Tommy Bergs telefon ringde. Det var strax efter skolstarten, men det var inte skolan som hörde av sig. Det var banken. De hade spärrat hans konto eftersom det pågick ett misstänkt bedrägeri mot hans kreditkort; någon hade i snabb följd gjort nio köp á 749 kronor. Det skulle visa sig att denne någon hade hunnit göra ytterligare fyra köp som ännu inte hade registrerats.
Totalt handlade det om 9737 kronor. Ingen liten summa i familjen Bergs liv.
- Min son hade just fått en Ipad av skolan. Vi hade gått igenom att han inte skulle köpa något, men jag fick ändå tanken att det var något sådant som hade hänt, så jag rusade hem, berättar Tommy.

Och där träffade han en son som hade köpt tretton kistor med gems i spelet Clash of Clans från finländska spelstudion Supercell. Gems är en valuta som behövs för att köpa saker i spelet, själva spelet är däremot ett så kallat gratisspel och laddas ner utan kostnad.

Sonen hade inte förstått att det var riktiga pengar han hade handlat för och blev alldeles förtvivlad. Tommy blev arg på hela situationen; fick det gå till så här? Han började med att ringa till konsumentvägledaren i Härryda, där han bor. Av hen fick Tommy veta att han borde haft bättre koll själv och att det inte var mycket att göra åt saken nu. Men Tommy gav sig inte; han anmälde företaget bakom Clash of Clans till Konsumentverket och skrev mail till Supercell.

Tre mejl blev det, men inget svar än så länge.
- Mitt hopp stod egentligen till att Supercell skulle betala tillbaka pengarna. Jag tyckte att de borde fatta att det här inte hade gått rätt till, men det har varit helt tyst.
Supercell verkar inte heller vilja prata med pressen om saken. Jag har mailat Supercells pressavdelning, men inte heller fått svar. Tommys räddare blev istället banken som lite oväntat meddelade att de tog på sig kostnaden. En lättnad, men samtidigt inte.
- Det här är fel, så här ska det inte få gå till. En tolvåring ska inte kunna använda mitt konto för att köpa saker i spel utan min vetskap. Jag tycker Supercell borde ta sitt ansvar, säger Tommy.

När Ipaden levererades från skolan hade den grundinställningarna från Apple. Där är det exempelvis tillåtet med köp inne i appar, en funktion man kan stänga av manuellt. Ipaden var inte kopplad till Tommys konto, men eftersom sonen har sockersjuka ville Tommy köpa appen Insulin dose calculator pro för 15 kronor. När han knappade in sitt lösenord såg sonen det, vilket Tommy noterade. Han tyckte inte det var något större problem, det handlade ju bara om ett engångsköp. Men vad Tommy inte insåg var att sonens Ipad nu var kopplad till Tommys kreditkort. Allt som behövdes var lösenordet.
- Det är ju galet att Apple bara väljer att hans Ipad ska minnas mitt kontonummer med automatik för att jag gör ett köp.


När man startar Clash of clans möts man av följande varningstext. Efter några timmars spelande är den lätt glömd av barn, om de ens lagt märke till den.

I sonens skola, precis som i många andra skolor, är Clash of clans ett mycket populärt spel där kompisar spelar mot varandra och visar varandra vad bygger i spelet. Frestelsen att snabbt köpa sig till framgångar är så klart stort. När man laddar hem spelet första gången och startar det möts man visserligen av en upplysning om att spelet erbjuder köp inne i spelet, men det hade sonen inte lagt på minnet. Inte heller hade informationen om att spelet "erbjuder köp inuti app" hade fäst.

Han är inte ensam. Det första fallet där barn köpte för stora pengar inne i en app skapade rubriker redan våren 2011. Under en bilresa mellan Stockholm och Göteborg lyckades två pojkar köpa smurfbär i Smurf's village för 50 000 kronor. I januari i år blev det nya rubriker när en 11-åring köpte gems för 40 000 kronor i samma Clash of clans som Tommys son spelar.

Upprörande och tydliga fall på att något fel har begåtts av säljarna kan tyckas, men konsumenträttsligt är läget inte så simpelt. Redan att köpa digitala produkter är knepigt. Distans- och hemförsäljningslagen ger som huvudregel ångerrätt på köp via nätet, alltså att man kan lämna tillbaka den produkt man köpt. Men hur lämnar man tillbaka ett digitalt spel man laddat ner på sin mobil? Det är ändå rena barnleken jämfört med att köpa digitala speltillbehör inne i de digitala spelen.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning