Projektet har precis lanserats på Kickstarter och leds av uppfinnaren Jeri Ellsworth och spelutvecklaren Rick Johnson. Båda två är tidigare anställda hos Valve, där idén till Cast AR föddes.

Cast AR är ett par glasögon i plast med inbyggda projektorer och en kamera som känner av hur du rör dig. Projektorerna kastar en bild som fångas upp av en sorts bioduk i miniatyr (1 x 2 meter) där själva spelgrafiken renderas. På det sättet kan du spela på ett bord eller en helt vanlig vägg. Kameran hjälper till att fästa bilden på duken, som också kan delas med andra personer som har Cast AR.

Det riktigt fiffiga med Ellsworths och Johnsons uppfinning är att du kan fästa ett extra filter över glasögonen för att göra dem till VR-glasögon. Det här förvandlar Cast AR till en solklar konkurrent till Oculus Rift som inte är lika flexibel. Om resultatet når samma klass av inlevelse är dock en annan fråga.

Tillsammans med Cast AR har Ellsworth och Johnson tagit fram en sorts magisk stav som gör att du kan interagera med spelobjekt. Det ser ut att fungera som en avancerad version av Nintendos Wiimote, fast med mycket högre precision.

Än så länge är Cast AR sladdbunden via hdmi och usb, och prylen befinner sig på prototypstadie. Med hjälp av Kickstarterpublikens potentiellt djupa fickor hoppas dock Ellsworth och Johnson på frodiga mängder bidrag. Än så länge har projektet passerat 40 000 dollar, men med ett mål på 400 000 är det en bit kvar till succé. Ett nybörjarkit kostar 189 dollar (1 292 kronor) vilket kan vara aningen mycket att svälja för de som redan har satsat sina pengar på publikfavoriten Oculus Rift. Cast AR erbjuder dock en helhetsupplevelse som jag inte sett motsvarigheten till innan. Glasögonen har 31 dagar på sig innan tiden är ute, och jag hoppas att vi precis har bevittnat den första, seriösa utmanaren till Rift. Låt slaget om framtidens spelande börja.