Apple är inte den enda syndare, men att just Apple och deras spelförsäljning som får klä mest skott när det gäller gratisspel och köp inne i appar är inte så konstigt; Apple är störst när det gäller den typen av spel. Apple var också tidigt ute - efter Facebook men före Google play. Hos Konsumentverket finns heller inga anmälningar om köp inne i spel mot vare sig Facebook eller Google play. Om det beror på att det inte finns några problem, om det är lättare att klaga där eller om barn av någon orsak inte handlar lika mycket där som i Appstore vet så klart ingen.

Däremot har Apple skärpt sina rutiner för hur man ger information om gratisspelen. Nu står det, om än finstilt, i direkt anslutning till spelets namn och betyg att det "erbjuder köp inuti app." En del spel upplyser också spelaren om att det erbjuds köp inne i spelet när det startas första gången. Det gör bland annat storsäljarna Hay day och Clash of Clans från finska Supercell, men från svenska Apple kan jag inte få svar på om det är en regel som Apple bestämt eller om det är frivilligt. Frågan har skickats vidare och i skrivande stund väntar jag fortfarande på svar.

Men en nedladdning av några olika gratisspel visar att långt från alla varnar om köp i spelet. Extreme road trip 2 gör det inte.
Det går att få tillbaka sina pengar. Edvin från Västerås berättar i ett mail att han fick sina 225 kronor från Apple efter att han anmält. Edvins historia blev till och med ett nyhetsinslag TV4:s lokalnyheter.
- Just när konsumenter går till media är nog chansen stor att de får tillbaka pengarna. Det är nog också ett sätt som många löser sina problem på. Det kan vara ganska effektivt, menar Cecilia Norlander.

Men om nu det här med att få tillbaka sina pengar och vem som är skyldig till vad är lite rörigt, så finns det en sak som är desto klarare; detta med marknadsföring mot barn. Företag får helt enkelt inte rikta direkta köpuppmaningar till barn. Svensk lagstiftning är glasklar och samma regler gäller inom hela EU. Ligger det som det ofta gör i Hay day, världens tredje mest inkomstbringande Iphonespel, rabatterbjudanden i spelskärmen borde det alltså vara ett klart fall av brott mot marknadsföringslagen.
- Om spelet riktar sig till barn är reglerna tydliga. Men tyvärr har vi inte fått in några sådana anmälningar. Vi skulle gärna se att det kom, för det här är en marknad som är väldigt svår att överblicka för oss, säger Cecilia Norlander.

Själv gjorde jag en rätt ambitiös undersökning i våras. Tanken var att det skulle bli ett inslag i Plus eller på Gomorron Sverige, men det rann ut i sanden av olika skäl. Vad som krävs är helt enkelt att man själv spelar spelen - och tar bilder av de erbjudanden man får. Det tar många timmar; ibland plågsamma timmar om man dessutom måste ägna sig åt skitspel som Pet shop story.

Det var Jakob Porser, en av grundarna till Mojang och designern bakom rollspelet Scrolls, som tipsade mig om det. Som titeln antyder handlar det om att driva en djuraffär. Det är liksom ingen tvekan om att det riktar sig till barn, och främst då små flickor.
Den tecknade stilen är som hämtad ur Cartoon network och färgpaletten går i rosa, gult och lila. Porser berättade om vad som hände när ett av djuren i dotterns affär blev sjukt.
- Hon fick bara två val. Antingen kunde hon betala pengar för att det skulle bli frisk, eller så kunde hon trycka på knappen "abandon", berättade Jakob.
- Valde hon inget av de alternativen blev djuret kvar och tog upp en plats i butiken utan att hon kunde göra något med det. Det var helt bisarrt, ett fruktansvärt fult och oetisk knep. Det handlade ju bara om att boxa in henne, ett barn, i ett hörn så att hon eller hennes föräldrar skulle betala.

Lösningen var dock ganska enkel i det här fallet. Dottern kunde inte engelska så Jakob sa bara att "tryck på den där knappen så får du ett nytt". Hon lydde och gladdes över sitt nya djur, ovetandes om att hon just övergivit det sjuka.

För en lekman verkar det tydligt att spelet går långt över reglerna för marknadsföring mot barn med direkta köpuppmaningar ("Oh darn! You don't have enough gems. Buy more gems").

Men spelet är fult på andra sätt också. Precis som andra gratisspel jobbar det med två valutor, mynt och diamanter. Man tjänar mycket av det ena, men lite av det andra. Redan det kan vara svårt att förstå för ett barn - att man köper låtsaspengar med riktiga pengar (fast inte pengar man kan hålla i utan digitala pengar som syns lika lite som låtsaspengarna i spelet). Men i Pet shop story var det ännu knepigare; man köpte mynt med diamanter, diamanter som man kunde köpa med riktiga pengar. Ville man ha mynt möttes man av den supersöta kvinnan som handledde en genom spelet som sa: "Oh darn! You don't have enough coins. Buy 900 coins för 9 gems." När man klickar på köpknappen hamnar man i samma dialog, fast då måste man alltså köpa gems för riktiga pengar. Det är nästan svårt att hänga med som vuxen, så det är inte så konstigt att så många barn verkar gå vilse just här.


Du har blivit utvald att få rabatt. Helt förbjudet om det riktar sig till barn, men är Hay day ett barnspel bara för att det spelas av barn?

Fast även om man nu lyckas ta bilder på reklamen som riktas till barn inne i spelet är det inte givet att det kan fällas för felaktig marknadsföring ändå. När Hay day gör reklam för rabatt på diamanter är det ju uppenbarligen reklam riktad till spelaren - men vänder sig verkligen Supercell till barn? Uppenbarligen spelar massor av barn Hay day, men Supercell kan ju hävda att de vänder sig till vuxna. Både Hay day och Clash of clans har många vuxna spelare. Det går alltså inte att säga utan viss utredning, vilket alltså inte har skett.

Marknadsföringen som sker inne i spelet är antagligen inte Apples ansvar utan speltillverkaren. Där kommer nästa problem; Konsumentverket utreder bara svenska spel, eller snarare spel publicerade av svenska förlag. Anmälningar och utredningar om Hay day och Clash of Clans måste göras av finska konsumentverket. Pet shop story görs däremot av Storm8 i San Francisco - som alltså faller under amerikanska myndigheter och lagar.
- Vi kan inte påverka hur ett spel som görs av ett företag med säte i USA ser ut. Där råder amerikanska regler och är den marknadsföring som finns i spelet tillåtet där så blir det också tillåtet inne i spelet, förklarar Norlander.

Office of Fair trading, engelska motsvarigheten till Konsumentverket, har dock tagit sig an det här problemet. I april började man en stor undersökning där man undersökte 38 mobil och webbspel samt lät 160 föräldrar och 40 branschrepresentanter komma till tals. Allt har kokat ner till åtta föreslagna riktlinjer när det gäller gratisspel. Dessa är nu ute på remiss till slutet av november och sedan ska de färdiga förslagen bli officiella riktlinjer 2014. Även svenska Konsumentverket har fått ta del av förslaget. Mycket tyder på att både spelutvecklare och spelbutiker, som Appstore och Google play, kommer att självsanera enligt riktlinjerna.


The Simpsons: Tapped out är gratis står det, men numera finns även information om att det erbjuder köp inuti app. Det fanns inte tidigare i Appstore.
Scrollar man ner i menyerna innan man köper spelet hittar man fliken med Mest populära köp inuti appar. Här kan man se att även Electronic arts erbjuder spelarna bisarrt dyra saker, eller vad sägs om låtsasmunkar för 749 kronor?

Helt klart och tydligt lär det dock aldrig bli i de digitala mobilspelsbutikerna. Trenden med gratisspel och köp inne i appar är ingen dagslända, den är här för att stanna. Dessutom lär förvirring kring vad som är ett barnspel eller inte antagligen kvarstå. Barn kommer kunna köpa saker inne i spel för förälderns pengar utan att ha förälderns tillåtelse oavsett vad Office of fair trading säger.

Så i väntan på prejudikat, superärliga spelutvecklare som inte försöker pracka på barnen saker inne i spelen samt spelbutiker där det är mycket enkelt att reklamera sina inköp, finns bara en mer handfasta vägen kvar att gå:
Stäng av möjligheten att köpa i appar, se till att mobilen eller paddan låser sig direkt efter att du loggat in för att själv ladda något istället för att vara öppen en kvart - och håll lösenordet hemligt.

Och berätta sedan hur man gör det för alla som inte vet.

Sida 2 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

Så här gör man för att stänga av köp i appar på IOS.
Gå till inställningar.
Välj Allmänt.
Välj Begränsningar.
Välj aktivera begränsningar. Nu uppmanas du att välja en kod som lösen. Kan vara klokt att ha en annan kod än ditt vanliga lösenord till Itunes.
När du val en kod kan du gå in och stänga av eller sätta på begränsningar. En bit ner finns en knapp för Köp inuti program. Stäng av den om du vill stänga av möjligheten att köpa saker inne i spel.
Alldeles under finns Kräv lösenord. Standardinställningen är 15 minuter. Ändra den till Direkt så krävs lösenord varje gång något köps.