Här kan du läsa om nya Volvo V60 (2018)

Mer från Teknik i Bilen-specialen hittar ni här: 
Teknik i bilen: Den intelligenta bilen
Teknik i bilen: BMW 528i - alltid uppkopplad
Teknik i bilen: Volkswagen Golf - kombi med rätt inställning


Volvo vill profilera sig långt fram på den tekniska sidan och visst har det hänt en hel del de senaste åren. Vi fick låna in en sprillans ny V60 med en skön bränslesnål Dieselmotor (nya D4:an på 181 hk) och det nya systemet Sensus, som har ett gäng smarta tekniska lösningar för både säkerhet och komfort.

För att utnyttja de uppkopplade funktionerna, som de molnbaserade apparna, behöver du koppla in din mobiltelefon och dela ut din uppkoppling. Det går snabbt och smidigt men visst hade det varit ännu bättre om bilen hade ett eget abonnemang under huven.

Bra säkerhetsfunktioner        
Säkerhetsmässigt hade vi höga förväntningar på Volvon och vi blev inte besvikna. Här finns en mycket bra adaptiv farthållare, filvarnare och tydliga lampor som varnar om vi kommer för nära framförvarande bil eller om något fordon befinner sig i döda vinkeln. Farthållaren funkar riktigt bra i bilköer men bilen vi testade hade manuell växellåda vilket begränsar funktionen något. Här rekommenderas automatlåda starkt om du kör mycket i stadstrafik. Filvarnaren kickar in om du glider över en linje utan att använda blinkers, här får du en varning i form av en lätt vibration samtidigt som bilen försiktigt korrigerar in dig tillbaka i körbanan igen.

V60:n har en kamera i fronten som känner av och tolkar vägskyltar. Inte bara hastighetsangivelser utan också till exempel när det råder omkörningsförbud. Det här funkade klockrent. Vid ett enda tillfälle gjorde bilen fel och läste av en 20-skylt som inte hörde till vägen vi färdades på.
 
Kamerakoll. En kamera på ovan­sidan av vindrutan håller både koll på vägskyltar och på rörliga och fasta hinder framför bilen.

Navigatorn låter dig använda lokal sökning om du är uppkopplad med din mobil, och kartvyn är tydlig och snygg. Och om du tecknar upp dig för ett Volvo ID kan du enkelt skicka navigeringsrutter från webben till bilen. Smidigt också att du kan välja att få grafiska anvisningar i hastighetsmätaren, vilket gör att du behöver flytta blicken något mindre för att hålla koll. Och här kommer vi till en av de stora fördelarna med Volvos Sensus: röststyrningen.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

Tillverkare Volvo
Pris från 251 000 kr
Testbilens pris 385 000 kr
Motor D4204T5, tvärställd 4-cylindrig
Antal hästkrafter 181 vid 4 250 varv/min
Vridmoment 400 Nm vid 1 750–2 500 varv/min