Nissans nya är en liten tuff fyrhjulsdriven mini-suv och egentligen är det konstigt att tillverkaren inte valt ett helt nytt namn på modellen då den har väldigt lite gemensamt med föregångaren. Och då pratar vi både om in- och utsidan på den här nya tuffingen.

Fågelperspektiv
Teknaversionen vi har testat är varianten med mest extrautrustning. Bilen använder givetvis nyckellöst system så bara du har dosan i fickan låser du enkelt upp bilen med en liten knapp på dörrhandtaget. Och vi förstår snabbt att den här bilen har en hel del finesser värda att utforska. Direkt när vi backar ut från parkeringen får vi upp två olika kameravyer. En traditionell backkamera, och en bild med fågelperspektiv. Den senare bilden byggs upp utifrån fyra olika kameror runt bilen och den ger en mycket användbar bild från hela din omgivning. Smart!

Väl igång kickar bilens olika sensorer igång. Här finns bland annat en sensor som varnar dig om du korsar en fil utan att använda blinkersen, och en frontradar som fungerar som kollisionsvarnare. Dessutom blinkar det till vid sidobackspeglarna om någon bil är på väg att passera i döda vinkeln. Likt betydligt dyrare modeller från Volvo, Audi och andra premiummärken har Nissan byggt in en kamera i överdelen av vindrutan, och här håller bilen koll på vilken hastighet som gäller genom att läsa av vägskyltar. Och detta sköter den galant, vi får t ex upp markeringar när hastighetsskyltar är tidsbegränsade. Bilen läser dock inte av omkörningsförbudsskyltar som exempelvis nya Volvo V60 gör.

Avancerad färddator
Mellan hastighetsmätaren och varvmätaren ser du sedan hela tiden hur snabbt du får köra, tillsammans med annan värdefull information. Färddatorn är av det mer avancerade slaget med bland annat däcktrycksövervakning och stenkoll på soppaförbrukningen.


Den inbyggda touchskärmen funkar bättre än förväntat.

Navigatorn och ljudanläggningen sköter du på den stora skärmen i mitten, och denna är av tryckkänslig typ med bra respons. Ljudet i högtalarna håller inte toppklass, framför allt tar mellanregistret överhanden och diskanten är lite ansträngande för våra öron när vi drar upp volymen. Navigatorn är dock riktigt bra och du lär dig lätt att använda den. Någon röststyrning hittar vi inte vilket är lite synd.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

Fakta Nissan Quashqai 1.6 dCi Xtronic Tekna
Pris från 229 900 kronor
Testbilens pris: 280 800 kr
Tillverkare: Nissan, www.nissan.se
Typ: Crossover
Motor: 4-cylindrig 1,6 l turbo, 130 hk (vid 4000 v/min), vridmoment 320 Nm (vid 1750 v/min)
Prestanda: Acceleration 0–100 km/tim på 11,1 s
Förbrukning: (enl. tillverkaren): 4,6 liter/100 km (blandad körning)
CO2-utsläpp: 119 g/km
Miljöklass: Euro 5