Mer från Teknik i Bilen-specialen hittar ni här: 
Teknik i bilen: Den intelligenta bilen
Teknik i bilen: BMW 528i - alltid uppkopplad
Teknik i bilen: Volkswagen Golf - kombi med rätt inställning
Teknik i bilen: Volvo V60 – Sensus hör dig
Teknik i bilen: Nyttiga appar för bilen 
Teknik i bilen: Nissan Note – budgetalternativet för tekniknördar
Teknik i bilen: Den batteridrivna hundkojan


Opel Insignia har nu några år på nacken och kom i höstas i en uppdaterad version. Stilren men en aning anonym skulle vi vilja sammanfatta formspråket – på utsidan. När vi väl kliver in inser vi snabbt att Opel har kommit väldigt långt när det gäller komfort och trivsel. Stolarna är fantastiska och inredningen ger överlag ett sobert och elegant intryck. Även bak sitter man bekvämt med gott om utrymmen.

Säkerhetsfunktionerna är flera och fungerar klanderfritt. Via backspeglarna varnas föraren för kommande bilar i den så kallade döda vinkeln, med inbyggda lysdioder. En frontmonterad kamera och ett inbyggt radarsystem läser av avståndet till framförvarande bil och håller avståndet beroende på inställning i farthållaren, vilket fungerar klockrent. Om farthållaren är inaktiv varnas föraren ändå om avståndet till framförvarande bil är för kort eller om det är fara för kollision, via en ljudsignal och animationer vid hastighetsmätaren. Just instrumenten och informationen som levereras framför ratten är otroligt detaljerade och användarvänliga. Det är nästan lite oroväckande hur snabbt det går att vänja sig vid dessa funktioner, och hur svårt det är att klara sig utan dem efter ett tag.

Insignias infotainmentsystem, som går under namnet Intellilink, kröns av en 8-tums färgskärm med touchfunktioner. Från startmenyn går det att ta sig vidare till de olika undergrupperna som navigation, multimedia och smart­phone-funktioner. Via bluetooth strömmas inte bara musik, utan även lagrade filmer, från kompatibel enhet utan några som helst problem, och ljudet i bilen håller riktigt hög klass.

Samtliga kommandon går även att utföra från ratten eller med en liten pekplatta som är placerad mellan framstolarna. Vid beröring dyker en muspekare upp och fungerar ungefär som på en bärbar dator. Dock är den en aning oprecis, med fasta lägen och en vibrationsfunktion som säkerligen finns där av säkerhetsskäl, som är allt annat än behaglig. Plattan känns i ärlighetens namn överflödig då systemet i övrigt känns komplett.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

Pris: från 237 900 kr
Testbil: 298 700 kr
Motor: 1.6 Ecotec
Hästkrafter: 170 vid 6 000 varv/min
Vridmoment: 260 Nm vid 1 650–3 200 varv/min