Men faktum kvarstår: Det går inget vidare. Det finns två rimliga förklaringar till förra veckans storaffär, där Microsoft svalde Nokias mobilverksamhet med hull och hår. Antingen var det ett sista, desperat försök från Nokias vd Stephen Elop att rädda sitt bolag undan konkurs. Eller ett lika desperat försök från Microsoft att undvika en situation där Nokia, efter två och ett halvt års slit, övergav Windows Phone till förmån för Android.

Oavsett vilket är grundproblemet det samma. Folk köper inte telefonerna. För varje dag som går blir det allt mer troligt att Windows Phone så småningom kommer läggas till den dignande hög av avbrutna konsumentfiaskon som Steve Ballmer lämnar efter sig i Microsofts soprum. Windows Phone lanserades i oktober 2010. Tre år senare har operativsystemet en marknadsandel på ynka 3,3 procent.

Men det fanns en tid då saker var annorlunda. Då solen sken, då fåglarna sjöng, då en hoppfull it-värld sveptes med i Steve Ballmers stora ord om Microsofts dramatiska nystart med ett totalrenoverat mobiloperativsystem. Då hette operativsystemet Windows Phone 7. Då såg analytikernas prognoser ut så här:

Våren 2011 spådde Gartner att Microsoft, med draghjälp från Nokia, skulle ha en marknadsandel om 10,8 procent år 2012, och hela 19,5 procent år 2015.

Konkurrenten IDC var inne på samma spår. År 2015 väntades Microsoft vara stadigt etablerad som mobilmarknadens näst största aktör, med 20,5 procent av världsmarknaden.

Exakt hur mycket det kostar att prenumerera på Gartners branschrapporter är svårt att veta. Enligt denna tråd på Quora bör man räkna med att punga ut i runda slängar 20 000 dollar om året.

Värt.

/Daniel (danielg0ldberg)