För första gången på länge har det blommat upp en riktig debatt i spelvärlden om storspelens likriktning. Eftersom det handlar om spel är tonläget ofta högt och polariserat, men en viss mättnad på actionspel och fps:er i modern krigsmiljö börjar märkas samtidigt som efterfrågan på spel som inte utesluter kvinnor kommit upp på agendan på allvar.
Spelutvecklare blickar framåt för att få svaren - när till och med Rockstars grundare och mannen bakom GTA-serien, Sam Houser, pratar om möjligheten till kvinnliga huvudpersoner med historiska förebilder i gangstervärlden vet man att något har hänt - inte bara för att tillfredsställa fansen utan även av krassa ekonomiska skäl; alla vill ju ha maximal publik för sina svindyra spelproduktioner.
Men kanske borde de göra tvärt om, titta bakåt för inspiration. De kan börja med att besöka utställningen Game on på Tekniska museet, där dataspelens över 40 år gamla historia berättas i form av spelbara spel och mängder av arkadkabinett och spelkonsoler.
Om den kan jag säga följande: Gå dit.
Har du det minsta spelintresse eller ens bara spelat lite spel någon gång mellan det sena 70-talet och idag kommer du få en nostalgikick.