Egentligen kan man undra varför det har tagit så lång tid för smarta finesser som head-up-display och automatisk fickparkering att hitta in i våra bilar, men en stor del av svaret ligger i säkerhetsaspekten. Och i försäkringsfrågan. Vems fel är det om det händer en olycka när du låter bilen styra själv? Och hur bra blir du som chaufför om du använder autopiloten större delen av tiden du sitter i bilen? Det här är komplicerade frågor och det finns givetvis noll utrymme för fel.

I veckans special har vi testat ett gäng nya bilmodeller med fokus på de tekniska funktionerna. Hur bra fungerar automatisk självparkering i praktiken, och är det värt 10 000 kronor extra för integrerad navigator?

Visste du att du direkt från Google Maps i datorn kan skapa och sedan skicka en navigatorrutt direkt till en del nyare bilar, eller att det finns appar som gör att du kan låsa bilen eller starta ventilationen med din mobiltelefon?

Även om mycket av den här spännande tekniken redan är här blickar vi naturligtvis även framåt. Den absolut största snackisen just nu är ändå förarlösa bilar. Google är redan igång med prototyper och ganska nyligen gick Volvo ut med sina planer på området. Räkna med att M3 fortsätter att hålla ordentlig koll på området framöver.

Samtliga biltester från specialen:
Tester
Teknik i bilen: BWM 528i - alltid uppkopplad
Teknik i bilen: Volkswagen Golf - kombi med rätt inställning
Teknik i bilen: Volvo V60 – Sensus hör dig
Teknik i bilen: Nissan Note – budgetalternativet för tekniknördar
Teknik i bilen: Opel Insignia – anonymt teknikpaket
Teknik i bilen: Hyundai Santa Fe – ett rum att trivas i
Teknik i bilen: Kia Optima – touchkontroll och skönt ljud

Reportage och andra artiklar:
Teknik i bilen: Framtidens bilar är förarlösa
Teknik i bilen: Den batteridrivna hundkojan
Teknik i bilen: Pimpa bilen med prylar