Elcyklarna ökar i popularitet när allt fler av oss funderar på att införskaffa ett alternativ till den klassiska cykeln. Att enkelt och snabbt ta sig till och från jobbet tilltalar många, inte bara med tanke på framkomlighet. El-assistansen förvandlar uppförsbacken från ett jobbigt och energikrävande hinder till en lustfylld utmaning och du slipper komma fram genomsvettig till kontoret eller skolan.

Läs även: Skydda din elcykel i sommar – här är de smartaste cykellåsen

Årets upplaga spretar en hel del med allt från lyxmodeller till budgetalternativ. De största förbättringarna märks genom en utökad räckvidd: upp till 15 mil är ingen omöjlighet numera, även om det tillhör undantaget. Nytt är även moped 1-klassningen för cyklar som gör upp till 45 km/h. Man kan tycka vad man vill om lagstiftningen men assistans upp till 25km/h känns hopplöst långsamt så snart du tar dig ut ifrån stadskärnan. Visserligen tillkommer det en del i form av hjälmtvång, registrering, trafikförsäkring och så vidare, men det är det värt.

Missa inte: Elcykel-kit – så bygger du en egen elcykel steg för steg


Crescent Elda

Kvalitetscykel som trivs bäst i stan

Crescent Elda

Välrenommerade Crescent har givetvis modeller och alternativ inom alla områden av elcyklar och denna gången testar vi modellen Elda. Det är en relativt billig cykel som gör anspråk på att vara en fullvärdig hybrid, men som i vårt tycke snare kvalar in i ”standard”-segmentet, trots dämpad framgaffel.

Ramen i aluminium känns en aning underdimensionerad och trots att det givetvis går att justera både styre och sadel känns den något liten. En rejäl provtur rekommenderas med andra ord innan du bestämmer dig.

Full laddning på 6 timmar

På mitten av styret finns en stor och tydlig LCD-display som visar effektläge, hastighet, batteriets laddnivå och hur lång räckvidd som finns kvar. Vid fullt laddat batteri assisterar motorn dig upp till 75 kilometer och att ladda batteriet från tomt till fullt tar cirka 6 timmar. Effektlägena är fem till antalet och de regleras via ett reglage vid vänster handtag. På höger styr du växlingen, och dessa är tio till antalet och från Shimano. Lås, stöd och skärmar ingår, men just bakskärmen i plast är riktigt ranglig och hamnar ofta ur sitt läge och lägger sig an mot hjulet. Irriterande.

Motorn, en Crescent E-going på 250 W, är monterad i vevpartiet vilket ger en låg tyngdpunkt och cykeln känns välbalanserad rakt igenom. Motorn hjälper till bra men i uppförsbackar känns den en aning klen och du får jobba lite mer än vad vi är vana vid.

Gången är tyst och Elda trivs således på slät asfalt utan alltför utmanande stigningar. Vid sidan av vägen blir det stötigt trots den dämpade framgaffeln (stålfjäder). Cykeln är även relativt tung att cykla utan el-assistens.

Omdöme

Kvalitetskänslan är på intet sätt låg, tvärtom känns den väl ihopskruvad och utrustad med välkända komponenter från ledande tillverkare. Men vi hade hoppats på lite mer tryck i tramporna, bättre fjädring och något längre räckvidd för att vara helt nöjda. Elda passar bäst i stadsmiljö helt enkelt.

Fakta Crescent Elda

Testad: Juni 2018
Mer info: Cykelkraft.se
Typ: Hybrid
Däck: 28".
Vikt: 22,5 kilo.
Räckvidd: Upp till 75 km.
Framgaffel: Dämpad, stålfjäder, låsbar
Hastighet: Max 25 km/h
Motor: Crescent E-going, mittmotor, 250 W
Växlar: Shimano Deore, 10 växlar
Bromsar: Hydrauliska skivbromsar fram/bak.
Pris vid test: 19 0 99 kronor.
Pris nu: 22 490 kronor hos Cykelkraft.

plus

Hög kvalitetskänsla
Smidig och bra kontrollenhet
Går tyst

minus

Något stötig
Orkeslös motor i uppförsbackar
Räckvidden imponerar inte

Betyg 6 av 10


Gocycle G3

Helintegrerad hightech-cykel

Gocykle G3

Gocycle G3 liknar ingenting vi tidigare testat när det gäller elcyklar och ser närmast ut att komma från framtiden. Batteriet är integrerat i ramen och här finns inga synliga kablar överhuvudtaget. Traditonella växlar saknas, vilket innebär att du slipper allt oljekladd och liknande om du ska bära upp den för trappor eller liknande.

Gocycle G3 väger endast 16 kilo och måste ses som en riktig lättviktare när det gäller just elcyklar. Den är dessutom relativt enkel att fälla ihop om du ska transportera den i bilen, på tåget eller bara vinterförvara den. En sexkantnyckel är det enda som behövs, och med det patenterade ”Hexlock”-systemet monteras hjulen av eller på blixtsnabb. Motorn på 250 Watt är otroligt liten och monterad på framhjulet. Både fram och bak hittar vi hydrauliska skivbromsar.

Gocykle G3

När cykeln är avstängd är finns det inte något som avslöjar att det faktiskt är en elcykel, förutom möjligen den udda designen då. För att slå på systemet trycker du in en liten knapp placerad strax framför bakhjulet under sadeln. Systemet svarar med en svepande rörelse med lamporna som är integrerade längs med hela styret.

Därefter är det dags att lära sig tyda inställningarna, vilket tar ett tag. Då traditionell färddator saknas är det just dessa ljuspunkter som berättar diverse information, däribland vilken av de fyra olika körlägena som är aktuellt, vilken växel som ligger i och hur mycket batteri som finns kvar. Växlarna är tre till antalet, och systemet är ”halvautomatisk” då ettan läggs i per automatik när du saktar ner eller stanna vid exempelvis ett rödljus. Riktigt smart då du enkelt kommer iväg igen. Växlingen sköts med ett vred på insidan av höger handtag.

För att ändra körläge behöver du använda båda vreden för att komma in i inställningarna, sedan välja körläge med det högra och avsluta med att bekräfta med det vänstra. En aning omständigt och inget du gärna tar dig för under färd. I vilket fall som helst så finns fyra lägen att välja mellan: City ( anpassar assistansen efter hur hårt du trampar), Eco (kräver ännu lite mer trampning), On Demand ( där du manuellt styr när du vill ha hjälp genom att vrida på det vänstra reglaget) samt Custom (fabriksinställning som liknar Eco men är optimerad för maximal räckvidd).

Som cykel är Gocycle G3 riktigt bekväm. Sittställningen är upprätt och med tanke på de relativt små hjulen lämpar den sig mest i stadsmiljöer. Den är även relativt tungtrampad utan assistans från elmotorn. Räckvidden (beroende på körstil, givetvis) är på runt 80 kilometer och med tanke på hur smidigt integrerat batteriet är inuti ramen är det mer än godkänt.

Gocykle G3

Via en dedikerad app kan du också få fram en hel del information, vilket känns som en naturlig följd av att inget kan avläsas på cykeln i sig, såsom snitthastighet, puls, trippmätare och så vidare. Du kan även ställa in hur de olika lägena ska agera i form av motorkraft och pedalmotstånd. Kompletterar du även med en hållare kan du få alla data i realtid, som en traditionell kontrollenhet.

Omdöme

Gocycle G3 imponerar på alla plan och vi gillar den helintegrerade lösningen skarpt. Lösningen med appen behövs onekligen då det är snålt med information direkt från cykeln. Den är komfortabel och rolig att använda, men något trögtrampad utan assistans, vilket å andra sidan kanske kan tilltala den som vill jobba lite mellan varven.

M3 rekommenderar

Fakta Gocycle G3

Typ: Citybike
Mer info från: Elcykelvaruhuset
Däck: 20".
Vikt: 16,3 kilo.
Räckvidd: Upp till 80 km.
Hastighet: Max 25 km/h
Motor: Gocycle 250 Watt
Växlar: 3 stycken
Bromsar: Hydrauliska skivbromsar fram/bak.
Pris: 3 499 pund (cirka 41 132) hos Gocycle.com.

plus

Helintegrerad konstruktion.
Bra app (som onekligen behövs).
Komfortabel.

minus

Dyr
Trög att trampa utan assistant.

Betyg 8 av 10


Lifebike Chick+

Intressant budgetalternativ

Lifebike Chick+

Lifebike är överlag ett intressant märke för den med lite begränsad budget. Nu kostar de en del ändå, men jämfört med vad du får betala för en cykel från de mer namnkunniga tillverkarna är skillnaden stor. Men visst märks här skillnad i kvalitetskänsla. Ramen är i ett klassiskt damcykelutförande, vilket ger mindre stabilitet. Det skramlar en del och komponenterna har en billigare känsla. Inget märkligt i sig, du får vad du betalar för och det gäller även i elcykel-segmentet.

Chick+ från Lifebike har ett Shimano Nexus-växelsystem med sju växlar inbyggda i navet och kontrolleras genom att vrida på ett reglage placerat precis intill höger handtag. Vid vänster handtag finns styrenheten, som är en enkel historia med en multifunktionsknapp på baksidan (för pekfingret) samt två tum-knappar för att reglera inställningarna. På skärmen visas bland annat batterikapacitet, trippmätare, hastighet och assistansnivå. Genom att trycka in den ena av knapparna med tummen kan du även få assistans när du leder fram cykeln (6 km/h).

Batteriet är placerat under pakethållaren – ytterligare ett tecken på att detta är en lite billigare modell. Batteriet kan tas med och laddas i hemmet eller ladda det medans det är monterat i cykeln.

Oavsett om du ser Chick+ som ett billigare alternativ eller inte så är cykeln en riktigt trevlig upplevelse när du väl befinner dig ute på vägarna. Motorn jobbar på bra och ger en fin assistans. Cykeln är enkel att kliva på, och den upprätta sittställningen, i kombination med den mjukt stoppade sadeln, gör färden mycket behaglig. Det smala styret gör den något svårmanövrerad i trånga och smala miljöer men ute på mer öppna vägar är den klockren.

Omdöme

Lifebike fortsätter att leverera prisvärda modeller, riktade till den breda massan. Chick+ är en vettig instegsmodell med klassiskt utseende. Räckvidden kunde emellertid varit längre, mellan 35 och 70 kilometer kommer du beroende på körstil.

plus

Bra pris.
Komfort.

minus

Kvalitetskänsla jämfört med övriga testdeltagare.
Räckvidd.

Fakta Lifebike Chick+

Typ:Dammodell
Tillverkare:Elcykelvaruhuset
Däck: 28".
Vikt:23 kilo.
Räckvidd:Upp till 70 km.
Hastighet: Max 25 km/h
Motor: Borstlös 250W, framhjulsmotor
Växlar:7 växlad Shimano Nexus
Bromsar:Fotbroms, skivbroms fram
Pris vid test: 14 995 kronor.
Pris nu: 15 995 kronor hos Elcykelvaruhuset.

Betyg 6 av 10


Lifebike C-Mute

Prisvärt kraftpaket

Lifebike C-Mute

Lifebike känner de flesta av oss cykelintresserade till vid det här laget. Det är ett populärt märke som övertygat tidigare med bra kvalitet till hyfsade priser. En uppfattning som vi inte ser någon anledning till att ändra med tanke på denna sportiga modell, som bär namnet C-mute.

C-Mute är riktigt snygg med sin kantig ram och mattsvart lack. Den påminner faktiskt en hel del om värstinghojen Stromer ST2, vilket är ett gott betyg. Batteriet är förvisso inte integrerat i ramen, men näst intill då det monterats i ett utmejslat utrymme halvvägs in i ramen. Batteriet är avtagbart men kan laddas både monterat på cykeln eller separat i hemmet om du föredrar det, och på samma gång reducera stöldrisken.

Lifebike C-Mute

Motorn (borstlös 350W, strypt till 250W) är placerad på bakhjulet och ger duktigt med kraft, även i uppförsbackar och den arbetar även relativt tyst. Körlägena är fem till antalet och ger olika mycket kraft beroende på hur mycket hjälp du vill ha och upp till vilken hastighet (max 25km/h). Räckvidden är upp till 70 kilometer, beroende på hur mycket assistans du vill ha.

Kontrollpanelen är en enkel historia. Genom att trycka på knappen på framsidan bläddrar du genom menyn och får fram hastighet, tripp-mätare och tid presenterad på den monokroma skärmen. I det övre hörnet finns en batteriindikator. Enkelt och användarvänligt, men knappast unikt och känns inte direkt påkostad.

Skivbromsarna är mekaniska men kommer nästa år vara hydrauliska, vilket kan vara ett skäl till att avvakta med köp. Priset kommer justeras uppåt med blygsamma 500 kronor.

Konstruktionen går åt det sportigare hållet med lågt placerat styre, vilket ger en framåtlutad sittställning. Cykeln känns välbalanserad, trots bakmonterad motor och något vi verkligen gillar med modellen är att den är relativt lätt att föra fram i trafiken även utan assistans från elmotorn.

Omdöme

Lifebike C-Mute är en riktigt snygg hoj med sportiga förtecken som lämpar sig mer på asfalt än i skogen, trots det lite tuffare utseendet. De tunna däcken och en relativt låg vikt gör den enklare att cykla med. En attraktivt prislapp gör den intressant för många pendlare.

M3 rekommenderar

Fakta Lifebike C-Mute

Typ: Citybike
Mer info från: Elcykelvaruhuset
Däck: 28".
Vikt: 23 kilo.
Räckvidd: Upp till 70 km.
Hastighet: Max 25 km/h
Motor: Borstlös 350W (strypt till 250W), bakhjulsmotor
Växlar: 9 växlad Shimano
Bromsar: Mekaniska skivbromsar fram/bak.
Pris vid test: 16 995 kronor.
Pris nu: 17 995 kronor hos Elcykelvaruhuset.

plus

Bra pris
Lättcyklad
Snygg design

minus

Kontrollpanelen i enklaste laget
Mekaniska skivbromsar

Betyg 8 av 10


Scott E-Genius 730 Plus

Värsting med genomtänkta funktioner

Scott E-Genius 730 Plus är en riktig värsting-mountainbike med elassistans. Cykeln är heldämpad med ett svart rambygge i aluminium och med med skikande neongröna detaljer. Däcken är ett par Maxxis (2.80 x 27.5) med grov mönstring för terrängens alla utmaningar. Detta gör att emellertid att det väsnas en hel del vid körning på asfalt. Cykeln levereras även utan några som helst stänkskydd så oömma kläder anpassade för tuffare tag rekommenderas.

Scott E-Genius

Elsystemet består av en motor från Bosch (Performance CX), som levererar 250 watt och tillsammans med batteriet på 500 wh utlovar en räckvidd på upp till 160 kilometer. Kontrollpanelen är en smidig historia med inbyggt batteri som är enkel att avlägsna från cykeln när du inte använder den. Användarvänligheten är hög och färddatorn visar bland annat räckvidd, trippmätare och klocka. På den övre delen av skärmen visas batterimätaren, samt i vilket läge elmotorns befinner sig i – off, eco, tour samt turbo. Informationen får du fram genom att trycka på ”i”-knappen – antingen på själva huvudenheten eller på reglaget på vänster handtag. Det reglaget används också för att aktivera eldriftsläge.

M3 rekommenderar

Trots att den robusta konstruktionen är anpassad för en tuffare miljö är
Scott E-Genius 730 Plus faktiskt överraskande lätt att trampa utan el-assistans. Men det är självklart ute i terrängen denna kvalitetscykel hör hemma. Dämpningen, både fram och bak, ändras enkelt via ett reglage på styret – en lösning som är både enkel och bekväm.

Omdöme

Scott E-Genius 730 Plus är något av det häftigaste och mest underhållande du kan köpa i dagsläget. Framkomligheten är fenomenal och kvalitetskänslan är hög rakt igenom. Från de hydrauliska skivbromsarna och den justerbara dämpningen till den användarvänliga kontrollpanelen. Sadeln är emellertid stenhård, så längre cykelturer är inte att rekommendera – här är det aktiv cykling i terräng som gäller. Räckvidden är bra och batteriet laddas upp på knappt tre timmar. Det finns bara ett problem: Scott E-Genius 730 Plus är i stort sett redan slutsåld så ska du få tag in en krävs en hel del sökande… och tur!

plus

Kvalitetskänsla.
Framkomlighet.
Räckvidd.

minus

Dyr.
 

Fakta Scott E-Genius 730 Plus

Typ: MTB.
Däck: 27,5".
Vikt: 22,9 kilo.
Räckvidd: Upp till 90 km.
Hastighet: Max 25 km/h
Motor: Bosch, Mittmotor 250w
Växlar: 10-växlad Shimano framväxel.
Bromsar: Hydraliska skivbromsar fram/bak.
Pris vid test: 39 995 kronor
Pris nu: 41 995 kronor hos Cykelrkaft.


Scott E-Sub Tour Lady

Komfortabel dammodell med kvalitetskänsla

Scott E-Sub Tour Lady

Scott E-Sub Tour Lady är som namnet antyder en dammodell med samma kvalitetskänsla som vi är vana med från tillverkaren. Här är komforten satt i första rummet med en mjuk sadel, en mer upprätt sittställning samt låsbar dämpning i framgaffeln.

Designen är elegant, om än återhållsam. Den sticker inte ut ur mängden och skriker ”kom och sno mig” utan det är bara drivlinan som skvallrar om att detta är en relativt kostsam historia, jämfört med en vanlig cykel.

Den centrala placeringen av mittmotorn och batteripacket ger cykeln en bra balans. Dessutom får vi en trygg och komfortabel känsla, tack vare de 28 tum stora däcken. Scott E-Sub Tour Lady levereras fullutrustad med pakethållare, skärmar, stöd och belysning. Drivlinan är den populära helhetslösningen från Bosch med den avtagbara kontrollpanelen som visar det mest väsentliga i form av hastighet, räckvidd och trippmätare. Är det något vi tycker är mindre bra så är det räckvidden som ligger på runt 70 kilometer, och då cyklar vi ändå relativt ekonomiskt. Nu räcker det i och för sig för de flesta pendlare, men det gäller att inte slarva med laddningen, som även den tar ett tag – runt fem timmar.

Omdöme

Det är svårt, om ens möjligt, att inte attraheras av denna väl hopskruvade pendlarcykel. Framför allt övertygar den höga komforten liksom den tysta och effektiva drivlinan. Det är heller ingen nackdel att Scott E-Sub Tour Lady är lättcyklad, även om batteriet skulle ta slut. Räckvidden är det enda som ligger modellen i fatet, men har du bara kommit in i laddningsrutinerna klarar du dig fint.

plus

Kvalitetskänsla.
Komfort.
Utrustning.

minus

Räckvidd.

Fakta Scott E-Sub Tour Lady

Typ: Damcykel
Mer info: Cykelkraft.se
Däck:28".
Vikt: 24,3 kilo.
Räckvidd: Upp till 70 km.
Hastighet:Max 25 km/h
Motor: Bosch, Mittmotor 250w
Växlar:10 växlad Shimano
Bromsar:hydrauliska skivbromsar fram/bak.
Pris vid test: 22 939 kronor hos Cykelkraft.
Pris nu: 26 990 kronor hos Cykelkraft.

Betyg 6 av 10


Stromer ST2

Elcyklarnas Ferrari – kostar nästan som en ny bil

 Stromer ST2

Stromer ST2 är i cykelkretsar vad en Ferrari, Porsche eller Lamborghini är i bilarnas värld. För det första är den sjukt snygg. Stromer ser ut att vara stöpt i ett stycke utan märkbara skarvar mellan delarna. Egentligen kan inte modellen jämföras med övriga elcyklar i testet. Stromer klassas som en moped klass 1 och elmotorn ger kraft ända upp till 45 km/h, jämfört med upp till 25 km/h i vanliga elcyklar.

Displayen är snyggt integrerad i ramen, och visar i normalläget hastighet, batterikapacitet samt vilket av cykelns tre elmotorslägen som används. Trycker du på skärmen får du bland annat fram trippmätare och klocka. På undersidan av ramen finns strömbrytaren och trycker du på den når du undermenyerna, där du bland annat kan låsa cykeln med en pin-kod, kalibrera sensorerna, ställa in bromsarnas känslighet och få elassistans när du leder cykeln. Menysystemet är användarvänligt och du kommer in i det snabbt.

 Stromer ST2

I och med moped 1-klassningen blir fartupplevelsen någonting utöver det vanliga, liksom förpliktelserna. För att få köra moped en sådan här måste du ha körkort, traktorkort (utfärdat före den 1 oktober 2009) eller förarbevis för moped klass I. Med klassningen kommer även hjälmtvång och trafikförsäkring. Att ”köra” en Stromer är annars barnsligt roligt. Elmotorn arbetar sömlöst utan några som helst tendenser till ryckighet och den tar dig snabbt upp till önskad hastighet. Trots att motorn är placerad på bakhjulet känns den lika balanserad som en modell med mittmotor.

Väljer du att cykla utan hjälp från elmotorn går det dessto tyngre. Detta trots de 20 växlarna från Shimano. Det är alltså med motorkraft Stromer ska användas och då är den något utöver det vanliga.

Men det slutar inte där, Stromer är nämligen uppkopplad, dels via den inbyggda gps-modulen men även via ett fast monterat sim-kort. Detta ger tillgång till en rad spännande funktioner. I den dedikerade appen kan du bland annat se cykelns position, låsa och låsa upp cykeln, spärra motorfunktionerna samt sköta inställningar som maxhastighet, acceleration och responstid.

M3 rekommenderar

Vi snackar alltså om teknikska lösningar ingen annan tillverkare kan erbjuda i dagsläget.

Omdöme

Stromer är en av de mest exklusiva elcyklar som går att köpa, men så kostar den också närmare 70 000 kronor. Det är hiskeligt mycket pengar för en cykel men med tanke på prestanda och funktioner känns prislappen genast mer human. Att fordon som denna, med högkvalitativa komponenter rakt igenom samt tidsenlig uppkoppling, är något vi kommer få se allt mer av råder det ingen tvekan om.

plus

Gediget helhetsintryck.
Uppkoppling och tillhörande app.
Fartresurser.

minus

Prislappen.

Fakta Stromer ST2

Typ: Speedbike
Mer info från:Elcykelvaruhuset
Däck: 26".
Vikt:29,4 kilo.
Räckvidd:Upp till 150 km.
Hastighet:Max 45 km/h
Motor: SYNO Drive, bakhjulsmotor 500w
Växlar:20 växlad Shimano
Bromsar:Hydrauliska skivbromsar fram/bak.
Pris vid test: 69 895 kronor.

Betyg 8 av 10