Självkörande utan dyr radar

En ny spelare på området är israeliska Mobil­eye. Företaget är redan stort och välkänt som OEM-leverantör av halvautomatiska system. Det är Mobileye-teknik som sitter i bland annat Volvo, BMW- och GM-bilar. Den förhindrar påkörning av fotgängare och cyklister, bländar av vid behov och ser till att bilen håller sig inom körfältet.

– Volvo Cars har en mängd sensorer i våra bilar som används för såväl aktiva säkerhets- som supportsystem. En av de viktigaste är den framåtriktade kameran som sitter vid innerbackspegeln. För denna sensor är det just Mobileyes algoritmer som sköter bildbehandlingen. Data från denna och andra sensorer, till exempel radar och gyron, behandlas i en central styrenhet som fattar beslut om att varna föraren eller ingripa aktivt, säger Daniel Levin som är gruppchef för Aktiv säkerhet på Volvo

Volvos säkerhetslösning omfattar bland annat fotgängar- och cyklistdetektering med full autobroms samt kollisionsvarning med full autobroms i alla hastigheter.

Mobileye-systemen finns redan idag för eftermontering. Lyxbilskänslan är dock inte lika fullständig om man monterar ett sådant system i efterhand. Bilen kommer inte att bromsa eller väja automatiskt, föraren uppmärksammas bara på den förestående faran med varningsljud och bilder på en display.

– Man kan inte koppla in ett eftermonterat Mobileye på bilens bromsar, dels för att olika bilmärken har sina egna system och dels för att biltillverkarna inte medger att något får kopplas in på så viktiga elektroniska styrsystem som bromsar, förklarar Mikael Sjöberg, grundare och vd för ett företag som i samarbete med Folksam monterar Mobileye och annan smart elektronik i befintliga bilar.

Redan om tre år ska Mobileye utmana konkurrenterna med system för helt autonom bilkörning. Prototyper finns redan och vissa ”nästan” självkörande bilar försedda med Mobil­eye-teknik har redan testats av motorjournalister. Tekniken är långt ifrån lika avancerad som Googles men mycket billigare. Den nödvändiga hårdvaran kostar några hundra dollar.


Kändis. Googles förarlösa bil har krockat två gånger, båda gångerna var det den mänskliga faktorn som låg bakom olyckorna.