Fingeravtrycksläsaren bjöd för mig på gårdagens enda riktigt klassiska Apple-ögonblick. När jag visade upp den för familjen möttes jag av imponerade visslingar. “Det där känns verkligen som framtiden” sa en äldre släkting, trots att fingeravtrycksläsare till bärbara datorer har funnits så länge att de har både hunnit dyka upp och glömmas bort. Apple har en kuslig förmåga att paketera teknik bättre än någon annan och presentera den som något nytt och revolutionerande.

I övrigt säger Iphone 5C mest om hur Apple tänker just nu. Dess huvudsakliga syfte är sannolikt att få 5S att framstå som mer lyxig än den är. 5C är i allt väsentligt fjolårets toppmodell målad i barnsligare färger.

Det betyder också att det nu, för första gången, finns två lika nya Iphonemodeller på marknaden. En är dyr, snabb och klädd i metall. En är billig, färgglad och gjuten i plast. Det är ett steg bort från vad jag skulle hävda har varit hörnstenen i Apples Iphone-strategi, som slogs fast under Steve Jobs tid.

När han visade upp den första Iphone år 2007 var grejen just att den var ensam: Apple släppte EN telefonmodell, inte tre, fem eller tio olika. Det gick tvärs emot den då rådande branschlogiken: I dåvarande jätten Nokias utbud fanns hundratals modeller, alla med olika tekniska specifikationer och prislappar. Det svensk-japanska hoppet Sony Ericsson delade in sina lurar i tydligt avgränsade fack: Walkman-modellerna var bäst på musik. Cybershot-lurarna hade bäst kameror, och så vidare. Apple gjorde tvärtom – och vände upp och ned på mobilmarknaden inom loppet av ett par år.

Den första Iphone vann för att den gjorde någonting nytt. Pekskärmen var större och bättre, apparna fler och operativsystemet fräschare än allt annat på marknaden. Det är sådant som lite slarvigt brukar kallas för innovation. Förmågan att titta utanför boxen och göra nya, annorlunda saker.

Med 5C är det annorlunda. Här finns inte ens en ansats till att göra någonting nytt. Iphone 5C är i grunden samma pryl som tidigare, med en extra bokstav i namnet och nya färger bakpå. Apple förlitar sig på marknadsföring, segmentering och taktiskt finlir med prisnivåer för att ta marknadsandelar. Precis som alla andra mobiltillverkare gjort i åratal.

Med Iphone 5C slutar Apple att vara unikt. Från och med idag är man en mobiltillverkare i mängden.

/Daniel (@danielg0ldberg)