26 tips som visar vägen
Ljudkortet är tillsammans med inspelningsprogrammet det naturliga navet i den moderna datorstudion. Det finns en hel del olika alternativ att välja mellan, både för dig som ska köpa ditt första ljudkort och för dig som funderar på att uppgradera. Funktionerna och finesserna varierar och därför är det lätt att missa något i farten.

De här 26 kortfattade tipsen är tänkta som en checklista så att du inte glömmer någon viktig aspekt i farten när du ska investera i ditt nästa ljudkort. Tanken är att listan blir allt mer ”avancerad” ju längre ner du kommer, så du kan hoppa av där du vill.

1. Kompatibilitet
Alla ljudkort går tyvärr inte att använda med alla sorters datorer, pekplattor och telefoner, så den första fråga du bör ställa dig är: Vad ska jag koppla mitt nya ljudkort till? Många, men inte alla, ljudkort stödjer både pc och Mac och åtminstone en handfull fungerar både med dator och Ipad. Läs kompatibilitetsinformationen på lådan eller på tillverkarens hemsida noga. Om du har en gammal dator – se till att den funkar bra med ett operativsystem som är kompatibelt med ljudkortet. Stöd för gamla operativsystem är knappast högsta prioritet för ljudkortstillverkarna.

Samma sak gäller Ipad och Iphone: Kontrollera att din modell är tillräckligt ny för att stödja ljudkortet. De första Ipad- och Iphone-modellerna (äldre än Iphone 4 och Ipad 2) fungerar inte med något av de ”riktiga” ljudkort vi testat, alltså de som ansluts till dock-kontakten.

2. Gränssnitt för enklare ljudkort
Nuförtiden är i princip alla icke-professionella ljudkort externa. Standardgränssnittet för enklare ljudkort är usb 2.0 och i princip alla moderna datorer har åtminstone två kompatibla portar (usb 2.0 eller 3.0). Tänk på att du kan behöva en andra ledig usb-port om du vill köra ett separat midi-gränssnitt och en tredje port (eller en hubb) om du dessutom vill använda pluggar eller program som är kopieringsskyddade med en hårdvarudongel, exempelvis Ilok. Generellt räcker usb 2.0-bussens tekniska prestanda ganska långt, även för många kanaler och höga samplingsfrekvenser. Se till exempel på proffsiga Antelope Orion som ger 32 kanaler in/ut i 192 kilohertz med vanlig usb 2.0 (kopplat till en pc).


IK Irig Pro är ett nytt ljudkort i den minsta divisionen för IOS-enheter och Macar. Det har en mikrofon/instrumentingång, midi-gränssnitt och batterimatning för fältbruk. Att ha studion i jackfickan är fullt möjligt i dag.

3. Mikrofon och ljudkort i ett?
Även om det kan vara lite oekonomiskt att köpa en mikrofon med inbyggt ljudkort – det är ju en pryl med ganska kort livslängd som sitter ihop med en annan pryl med lång livslängd – så finns det ändå några få smidiga och intressanta alternativ för dig som hatar sladdar och pryttlar. Apogee Mic (IOS/Mac), Blue Spark Digital (pc/Mac) eller nya Aphex Mic X för pc/Mac erbjuder allt-i-ett-lösningar som kan räcka långt för en teknikfientlig singer-songwriter, eller keyboardfixerad synthare. En smart lösning i den här genren är annars Apogees portabla, batterimatade ljudkort One för IOS/Mac. Det har både en bra mikrofonförstärkare som duger för högklassiga externa mikrofoner, och en liten inbyggd mikrofon för snabba fältinspelningar och dessutom separat instrumentingång. Se testet i Studio 9-2013.

4. Antalet in- och utgångar
Nästa fråga är: Hur många analoga och hur många digitala signaler behöver du spela in samtidigt? I dag kan du välja mellan allt från små fickljudkort med en eller två ingångar och kanske bara en enkel hörlursutgång, till påkostade rackmodeller med 32 samtidiga in/utgån-gar i ett enda kort. Kom ihåg att ett tvåkanaligt ljudkort för 5 000 kronor med största säkerhet kommer att låta hörbart bättre än ett som erbjuder 8-10 kanaler för samma pengar.


Apogee One funkar suveränt både med din Iphone i sommarstugan och din Mac Pro i hemstudion. Batterimatning för IOS-mobilitet och bussmatning vid datorbruk. En inbyggd mikrofon lyfter konceptet ytterligare.

5. Antalet mikrofoningångar
En fråga som hänger ihop med hur många in-/utgångar ljudkortet har är hur många av de analoga ingångarna som är utrustade med mikrofonförstärkare. Genom hur många mikrofoner vill du kunna spela in samtidigt? Och vill du ha många interna mikrofonförstärkare för enklast möjliga uppkoppling, eller satsar du på externa mikrofonförstärkare med tydligare ”karaktär”? Eller vill du kanske kunna spela in enkelt på fältet för att sedan koppla förbi ljudkortets mikrofonförstärkare när du är hemma i studion? Då gäller det att lusläsa de tekniska specifikationerna så det ljudkort du väljer både har rätt antal mikrofonförstärkare, och fullständig uppsättning linjeingångar som låter dig hoppa förbi alla onödiga förstärkarsteg och ansluta dina externa mikrofonförstärkare och effekter ”direkt” till omvandlarna hemma i studion.

6. Mikrofonförstärkarnas egenskaper
Att ljudkortets mikrofonförstärkare är av god kvalitet är förstås också viktigt. De flesta chipbaserade förstärkare i dagens ljudkort, ovanför den absoluta budgetklassen, ger ren och i princip ”brusfri” förstärkning. Vill du använda dynamiska mikrofoner: Leta efter mikrofonförstärkarnas maxförstärkning i specifikationerna. Den bör vara minst 50-55 decibel för att du ska kunna spela in tystare ljudkällor. Bandmikrofoner kräver inte sällan 55-70 decibels förstärkning i samma inspelningssituation. Just passiva bandmikrofoner gillar även mikrofonförstärkare med hög inimpedans, gärna uppåt fem kiloohm, eller ännu högre.

Att mikrofonförstärkarna klarar hög insignal är viktigt om du vill spela in Marshallstackar eller trummor med mikrofoner som lämnar hög utsignal. Så även den minimala förstärknin-gen och eventuell inkopplingsbar dämpsats kan alltså vara viktig att väga in. Finesser som högpassfilter och analog klipplimiter kan vara bra att ha men är knappast livsnödvändiga.


Focusrite Forte är ett av de bästa kompakta ”skrivbordsljudkorten”. Passar både Mac och pc.

7. Antal instrumentingångar (di)
Vill du lajna gitarrer och basar – kanske lira helt med simulerade förstärkare? Då behöver du åtminstone en instrumentingång – om du inte vill använda separat di-box. En del ljudkort har bara en enda instrumentingång medan andra har två. Fler än två är ovanligt. Fundera på hur många du behöver. Som sagt, du kan ju göra mikrofoningångar till instrumentingångar med hjälp av di-boxar, men det blir fler pryttlar, extra kostnader och kanske även sämre ljud …

8. Instrumentingångarnas egenskaper
Ska du bara lajna en bas (eller gitarr) med aktiva mikrofoner är instrumentingångens inimpedans, maxförstärkning eller brusnivå sällan något problem. Vill du däremot koppla in instrument med passiva mikrofoner får instrumentingången inte belasta mikrofonen för mycket. Inimpedansen bör vara minst en megaohm för passiva magnetiska mikrofoner och flera megaohm för passiva piezomikrofoner. Instrumentmikrofoner med klen utsignal kan dessutom kräva uppåt 40-45 decibel ren och tyst förstärkning.


Presonus 8 pre usb är för dig som behöver ett kompakt och robust ljudkort med hela åtta mikrofoningångar.

9. Antal och typ av linjeingångar
Ljudkortets analoga linjeingångar måste förstås vara tillräckligt många och passa de prylar du vill koppla in. Mikrofonförstärkare, effekter, trummoduler, synthar … De flesta ljudkort över budgetklassen erbjuder balanserade ingångar och många har även omkopplingsbar känslighet från ”konsumentstandarden” -10 dBV till ”proffsstandarden” +3 dBu. För låg eller hög nivå in i ljudkortet leder inte till kvalitetsljudet du önskar dig, rätt nivå ska det vara.

10. Analoga utgångar och eventuell monitorväxel
Rätt nivå för rätt pryl gäller även de analoga utgångarna. Ett antal ljudkort har dessutom omkopplingsbara utgångspar för växling mellan alternativa monitorer. Den finessen kan vara bra att ha om du vill bygga en lite mer ambitiös studio.


Focusrite Scarlett 18i20 bjuder på en bred uppsättning anslutningar och bra ljudkvalitet till lika bra pris.

11. Antal och typ av digitala in-/utgångar
I den lilla studion är det inte så vanligt med många samtidiga digitala anslutningar. Enstaka stereosignaler kan utväxlas över koaxiala eller optiska spdif-kablar. Flerkanaliga prylar kan anslutas med den idag ålderstigna optiska adat-anslutningen som är begränsad till 48 kilohertz samplingsfrekvens om du ska överföra åtta kanaler. Med ”s/mux” (sample multiplexing) kan samma gränssnitt överföra fyra kanaler med upp till 96 kilohertz samplingsfrekvens. Kontrollera att ditt ljudkort stödjer den funktionen om du behöver den. Mycket få icke-professionella ljudkort har fler än två digitala in/utgångar och många har bara en – här gäller det förstås att sila fram de modeller som har vad du behöver.

Mer komplexa system där många digitala prylar ska funka bra tillsammans kräver separat wordclock-anslutning (se tips nedan) och det har långt ifrån alla ljudkort som.

12. Form och konstruktion
Ett ganska självklart kriterium vid ljudkortsköpet är den rent mekaniska lösningen: ljudkortets form och mekaniska konstruktion. Ska du bygga en lite större hem- eller projektstudio är inte sällan ett ljudkort i 19-tums rackformat den smidigaste lösningen, eftersom det kan skruvas i samma rack som många andra ljudprylar. Vill du ha ljudkortet i väskan är en kompakt och robust låda med få utstickande omkopplare och rattar att föredra. Letar du efter en portabel lösning får du heller inte glömma två saker som flera ljudkort dras med i dag: kabelpiskor och externa nätaggregat. ”Skrivbordsljudkort” kan vara snyggt platta eftersom de nödvändiga kontakterna placerats i änden på en kabelpiska men den piskans multikontakt kan också göra ljudkortet mer ömtåligt …


Räcker inte konkurrenternas åtta mikrofoningångar har Roland Studio Capture hela tio att skryta med. En hel del andra finesser gör det här ljudkortet nära nog perfekt för den lite större, supermobila studion.

13. Strömförsörjning
Dagens ljudkort spänningsmatas i princip på fyra sätt: Små IOS-kompatibla modeller kan batterimatas på fältet, lite mindre/enklare Mac/pc-ljudkort kan ofta bussmatas över usb/firewirebussen och får då sin ström från datorn du kopplar det till. Det är praktiskt, men tänk på att batteriet i din bärbara dator kan ta slut mycket fortare om den ska driva ett ljudkort, och i förlängningen fantommatade kondensatormikrofoner också. Ljudkort som behöver mycket ström matas med ett externt eller inbyggt nätaggregat. Externa nätaggregat kan ha ömtåliga kontakter och vara lite bökiga när ljudkortet ska packas och flyttas, men interna nätaggregat kan värma upp ljudkortet så att eventuella kylfläktar jobbar störande ljudligt. Båda lösningarna har alltså sina för- och nackdelar.

14. Hörlursförstärkare
Kommer du inte att satsa på en extern hörlursförstärkare är det viktigt att den eller de inbyggda är av god kvalitet, särskilt som allt mer musik mixas med lurar. Har du studio-/mixlurar med hög impedans? Då ställer det extra krav på hörlursförstärkaren. Kolla då att den orkar driva tillräckligt med ström och att distorsionen är låg vid så hög belastningsimpedans.




Universal Audios Apollo 16 är ett riktigt seriöst ljudkort med dsp-kraft för företagets fina pluggar. Ett extra plus för den mycket välgjorda medhörningsmixern som förstås även kan köra uad-pluggar, och möjligheten att köra två Apollo 16 parallellt för 32 kanaler in/ut.

15. Teknik och ljudkvalitet
I dag är digitaltekniken så mogen att de flesta ljudkort låter bra, riktigt bra. Men även om valet av omvandlare i ljudkortet, eller specar som maximal samplingsfrekvens (vilket skvallrar om hur nya omvandlarna är), inte känns lika viktigt som för några år sedan, är det naturligtvis skillnad mellan ett enkelt och ett påkostat ljudkort. Stirra dig bara inte blind på siffror – ljudkvaliteten beror på så många faktorer: Den analoga elektroniken, strömförsörjningens kvalitet, omvandlarna, klockan, eventuell jitterreducering och så vidare. Är du petig måste du helt enkelt lyssna själv. Våra och andras tester kan hjälpa dig en bit på vägen.

16. Medhörningslösning
Ska du kunna göra pålägg måste du höra både dig själv och det du redan spelat in. Billiga ljudkort löser ofta det här problemet på ett enkelt och funktionellt sätt: Den inspelade signalen mixas analogt med ljudet från datorn. Den enkla lösningen funkar i ministudiosammanhang men behöver du mixa in flera signaler och panorera ut dem för att skapa en tydligare eller mer ”färdig” mix i lurarna, så behöver du en mer avancerad medhörningsmixer. De allra flesta ljudkort har numera en sådan digital medhörningsmixer som styrs av ett särskilt program i datorn. Hur gränssnittet till den här mixern är utformat varierar en hel del och du gör klokt i att gräva lite i den saken – den här mixern kommer att bli din bakgård i studion.


Antelopes Orion bjuder på osannolika 32 kanaler in/ut i upp till 192 kilohertz över usb 2.0 (med pc, bara 24 kanaler med Mac än så länge). Perfekt för dig som är kräsen och behöver många kanaler.

17. Midi-gränssnitt
Behöver du en enkel midi-anslutning för ditt digitaltrumset eller synt är det många ljudkort som erbjuder den saken. Med inbyggt midi-gränssnitt slipper du punga ut för ett externt och du slipper fler sladdar och upptagna portar i din dator.

18. Ergonomi
Och så till en detalj som kan tyckas både självklar och luddig: användargränssnittet. Många ljudkort trycker in massor av funktioner bakom menyer, tryckbara inmatningsrattar och så vidare. Det ger rena ytor med få rattar och knappar. Andra erbjuder separata omkopplare för nästan varje liten funktion – jämför till exempel Focusrite Forte och Audient ID22. Liknande, men mer subtila skillnader hittar du mellan ljudkortens medhörningsmixrar.


Avids HD Native Thunderbolt-system med allt-i-ett-ljudkortet Omni är ett seriöst kliv in i Pro Toolsvärlden. Finns även med andra omvandlare i serien för fler kanaler och färre rattar på fronten.

19. Medhörningsmixrar med dsp-effekter
Utanför Pro Tools HD/HDX-universum, där medhörning och inspelning är mer integrerade (vilket även gäller Universal Audios Apollo-plattform), hittar du ett antal avancerade ljudkort med dsp-bestyckade medhörningsmixrar. Många bjuder på kompressorer, eq och reverb. Särskilt om du spelar in i ett väldämpat rum kan lite extra reverb i lyssningen göra det enklare att lira och sjunga bättre, så de här finesserna är värda en hel del.

20. Medhörningsmixrar för flera musiker
Många ljudkort med fler än två utgångar erbjuder också möjlighet att skapa flera individuella medhörningsmixar. Kom bara ihåg att du behöver separata hörlursförstärkare för att utnyttja den här funktionen – om ljudkortet har två inbyggda hörlursförstärkare är de nästan alltid kopplade till samma utgångspar.


Aphex 500 USB tillhör kategorin ”specialljudkort” och kombinerar en liten 500-modul-lunchbox och ett ljudkort med fyra ingångar. Smarta lösningar gör att du inte bara kan spela in genom modulerna, du kan även integrera dem i din mix utan en massa kopplande.

21. Gränssitt för större ljudkort
Vid sidan av den lite speciella Pro Tools-världen har firewire länge varit standard bland lite vassare ljudkort, men det gränssnittet är definitivt på väg ut. Apple har till exempel slopat firewireportarna på sina senaste datorer och satsar på Intels thunderbolt-gränssnitt, och ännu snabbare thunderbolt 2 i nya Mac Pro (som dessutom saknar pcie-kortplatser).
Många bra firewirekort fungerar visserligen även med en firewire till thunderbolt-adapter, men tänk på att ljudkortstillverkarna kanske inte är så motiverade att uppdatera drivrutinerna för att få ditt adapterinkopplade ljudkort att funka med framtidens datorer och operativsystem.

Thunderbolt ser alltså ut att bli nästa stora proffsljudkortsstandard. Universal Audio Apollo, Apogee Symphony med Thunderbridge, och Avid med HD Native Thunderbolt visar vägen.

Även de dyra, dsp-stinna Avid HDX pcie-korten kommer nu få flytta in i thunderboltanslutna Magma-chassin, åtminstone bland Macanvändarna.
Det finns även nätverksanslutna ljudkort, som Focusrite Rednet. Dessa kräver, tyvärr, ett pcie-kort i datorn för full prestanda. Precis som Avidkorten kan pcie-kortet sättas i ett thunderboltchassi för anslutning till en dator utan kortplatser.

22. Ljudkort med dsp-kraft och pluggar
Vid sidan av ”outsidern” Metric Halo (+dsp) är det i dag Universal Audios UAD2-lösning som återfinns i ljudkorten Apollo Duo/Quad och Apollo 16, och Avids HDX-ljudkort, som bjuder på dsp-kraft för effektpluggar i både medhörning och mixning. Det finns förstås många fördelar med de här systemen men framför allt när det gäller Avid är också kostnaden mycket hög. En viktig egenskap hos dsp-system är möjligheten att lira med förstärkarsimulatorer nästan utan medhörningsfördröjning, men mer om det nedan.


RME Madiface USB är ett minimalistiskt usb-ljudkort med enbart madi-anslutning. Ett sådant litet pyttekort och en superomvandlare som till exempel Burls Mothership skulle kunna bli en mobil superlösning när det gäller ljudkvalitet.

23. Digitala anslutningar för proffs
Utöver optisk och koaxial spdif och adat hittar du i de proffsigare ljudkorten ofta aes/ebu, ett gränssnitt som överför stereosignaler över en robust balanserad kabel med vanliga xlr-kontakter. Madi, en standard för överföring av många kanaler över antingen koaxialkabel (med bnc-kontakter) eller optisk fiber, har seglat upp som den andra stora studiostandarden vid sidan av Avids märkesspecifika digilink när det gäller inkoppling av flerkanalsomvandlare.

24. Wordclock
Behöver du koppla ihop många digitala prylar i din studio är separat wordclock-signal ett måste (en separat klocka som tajmar alla digitalsignalerna). Du kan låta en av enheterna styra de övriga, eller låta alla följa en extern masterklocka. Behöver du nu eller i framtiden koppla in många digitalprylar är wordclockanslutning och möjlighet att synka mot extern klocka ett måste.

25. Fördröjning med förstärkarsimulatorer
Med en riktigt bra medhörningsmixer och allt kortare uppspelningsfördröjning även hos usb-ljudkorten är fördröjningen vid medhörning genom inspelningsprogrammet inte lika viktigt – så länge du inte behöver spela ett instrument genom en simulerad förstärkare. Väljer du ett dsp-bestyckat ljudkort som Avids HDX eller Universal Audio Apollo, finns det förstärkarsimulatorer som hanteras av dsp-kretsarna och då blir medhörningsfördröjningen mycket låg. Har du en snabb dator och ett thunderboltanslutet ljudkort kan du få närmast lika låg fördröjning med en ”native”-plugg. Med ett usb-ljudkort kan fördröjningen däremot bli klart hörbar, särskilt om din dator inte orkar spela ditt projekt med minimal buffert …

26. Fläktljud från avancerade ljudkort
Till sist en detalj som är lätt att glömma: Elektronik blir varm och många avancerade ljudkort, som till exempel Apogee Symphony och vissa Avid-modeller, har fläktkylning. När värmen stiger i lådan går fläkten på högvarv och ljudet kan mycket väl plockas upp av dina mikrofoner som du spelar in i samma rum. Det finns högklassiga alternativ utan fläkt – titta lite extra på dem om du måste spela in nära ditt ljudkort.