half-Life 2 på Macen fick vi nöja oss med runt 30 fps, på pc:n fick vi över 60. I vr-glasögon är skillnaden som natt och dag. På Macbook:en kändes det som att rörelserna i spelet hela tiden låg lite efter, på pc:n var närvarkänslan närmast fulländad.

Om du bestämmer dig för att skaffa ett par Oculus Rift-glasögon, se alltså till att köra dem på en burk med duglig grafikprestanda.

Half-Life 2
Vi börjar med Valves klassiska shooter, som vi även nämnde kort i testets första del. Valve har, som ingen annan spelutvecklare, gått all in för Oculus Rift och anpassat spelen på ett lysande sätt för tekniken. Därför kommer man igång i ett nafs. Allt som krävs är att öppna Steams “launch options” och lägga till ett “-vr” i kommandoraden. Sedan skickas videosignalen perfekt anpassad för glasögonens två linser.

Med pc:ns prestanda fungerar det klockrent. Spelets dystopiska inledning är smått fantastisk med glasögonen på huvudet. Om det är så här väl framtida spel kommer anpassas för tekniken så lovar det gott för Oculus Rift.

Som vi noterade redan i testets första del ska man dock inte förlita sig helt på huvudets rörelser för att navigera. Bäst är att köra en mus samtidigt och låta den ta hand om de större rörelserna. Det tar en stund att vänja sig. Men när det väl sitter så känner man att tangentbordet styr hur man går, musen vilket håll man riktar kroppen åt, och Oculus Rift hur man vrider på huvudet.

Mirror’s Edge
Parkour-inspirerade Mirror’s Edge, släppt av svenska Dice för fem år sedan, var ett av de givna spelen att testa. Få spel framkallar samma känsla av rörelse och svindel. Vi var nästan rädda för hur det skulle kännas när Oculus Rift helt omsluter ens synfält.

Den rädslan visade sig befogad. Men det första problemet var att komma igång.

Till skillnad från Half-Life 2 så är inte Mirror’s Edge anpassat för Oculus Rift. Därför krävs en tredjepartsdrivrutin och en hel del pill för att få det att funka. Vi laddade hem Vireio Perception som utlovar mer eller mindre fungerande stöd för en rad spel. Dishonored, Portal 2 och Skyrim för att nämna några. Om du testar själv, se till att läsa den medföljande readme-filen, för varje spel kräver sin egen handpåläggning. Till exempel ska Mirror’s Edge fungera direkt (för vissa) så länge Vireio-applikationen körs i bakgrunden. Andra måste kopiera speciella dll-filer till spelets hemkatalog, vilket visade sig gälla för oss.

Men när det är gjort kör spelet igång på Oculus Rift precis som utlovat. Frågan är om närvarokänslan inte är lite väl stark, men mer om det senare.

Dessutom hamnar delar av gränssnittet så långt i synfältets utkant att texten blir närmast oläslig. Det finns korrigeringar som kan lösa problemet – läs readme-filen – men skillnaden mellan officiellt stöd och detta tredjepartshack är slående.

Minecraft
Om Mirror’s Edges ljusa, bjärta värld har en diametral motsats så kan det sägas vara Minecrafts blockformade tillvaro. Därmed inte sagt att den är sämre lämpad för Oculus Rift, snarare tvärtom. Desutom finns en inofficiell mod som löser det hela galant. Den kallas Minecrift och har nyligen uppdaterats för Minecraft version 1.6.2.

Installationen är snabb och enkel. Starta installationsprogrammet, välj var du har spelet installerat och modden skapar en ny Minecraftprofil. Kom ihåg vad den heter! Sedan startar du Minecraft.

Innan du kan börja spela återstår ett steg: Klicka “edit profile” och ändra sedan under “use version” till den som just skapades. Det är tricket för att bilden ska delas i två och vrängas till för att funka med de medföljande linserna. Spara ändringarna så är du klar att starta.


När spelet börjar blir du ombedd att kalibrera genom att vända dig åt höger, sedan vänster och sedan upp. Det är avklarat på några sekunder.

Det första man märker är hur menyernas placering har förändrats. Med Oculus Rift svävar de framför en på ett sätt som förstärker känslan av 3d. I övrigt fungerar det riktigt bra. Känslan av djup infinner sig direkt, och Minecrafts lättöverskådliga värld visar sig sällsynt lämpad för vr-glasögon.

Det funkar, men är krångligt
Om du har orkar läsa ända hit är du kanske inte rädd för att mixtra med inställningar, men efter ett par veckor med Oculus Rift känns behovet av officiellt stöd och standardinställningar skriande. En kryssruta vid uppstart borde vara allt som behövs.

Man ska komma ihåg att det är en ung produkt. Den version vi kör är tänkt för utvecklare, inte för vanliga spelare. Dessutom visar Valve redan att inställningarna inte behöver vara krångliga. Om Oculus Rift blir mer populär lär fler spelutvecklare ha dem i åtanke redan i planeringsstadiet.

Vilka spel passar bäst?
En något förvånande slutsats blir uppenbar efter ett par timmar med glasögonen på huvudet. Oculus Rift fungerar överlag betydligt bättre med lugnare spel, där inlevelsekänslan inte är så påtaglig från början. Att vandra runt i den blockiga Minecraftvärlden med glasögonen på huvudet är ett sant nöje, likaså fungerar det relativt sansade skjutandet i Half-life 2 bra. Med Mirror’s Edge är det tvärtom. Vansinnesloppen över hustaken blir helt enkelt för mycket. Att ramla och slå ihjäl sig mot trottoaren är obehagligt även utan vr-glasögon, med en Oculus Rift på huvudet blir det en skräckupplevelse. Till viss del beror det på att Mirror’s edge med jämna mellanrum styr om kameran utan att du har kontroll över det – när du klättrar upp för en vägg vänds till exempel blicken automatiskt uppåt – vilket känns mycket märkligt. I Half-Life 2 och Minecraft är det annorlunda, där har du hela tiden full kontroll över åt vilket håll din karaktär tittar.

Som med allt annat är detta någonting man får förutsätta noteras även av de utvecklare som jobbar med Oculus Rift. Med tiden lär spel anpassas för den, vilket förhoppningsvis löser problemen.

Kräkpåse, the return
Mer illavarslande är sjösjukan. Ni kanske minns första delen av testet, med de första intrycken av Oculus Rift? Där oroade vi oss för det påtagliga illamående som uppstod redan efter ett par minuter.

Tyvärr kan vi nu konstatera att det inte blir bättre med tiden. Snarare tvärtom. Efter några timmar med Half-Life 2 upplevde vi både huvudvärk, trötthet i ögonen och en obehaglig känsla av sjösjuka, även om högre framerate hjälpte en del.

Det är möjligt att obehaget kan lindras genom att finlira med Oculus Rifts inställningar. Värdet som kallas “inter-pupillary distance”, det vill säga hur långt ifrån varandra dina ögon sitter, påverkar skärpan i bilden och därmed också hur hjärnan upplever det som sker. Likaså går det att experimentera med djupet i 3d-effekterna, det vill säga hur olika bilderna är som skickas till ditt högra respektive vänstra öga. Men vi hade överlag mycket svårt att bli av med illamåendet.

Det grundläggande problemet är svårt att komma runt. Ögonen registrerar att man rör sig på ett sätt, medan balanssinnet upplever någonting annat.

Framtiden
Klart är i vilket fall att spelbranschen slutit upp bakom Oculus Rift med ordentlig entusiasm. Listan över spel med officiellt stöd för maskinen växer varje dag, och runt hörnet väntar flera. Två av världens mest använda spelmotorer, Unreal och Unity, kommer få officiellt stöd för Oculus Rift inom en snar framtid. Det bör göra det enkelt för spelutvecklare att integrera den i sina egna projekt. Nyligen klev även spellegenden John Carmack (se faktaruta) in som teknikchef på Oculus VR, företaget som tillverkar Oculus Rift-glasögonen. På Wikipedia finns en bra lista med kommande spel som stöder tekniken. Vi ser verkligen fram emot isländska CCP:s rymdsimulator Eve Valkyrie, som sägs vara någonting i hästväg när den spelas med Oculus Rift. Sammantaget bådar uppbackningen från branschen gott. Oavsett allt annat lär det finnas gott om spel när den färdiga Oculus Rift dyker upp i butik (något spikat släppdatum finns ännu inte).

Bara en gimmick?
Det är med blandade känslor man avslutar sin första tid med Oculus Rift. Å ena sidan råder det ingen tvekan om att tekniken verkligen fungerar. Inlevelsen man får i spelen är fantastisk, och det finns inte mycket i spelvärlden som kan mäta sig med wow-känslan när man spänner på sig glasögonen för första gången. Å andra sidan är nackdelarna uppenbara. Känslan av att vilja kräkas förtar liksom nöjet med att spela spel, hur häftig vr-tekniken än är.

Kommer Oculus Rift att göra vr till allmängods, eller blir den en nischad pryl för de redan invigda? Vi lutar, tyvärr, åt det senare. Det återstår att se om den färdiga produkten kan lösa problemen, kanske räcker bättre upplösning och finjusterade ögonlinser för att mildra illamåendet. Om inte så har vi svårt att se oss återvända till vr-glasögonen för något annat än att imponera på vänner och bekanta. Inlevelse i all ära, men en datorskärm blir man åtminstone inte åksjuk av.

Fakta

EVE Valkyrie
En rymdstridssimulator som utspelas i EVE Online-universat. Alldeles ofattbart häftigt med en Oculus Rift på huvudet, enligt de som provat.

Doom 4
Nästa del i ID Softwares klassiska spelserie är byggd från grunden med stöd för Oculus Rift, enligt utvecklarna. Att seriens upphovsman, John Carmack, numera jobbar på Oculus VR bådar även det gott.

DayZ
Den kommande fullversionen ska detta hajpade indiespel ha fullt stöd för Oculus Rift. Även utan vr-glasögon är DayZ läskigt, så att jagas av blodtörstiga zombies med en Oculus på huvudet lär bli minst sagt minnesvärt.

Theme Park Studio
Denna kommande nöjesparkssimulator låter dig designa berg-och-dalbanor för att sen provåka dem – med vr-glasögon på huvudet. Mer än så behöver väl egentligen inte sägas.

Castlevania: Lord of Shadow 2
Konamis kommande Castlevania-äventyr ser ut att bli en ganska skamlös Devil may Cry-klon. Dock ska det bli mycket intressant att se hur tredjepersonsaction fungerar med vr-glasögon.

Det gick chockvågor genom spelvärlden i somras när Oculus VR, företaget som utvecklar Oculus Rift, avslöjade att självaste John Carmack klivit på som bolagets teknikchef.

John Carmack är en legendar i spelvärlden, och mannen bakom klassiska spelserier som Wolfenstein 3d, Doom och Quake. Han anses vara en av spelvärldens mest stilbildande utvecklare, och hans inblandning bådar gott för Oculus Rift-glasögonens framtid. Inte minst lär det innebära rejält stöd för tekniken i ID Softwares kommande titlar, till exempel Doom 4 och nästa del i Quake-serien.