Konsumenträttsligt är det rena mardrömmen.
- Lagstiftningen har inte hängt med här. Varken konsumentköplagen eller konsumenttjänstlagen passar riktigt in. Konsumentköplagen har skrivits med tanke på fysiska varor, inte digitala produkter eller streaming. Och konsumenttjänstlagen är inte heller gjord för det här, konstaterar Cecilia Norlander, jurist på Konsumentverket.

Att det är upplagt för problem är lätt att förstå. Gå till nästan vilken skolgård som helst och du upptäcker att det är just på mobilen barnen spelar. Och ungefär sju av tio mobilspel spelas på en Iphone eller Ipad. De allra flesta spel är gratisspel av samma slag som Clash of clans. Det betyder alltså att spelen är gratis att ladda hem och att man i princip också ska kunna spela dem utan betala något, men att man erbjuds att köpa saker som ger fördelar inne i spelet. Det finns inga officiella siffror på hur många som handlar inne i spelen, men branschsnittet verkar ligga på mellan fem och tio procent.


Topplistan för de spel som drog in mest pengar i Appstore. Samtliga är gratisspel som erbjuder köp inne i spelet. Big fish casino och Slots är kasinospel, men också de är gratisspel.

Trots detta är det gratisspelen som drar in mest pengar i Appstore. Exempelvis var samtliga tio spel som genererade störst intäkter under augusti i år av det slaget, Clash of clans ligger i toppen.

Den här trenden slog igenom på allvar förra året, och har nu blivit en vedertagen affärsmodell som, trots allt, verkar fungera ganska bra åtminstone för vuxna. De spel som försöker lura spelaren att betala blir inga större framgångar; konkurrensen är så hård att de kassa spelen helt enkelt inte når ut till bred publik. Dessutom har vissa spelutvecklare, som svenska King med världens mest spelade spel, Candy crush saga, valt att ta bort de extremt dyra prylarna ur butiken; nu är det dyraste man kan köpa inne i spelet en booster för 299 kronor. Kanske inte superbilligt, men jämfört med exempelvis Clash of clans kista för 749 är det ju rena lågprisladan.

Men det var ju det här med barnen som handlar på föräldrarnas mobil eller padda, eller som i Tommys fall får tillgång till förälderns Ituneskonto.
- Avtalsförhållandena när man köper i Appstore är knepiga. Du som vuxen har ju själv undertecknat ett avtal med Apple och angett ditt kontonummer och valt lösenord. När du loggar in tas det som en underskrift. Du förväntas skydda din kod. Men om det här verkligen räcker för att avtalet ska vara giltigt när ett barn använder kontot kan diskuteras, men saken har aldrig prövats rättsligt, säger Cecilia Norlander.

Dessutom är det faktiskt lite knepigt att avgöra vem som är motparten. Som i Tommy Bergs fall; är det Apple eller är det Supercell? Om det gällde själva spelet skulle det vara Apple. Apple står för butiken Appstore som spelet köps i. Men när man handlar saker inne i spelet, är det då Apple eller Supercell?
- Det är svårt att svara på, men det finns en hel del som talar för att det är den som gjort spelet som är ansvarig. Fast det vet vi inte med säkerhet innan saken prövats rättsligt, vilket ännu inte gjorts, säger Norlander.


En knapptrykning här medan mobilen eller paddan är upplåst och barnet har handlat låtsasädelstenar för 379 kronor i Pet shop story.

I så fall är det alltså i Finland ansvaret finns. När jag kontaktar Apple i Sverige får jag ingen klarhet heller utan bara "vi kan tyvärr inte kommentera det." King, med huvudkontor i England, verkar dock ha sin uppfattning klar. När jag kontaktar dem för att få veta hur deras policy är för det här med ångerköp är får jag ett mail med deras mer officiella svar på frågan. Där säger King att spelaren i första hand ska vända sig till Apple (eller Facebook eller Google om det är de plattformarna man spelar på). Spelaren betalar nämligen pengarna till dem, inte King. Om Apple anser att det är ett ärende värt besväret skickas det vidare till King för utvärdering.

Det här verkar också stämma med hur Itunesklienten i datorn är organiserad; om man letar ordentligt bland menyerna kan man hitta flikar för att ångra köp och anmäla problem. Dessa meddelanden skickas till Apple, inte spelutvecklaren. Även om det alltså gäller köp inne i appen.

Men några klara svar eller tydliga regler för vem som har ansvaret för att barn inte ska kunna handla inne spel finns faktiskt inte. Man kan så klart hävda att det är föräldrarnas ansvar, precis som man kan hävda att det inte ska vara möjligt för barn att köpa saker inne i spel - och att det därmed vilar ett ansvar på Apple och speltillverkaren. Men vad lagen faktiskt säger vet vi inte.

Och finns nämligen inte några prejudikat, och åtminstone Apple verkar göra allt för att undvika att det sker. I februari gjorde företaget till exempel upp utanför domstol med föräldrar som stämt dem just för att barn köpt saker inne i apparna 
- Vi kan väl ha samma känsla här, att företagen ofta gör upp med konsumenterna i godo både för att slippa dålig publicitet, men även för att de inte vill ha något prejudikat. På ett sätt är det bra, det viktigaste för den enskilde konsumenten är ju trots allt att konsumenterna får tillbaka sina pengar. Men på ett annat sätt är det dåligt, det finns ju säkert fler konsumenter som drabbats men som kanske inte bråkar om det. Det vore bra om vi fick fler anmälningar och saker ställdes lite mer på sin spets. Det finns orsak att misstänka att många är drabbade av det här, många fler än vi får kontakt med, menar Norlander.

Imorgon: Vi tittar närmare på de femton anmälningar som lämnats in till Konsumentverket om barn som köpt saker i spel. Och finner en tydlig trend - och ännu mer komplicerade regler.

Sida 2 / 2

Innehållsförteckning