Vätgasmackar
Laddhybrider i all ära, men en ren elbil har klara fördelar: En elmotor är enkel, med ett minimum av rörliga delar. Det är inte mycket som kan gå sönder eller slitas ut på en elmotor. Inte bara motorn utan hela drivlinan förenklas oerhört i och med att en elmotor inte behöver någon växellåda. Den levererar full effekt och fullt vridmoment oavsett varvtalet, från stillastående och uppåt. En elbil släpper dessutom inte ut några avgaser. Den svaga punkten är dock räckvidden, även om Tesla Model S utlovar cirka 45 mil per laddning.


Är vätgas framtiden? Hyundai ix35 FCEV är den första serietillverkade vätgasbilen.

Redan om ett år kommer dock världens första masstillverkade vätgasbil. Från och med 2015 ska Toyota sälja en vätgasversion av Prius. Det blir en ren elbil, men utan vanliga elbilars räckviddsångest. Toyotas superelbil ska drivas av en elmotor som förses med ström av ett batteri. Skillnaden är dock att bilen fungerar som ett elverk på hjul, den tillverkar sin egen el.
Istället för bränsletank förses Toyotas futuristiska konstruktion med vätgastuber och bränsleceller. Den kemiska reaktion som pågår i bränslecellerna genererar ström och laddar bilens batteri. Eftersom det är väte som reagerar med syre får man bara vatten som biprodukt. Även en vätgasbil räknas därför som ett nollutsläppsfordon, det grönaste som går att få. Toyotas prototypbilar rullar redan litet varstans, och räckvidden uppges till minst 50 mil. En påfyllning av tanken tar tre minuter.

Kommer den förestående gröna revolutionen göra oljeshejkerna utfattiga? Det återstår att se. Tekniken finns där men det saknas infrastruktur. Än så länge finns det bara en enda vätgasmack i hela Sverige. På andra håll tar beslutsfattarna behovet av ett nätverk med vätgasmackar på allvar i mycket högre utsträckning. I Kalifornien har man nyligen lagstiftat om att viga motsvarande 15 miljarder kronor åt att främja ekologisk bilism och nollutsläppsfordon. En stor del av detta belopp är öronmärkt åt att bygga ett nätverk av vätgasmackar.

Gratis bränsle
Den första serietillverkade vätgasbilen rullar redan på Malmös gator när detta skrivs. Det handlar ännu inte om någon masstillverkning, men tusen exemplar av Hyundai ix35 FCEV ska levereras i år. Hyundai räknar med att tiodubbla produktionen under 2015. Två tidiga exemplar av den koreanska vätgas-suv:en har under det gångna året levererats till Region Skåne och ett tredje har beställts av Malmö Stad. Än så länge måste man dock köra över Öresundsbron för att tanka. Bilarna är inte kompatibla med Sveriges enda vätgasmack.

Medan politikerna i Europa inte är riktigt säkra på hur de ska förhålla sig till ekologiska nollutsläppsfordon, erbjuder Hyundai i USA gratis bränsle till de kunder som tecknar sig för en ix35 FCEV (fuel cell electric vehicle). Bilen finns redan för leasing (dock ej för köp) till en kostnad av 3 500 kronor per månad plus en engångskostnad på cirka 21 000 kronor. I månadshyran ingår emellertid obegränsat med vätgas, gratis service och en gratis lånebil om något skulle hända. Tilläggas bör att vätgasbilisterna garanteras en miljöbilspremie på 2 500 dollar (cirka 17 500 kronor), vilket motsvarar fem månaders leasingkostnad.

Hyundai och Toyota är långt ifrån de enda som storsatsar på bränsleceller och vätgasbilar. Fler tillverkare har konceptbilar som är redo att serietillverkas, bland andra Honda och Nissan/Infinity. Samtidigt finns det tillverkare som satsar på renodlade, batteridrivna elbilar, inte minst på grund av de saftiga subventioner som vissa länder erbjuder. I Frankrike uppgår elbilspremien till ansenliga 5 000 euro (45 000 kronor). Och man har redan aviserat en höjning till 7 000 euro. Den franska staten tänker även skaffa sig en flotta på femtiotusen elbilar. Fabrikstillverkade elbilar finns det redan gott om, bland andra den även i Sverige tillgängliga Nissan Leaf.