Del 1 kan ni läsa här: Gratisspelens baksida del 1: Den svindyra gratisapplikationen

En av dem som inte vänt sig till vare sig kommunens konsumentrådgivare eller Konsumentverket är min kompis Marie. När jag träffade henne och hennes treårige son nyligen, spelade han på mammas Ipad, ett spel som heter Extreme road trip. Han var mycket uppslukad av det precis som små barn kan vara, men plötsligt började han gråta. Han ville köpa en bil i spelet. Det ville egentligen inte hans mamma, men okej då; en bil för att kunna sitta och prata ifred en stund till var just där och då värt 22 kronor.

Det är kanske inte ett vackert sätt att sälja saker i ett spel, men vilken förälder har inte gett till föga för sitt barns gråt och tjat om en ny leksak? Och 22 kronor kan det ju faktiskt vara värt för en stunds ostört vuxenprat till. Det finns skäl att en hel del köp inne i barnspel görs på det här sättet; av föräldrar som faller till föga för barnens tjat, eller kanske rent av tycker att det värt några tior för att barnet ska ha kul med spelet. Alla köp i appar är ju inte djävulens avkomma, det är kanske värt att notera.

Men ett halvår tidigare hade något helt annat hänt. Då hade Marie fått en chockutbildning i hur gratisspelen i Appstore fungerar. Då hade sonen köpt för ett par hundra kronor i ett annat bilspel - utan att Marie ens märkte något.

- Spelet var ju gratis, jag hade ingen aning om att man kunde köpa saker inne i spelet. Det tror man ju inte när det står att det är gratis, säger hon.

Hon hade heller inte klart för sig att man kunde gå in Ipadens inställningar och stänga av funktionen som gjorde att kontot i Appstore var öppet för köp i en kvart efter att man loggat in. Inte heller kände hon till att det fanns en annan knapp för att stänga av köp inne i appar.

Sonen var flyhänt trots sin ringa ålder; sju bilar á sju kronor hann han skaffa sig.
- Jag blev lite överrumplad när jag fattade att han hade köpt saker för mina pengar själv, det fattade ju inte han så klart. Men det var ju inte så mycket pengar, så jag tyckte inte att det var värt besväret att bråka. Dessutom kände jag mig lite puckad. Det där var säkert något som alla utom jag fattade, jag är så dålig på teknik, sa hon.

Vilket inte var sant. Hon är inte puckad. Det finns många föräldrar där ute som varken fattat att gratisspel inte är så gratis - eller att barnen under vissa omständigheter kan köpa helt utan deras vetskap.

På Konsumentverket hittar jag 15 anmälningar från 2012 och 2013. Till Konsumentverket kan man inte vända sig för att få tillbaka sina pengar, däremot kan man anmäla marknadsförings- och försäljningsmetoderna samt få utrett om avtal är rimliga. 15 anmälningar är kanske inte lite, men ändå färre än man kanske hade kunnat misstänka.
- Många som drabbas vänder sig först till konsumentvägledaren i kommunen och löser det kanske den vägen. Andra vänder sig direkt till Apple eller spelföretagen och får tillbaka sina pengar på så sätt. Och antagligen är det rätt många som inte orkar anmäla eller bråka eftersom det ofta handlar om ganska små summor ändå, funderar Cecilia Norlander, jurist på Konsumentverket.
Anmälningarna visar alla ungefär samma mönster som i Maries fall.

Där finns en från Karin vars sjuårige son köpt för 10 887 kronor i Minipets och Hugo. Och där finns Annelie som berättar om sonen som köpt saker för 15 000 i spelen No zombies allowed, Subway surfers, Traffic Panic London, Big win soccer, Monster pet shop och Dragon vale. Edvin från Västerås anmäler samma spel som Maries son spelar, Extreme road trip. Han hade blivit debiterad 225 kronor för köp inuti spelet. Så här berättar han (anmälningarna nedan är ordagrant återgivna):

"Jag har laddat ned en app och min 5 åring tog över ipaden för att spela det "gratis" spelet som jag har laddat ned men efter några dagar fick man se att det drogs 225 kr från kontot. Mitt barn kan inte läsa och knappast förstå vad den köper. Står det Gratis så ska det vara gratis."

En del anmälningar är hjärtskärande, som det här från arbetslösa Ingela från Söderhamn. Denna gäller Super knight, ett spel från Chillingo som även står bakom Extreme road trip:

"Hej. jag köpte spelet för 7 kr. Min 5 åriga son spelade det, o det dök upp inuti appar som jag inte hade en aning om. han måste ha tryckt på dessa appar o jag fick mail om att jag köpt dessa appar för 75 kr+379 kr+38kr+189 kr. jag har inte godkänt dessa appar. Dessa pengar har dragits från mitt konto Jag är arbetslös o detta ställer till i min ekonomi. Hoppas ni kan hjälpa mej."

Sedan har vi Evas tioåriga son som i oktober förra året köpte för 4 000 kronor inne i ett spel. I sin anmälan uttrycker hon vad många föräldrar känner: "Så här får det inte gå till!" Via mail berättar hon för mig att hon inte fått tillbaka några pengar. Hon har inte ens lyckats leta sig fram till en kontaktadress för att klaga hos Apple. Hon känner sig kanske lika korkad som Marie, men även undertecknad kan i så fall ansluta sig till den skaran. Jag ringer till Apple för att få hjälp med att själv hitta vart jag ska anmäla problem och felköp, och det tar faktiskt ett par samtal att få reda på (se faktaruta). Det är faktiskt tämligen enkelt - när man väl fattar var man ska leta, vilket inte är särskilt självklart. Det är ju knappast som att Apple skyltar med platsen för klagomål, för att uttrycka sig milt.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

Så här gör man för att stänga av köp i appar på IOS.
Gå till inställningar.
Välj Allmänt.
Välj Begränsningar.
Välj aktivera begränsningar. Nu uppmanas du att välja en kod som lösen. Kan vara klokt att ha en annan kod än ditt vanliga lösenord till Itunes.
När du val en kod kan du gå in och stänga av eller sätta på begränsningar. En bit ner finns en knapp för Köp inuti program. Stäng av den om du vill stänga av möjligheten att köpa saker inne i spel.
Alldeles under finns Kräv lösenord. Standardinställningen är 15 minuter. Ändra den till Direkt så krävs lösenord varje gång något köps.