Elcyklarna ökar i popularitet när allt fler av oss funderar på att införskaffa ett alternativ till den klassiska cykeln. Att enkelt och snabbt ta sig till och från jobbet tilltalar många, inte bara med tanke på framkomlighet. El-assistansen förvandlar uppförsbacken från ett jobbigt och energikrävande hinder till en lustfylld utmaning och du slipper komma fram genomsvettig till kontoret eller skolan.

Läs även: Skydda din elcykel i sommar – här är de smartaste cykellåsen

Årets upplaga spretar en hel del med allt från lyxmodeller till budgetalternativ. De största förbättringarna märks genom en utökad räckvidd: upp till 15 mil är ingen omöjlighet numera, även om det tillhör undantaget. Nytt är även moped 1-klassningen för cyklar som gör upp till 45 km/h. Man kan tycka vad man vill om lagstiftningen men assistans upp till 25km/h känns hopplöst långsamt så snart du tar dig ut ifrån stadskärnan. Visserligen tillkommer det en del i form av hjälmtvång, registrering, trafikförsäkring och så vidare, men det är det värt.

Missa inte: Elcykel-kit - så bygger du en egen elcykel steg för steg


OBS: Alla priser är utan avdrag för elcykelpremien. Läs mer om hur premien fungerar och hur mycket billigare din cykel blir. 


Batavus Zonar E-Go

Tystgående citybike som passar de flesta

Batavus Zonar E-Go elcykel

Batavus Zonar E-Go är en stilren, om än anonym modell, som inte lär göra någon besviken. Cykeln har ett par riktigt tunna däck och rullar lätt på asfalt. Däremot uppträder den mer oroligt på sämre underlag. Det är mer på vägarna Batavus Zonar E-Go hör hemma.

Drivlinan kommer från Yamaha, med en smidigt placerad mittmotor på 250 Watt, batteri samt tillhörande kontrollpanel. Funktionerna styrs med hjälp av knappar placerade på vänstra delen av styret, och det är här du väljer hur mycket hjälp du ska få av elmotorn. Via knapparna bläddrar du även i färddatorn, och kan välja funktioner som hastighet, räckvidd och information om hur mycket motorn jobbar i realtid.

Batteriet är låsbart och kan enkelt tas med, men kan även sitta kvar under laddning om du föredrar det. Att ladda batteriet från tomt till fullt tar cirka 3,5 timmar och ger då en räckvidd på upp till 110 kilometer. Fullt tillräckligt för de flesta av oss. Sittställningen är något framåtlutad, men med hjälp av den justerbara styrramen går det att få en mer upprätt placering. Riktigt bra!

De hydrauliska skivbromsarna nyper till riktigt bra utan större ansträngning och växelreglaget sitter bra placerat under det högra handtaget. Växlarna är väl avvägda i form av utväxling, men är mindre träffsäkra mellan lägena och systemet slentrianväxlar ett antal gånger under testperioden.

I övrigt är det en riktigt behaglig modell som är bekväm, och som känns stabil och trygg även i riktigt höga farter. Och maken till tyst gång har vi sällan stött på. Inget skrammel, knappt noterbart däckljud, och bromsar som arbetar effektivt.

Omdöme

Som pendlarcykel är Batavus Zonar E-Go klockren. Den tysta gången ger en stjärna i kanten och överlag känns cykeln välkonstruerad. Växelsystemets svårighet att alltid hitta rätt ger oss emellertid viss huvudbry, något vi misstänker är specifikt för just vårt testexemplar, men väl värt att nämna för sig om du är spekulant.

plus

Bra pris.
Lättcyklad även utan assistans.
Drivlina.

minus

Krånglande växlar.
Enkel färddator.

Fakta Batavus Zonar E-Go

Typ: Citybike
Mer info: Hellorider.se
Däck: 28".
Vikt: 20,5 kilo.
Räckvidd: Upp till 110 km.
Hastighet: Max 25 km/h
Motor: Yamaha PW-serie 250W, mittmotor
Växlar: Shimano Deore, 9 vxl
Bromsar: Hydrauliska skivbromsar fram/bak.
Pris: Herr: 21 995 kronor hos El-cykelvaruhuset. Dam: 21 995 kronor hos El-cykelvaruhuset.

Betyg 6 av 10

Scott E-Genius 730 Plus 2017 (Elcykel) Pris vid test: 39995 kr.

Bästa pris just nu: 41995 kr