Mer från Teknik i Bilen-specialen hittar ni här: 
Teknik i bilen: Den intelligenta bilen
Teknik i bilen: BMW 528i - alltid uppkopplad
Teknik i bilen: Volkswagen Golf - kombi med rätt inställning
Teknik i bilen: Volvo V60 – Sensus hör dig
Teknik i bilen: Nyttiga appar för bilen 
Teknik i bilen: Nissan Note – budgetalternativet för tekniknördar


Många långpendlare irriterar sig över bensinkostnaden som bara stiger och stiger, och få varor har haft en så pass explosionsartad prisutveckling som just bensin. Innan oljekrisen 1973 kostade ett fat olja två dollar. Oljekrisen och Opec-kartellens bildande gjorde att oljepriset steg till sex dollar per fat.

I Västvärlden betraktades det som en katastrof. Numera kostar råolja omkring hundra dollar per fat. När oljan har raffinerats till bensin och hittat till macken har staten lagt på flera sorters skatter och därefter moms. Mer än sextio procent av bensinpriset består av skatt.

Men det finns faktiskt ett sätt att köra bil utan att du måste äta blodpudding när en stor del av lönen har försvunnit ner i kassan på Statoil eller Shell. Lösningen heter elbil. Elkostnaden för en elbil är skrattretande låg, runt en och femtio kronor per mil. Att köpa en splitterny elbil är dock svindyrt (beroende på modell) och knappast lika roligt som att konvertera en gammal klassiker.

Patrik Svedberg bytte ut bensinmotorn i sin nyinköpta Mini Cooper till batteridrift på riktigt do-it-yourself-manér. Hans stolthet, Elkojan, har genomgått en totalförvandling. Sedan han bytte macken mot laddplatsen har han blivit en hän­given eldriftsentusiast.

Sida 1 / 4

Innehållsförteckning

Fakta

CAN
Ett datakommunikationsprotokoll som används främst inom bilindustrin. CAN är ett realtidsprotokoll och uppfyller de realtidskrav som gäller när exempelvis industrirobotar styrs och pratar med varandra. Det är även språket som olika delsystem i Patriks bil talar med varandra. Systemet används även för bildiagnostik.

Inverter
En anordning som omvandlar likström till växelström. Ett batteri levererar likström. Ett elfordon som drivs av en växelströmsmotor måste därför ha en inverter.

LiFePO-batteri
LiFePO står för lithium iron phosphate. Detta är en variant av litiumbatteri som är speciellt lämplig när det finns krav på hög effekt och hög energitäthet. LiFePO-batterierna är därför lämpliga för framdrivning av elfordon. De används i flera elbilsfabrikat samt i världens snabbaste elmotorcykel Killacycle.

SOC
State of charge är kanske det viktigaste instrumentet på en elbil. Det visar batteriets laddningstillstånd uttryckt i procent. När visaren glider mot 0 % betyder det ”soppatorsk”.

Batteri
Kapacitet: 20 kwh
Celltyp: Li-ion – LiFePO4
Vikt: 200 kg* 
Volym: 150 liter*
*50 % i bagage + 50 % i motorrum

Laddare
Effekt: 2 500 W

Elmotor
Effekt:
30 kW
Typ: 3-fas vattenkyld asynkronmotor

Patrik Svedberg
Ålder: 41 år
Familj: Frun Alexa och fyra barn (16, 9,7 och 5 år)
Bor: Partille, strax utanför Göteborg
Yrke: Teknikkonsult sedan 1998