Mer från Teknik i Bilen-specialen hittar ni här: 
Teknik i bilen: Den intelligenta bilen
Teknik i bilen: BMW 528i - alltid uppkopplad


Volkswagen har äntligen hittat hem, rent formmässigt, med kombiversionen av den populära modellen Golf. Den tidigare så trötta uppsynen på bakpartiet är nu som bortblåst och har ersatts med en kaxigare design med tydliga drag från syskonet Passat. Även på insidan har det hänt en del sedan det senast begav sig, och det är inte ett framtvingat leende på våra läppar som förbipasserande ser genom vindrutan. Exklusiva material till i stort sett varenda detalj ger en känsla av lyx, och kupén är rymligare än vi hade förväntat oss i den lilla mellanklassen.

Till att börja med måste vi nämna parkeringshjälpen ”Park Assist” som fickparkerar bilen av sig själv. Det är en häftig känsla när ratten börjar snurra frenetiskt för att tränga sig in på utsedd plats, och det enda du behöver bry dig om är att växla. Systemet tar alltså själv hand om styrningen, avståndsmätning och bestämmer startposition. 40 centimeter fritt utrymme framför och bakom den egna bilen är allt som behövs för att klara av uppgiften. Hur smidigt och kul som helst. Parkering på enkelriktad gata? Inga problem, bara visa med blinkersen vilken sida du önskar parkera på. Skulle du vilja sköta rattandet själv finns även en backkamera som kan assistera.

Filhållningsassistenten Lane Assist varnar föraren vid trötthet om bilen lämnar körfältet oavsiktligt eller om du helt enkelt struntar i att blinka. I högre hastigheter skannar en kamera av vägen framför och håller aktivt bilen inne i körfältet – den styr alltså bilen själv under några sekunder för att förhindra en avkörning, samtidigt som systemet varnar med både ljudsignal och animationer bakom ratten. Det fungerar riktigt bra, även om det känns lite ovant i början att bilen ”tar över” körandet när man håller lite för löst i ratten. Funktionen går givetvis att koppla ur.

En annan funktion vi verkligen gillar är den dynamiska helljusregleringen som ser till att vägen alltid lyses upp optimalt i mörkret. En maskeringsfunktion ser till att helljuset bländas av partiellt så att mötande bilar inte bländas, medan övrig omgivning fortfarande badar i ljus.
 

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning