Bilar som parkerar själva och håller koll på vägskyltarna omkring dig är inte längre science fiction. Tekniken är här och under flera veckors körande satte vi funktionerna på prov. Visst är det imponerande när bilen bromsar av sig själv i bilkön, och samtidigt en aning skrämmande. För när du en gång vant dig vid att köra en modern och smart bil är det inte kul att gå tillbaka.

En del av funktionerna har funnits några år på marknaden, men då bara i riktigt dyra premiummodeller. Nytt är att du idag, eller i alla fall inom en väldigt snar framtid, kommer att kunna välja till finesser som adaptiv farthållare, röststyrning och back­kamera av något slag till i stort sett alla bilar i mellanklassen och uppåt. Samtidigt ser vi att nya spännande funktioner gör entré i de dyrare bilarna. Head-up-display, avancerade sensorsystem som läser av vägskyltar och säkerhetssystem som kan hjälpa dig att tvärnita om det dyker upp ett fast eller rörligt hinder framför bilen.

Vi kontaktade de största biltillverkarna och bad att få testa nya bilar med så mycket tekniska finesser som möjligt, både när det gäller säkerhetsfunktioner och underhållning/bekvämligheter. Helt klart är att det skiljer en hel del mellan de sju olika bilarna vi har testat. Några funktioner är fantastiskt bra medan andra imponerar mindre. Först ut är testet av BMW:s nya 528i med Connected Drive.

Sida 1 / 3

Innehållsförteckning

Fakta

Tillverkare BMW
Pris från 409 000 kr
Testbilens pris 641 300 kr
Motor Rak 4-cylindrig bensinmotor med BMW Twinpower Turbo
Antal hästkrafter 245 vid 5 000 varv/min
Vridmoment 350 Nm vid 1 250 varv/min