- Jag har lärt mig hur jag lär mig, berättar den självlärda idésprutan Ellen Sundh. Hennes passion för att bygga och koppla ihop olika system har florerat genom hela livet. Hon började programmera som tonåring, blev utvecklare och började med elektronik professionellt för ett år sedan. Genom att omge sig med entreprenörer har hon besannat sin dröm – att jobba med det hon älskar.

Som Creative technologist på Coda Collective, ett företag inom


Namn: 
Ellen Sundh
Ålder: 32 år
Yrke: Creative technologist och utvecklare på Coda Collective
Bor: Stockholm
konsumentelektronik och utveckling, är hon i sitt esse i labbet på Kungsholmen i Stockholm. Där glömmer hon ibland bort tiden medan hon knäcker spännande kommersiella projekt. De flesta är elektroniska reklamkampanjer, något som har ökat drastiskt de senaste åren.

Ellen var kvinnan bakom den uppmärksammade The Sound of Football. Det var en satsning på teknik för synskadade, sponsrad av Pepsi. Med hjälp av 3d-ljud via var sin Iphone på spelarnas huvuden utspelades en match mellan ett synskadat lag och ett med före detta proffs som bar ögonbindlar. Resultatet blev 1–1.

När Society46 skulle lansera en ny Facebooksida ville Ellen att kundernas bevis på uppskattning – likes och check-ins – skulle vara mer än bara virtuella. Hon klurade ut ett sätt för virtuella händelser att få ett trevligt resultat på kontoret.

Först hackade hon en burkautomat, sedan labbade hon med en godisautomat som hon anslöt till internet. Godisautomaten, som i dag spottar ut en sötsak när någon checkar in eller lajkar på Facebooksidan är en tacksam påminnelse om kundernas erkänsla.