En kvinna fick däremot nöja sig med 528 stycken.
Redan att ha en könsindelning när det gäller spel kan tyckas en smula konstigt och omodernt, men riktigt märkligt blev det när man klickade sig vidare. Det finns nämligen väldigt få spel för kvinnor visar det sig.

Ett exempel: På sajtens rea finns 422 spel och spelprylar för män, men bara 45 för kvinnor. Enligt Spelbutiken är bland annat Legospel, Singstar, Josefine skolhjälpen, Rayman Raving Rabbids 2 och I Love Horses spel som passar kvinnor.

För männen passar däremot Heavy rain, Bioshock infinite, Halo 4, Tomb raider, Mass effect 3, Assassins creed 2 och Battlefield 3 bättre. Min 20-åriga dotter som satt intill när jag kollade listorna skakade bara på huvudet; hon har varvat Heavy rain, Bioshock, hela Mass Effectserien två gånger och går inte av för hackor i Battlefield. Men det var så klart innan hon fick reda på att de spelen inte var riktigt optimala för henne. Sedan gick hon tillbaka till sitt The wolf among us; det är ju en titel man köper och laddar ner digitalt, så den fanns inte ens med i Spelbutikens utbud.

Utbudet smalnar dock ännu mer om man exempelvis bara vill ha reaspel för Playstation 3. Då lyckas Spelbutikens bara vaska fram sex prylar passande för kvinnor, medan männen erbjuds 104. Två av kvinnosakerna är dessutom slutsålda, därför får spelsugna kvinnor nöja sig med Lego Batman 2, We dare, Just dance 3 samt ett par trådlösa Singstarmickar.

En som upptäckte detta var Caroline Björn från Stockholm. På Twitter beskriver hon sig själv som gamer. Hon blev riktigt arg och skrev ett mejl till Spelbutiken, som svarade:

"Vi delar givetvis din åsikt att alla är lika och lika mycket värda... men faktum kvarstår att spelbranschen tyvärr fortfarande är mansdominerad och att pojkar gillar att skjuta saker mer än att spela Sims."

Mejlet avslutades med:

"Vi hoppas anledningen och resonemanget inte är anledning nog att avfärda oss. Vi hoppas alla på spelbutiken.se att fler kvinnor spelar spel!"

Flera lite tyngre namn gav sig in i leken på Twitter. Ina Bäckström, spelproducent på Paradox och e-sportskommentator på SVT twittrade "kommer aldrig köpa av dem igen". Malin Söderberg, ansvarig för sociala medier på Paradox och krönikör på spelsajten Svampriket, konstaterade att flera spel som är kända just för att ha många kvinnliga spelare (som exempelvis Mass effect) inte fanns med. Hon skrev syrligt: "Snacka om att inte kunna marknaden."

Flera började mejla Spelbutiken, de flesta verkade få ungefär samma svar som Caroline Björn. Jag följde storyn, men hade inte tid att skriva något i fredags. I stället följde jag den på Twitter och började samla in mejlkonversationer mellan sajten och kunderna som klagade med tanken att skriva den här veckan istället.

Det såg onekligen mörkt ut för Spelbutiken, som verkade gräva sitt hål allt djupare under dagen. Jag fick följa Elin Zetterstrands mejldialog med sajten. Hon fick ungefär samma svar som Caroline Björn på sitt första mail. När hon inte nöjde sig med det förklarade kundtjänsten att träffarna som ges när man söker spel efter kön bygger på statistik och "det vore inte korrekt att skriva något annat än sanningen." De - det var en Tomas som svarade - tycker inte heller att butiken "förstärker stereotyper."
Elin gav sig inte utan skrev tillbaka:

"Så ni hjälper kvinnor att spela färre spel och ni hjälper män att spela "manliga" spel. Ni hjälper till att förstärka stereotyper. Vad vill ni åstadkomma med det? Har ni verkligen tänkt igenom det?
Ni menar seriöst att spel är "könsfördelade produkter"?

Vad sägs om att istället satsa på att beskriva spelens innehåll, och sedan låta kunden själv välja vad de tycker om? Om kunden inte vet vad de gillar, tror jag inte att er könsindelning hjälper ett dugg."

Svaret som kom var lamt, Spelbutiken fortsatte att hänvisa till att allt byggde på köpstatistik. Elin var inte nöjd utan skrev oförtrutet ännu ett mejl:

"Jag undrar varför ni kategoriserar vissa spel till kvinnor och vissa till män? Det är sjukt provocerande och utestängande, speciellt som ni antar att kvinnor gillar färre av spelen. För att inte tala om helt onödigt! Så länge ni har den indelningen så kommer jag aldrig köpa spel hos er. =("

Det kändes som ett bra avslut på dagen, för mig alltså. En provocerad Elin Zetterstrand som jag skulle intervjua efter helgen, flera kvinnliga gamers och spelproducenter som sågade butiken kunde också citeras. Och, så klart, en spelbutik som verkade personifiera spelbranschens grabbighet och ojämställdhet.

Jag avslutade dagen med en intervju på Mojang och tog sedan några fredagsöl med en polare, trygg i förvissningen om att den här storyn inte skulle gå någonstans under helgen.

Men ibland är det skönt att ha fel. För innan dagen var över hade uppenbarligen Spelbutiken fått så mycket mejl från initierade och arga kunder att man ändrat sig. Elin Zetterstrand fick följande mejl när jag befann mig på min andra öl, om jag ska tro tidsangivelsen:
"Vi har efter en intern diskussion insett att sökfunktionen inte har varit helt optimal, tanken var inte att förstärka könssterotyperna i samhället utan snarare att vara ytterligare en hjälp till den som letar efter produkter, men så här i efterhand kan vi hålla med om att vi var lite fel ute. Vi kommer ta bort den funktionen i vår sökmotor på sidan, dessvärre blir det nog först under nästa vecka vi hinner göra det."

Så kvar av storyn blev egentligen ingenting. Men så läste jag att DN bestämt sig för att börja köra mer positiva nyheter och tänkte helt sonika att kan de, så kan väl jag.

Så här är den: En nyhet om att spelbranschen just blivit lite mindre exkluderande mot kvinnor.

Kanske finns det också några lärdomar i historien. Till exempel att det ibland går att påverka och förändra med ganska enkla medel. I det här fallet blev det varken media- eller Twitterstorm värd namnet. Det var bara flera initierade, tålmodiga kvinnor som ställde rätt självklara frågor till kundtjänsten.

Men kanske viktigast av allt: Svårare än så här behöver det inte vara att ändra sig när man gjort något som blev fel och diskriminerande. Det går att ta till sig kritiken och göra om. Världen går inte sönder för det. Dessutom slipper man bli sågad av mig här på M3 och kan istället bli omskriven som något bra.

Bara en sådan sak.

@arnroth