Stromer ST2

Elcyklarnas Ferrari – kostar nästan som en ny bil

 Stromer ST2

Stromer ST2 är i cykelkretsar vad en Ferrari, Porsche eller Lamborghini är i bilarnas värld. För det första är den sjukt snygg. Stromer ser ut att vara stöpt i ett stycke utan märkbara skarvar mellan delarna. Egentligen kan inte modellen jämföras med övriga elcyklar i testet. Stromer klassas som en moped klass 1 och elmotorn ger kraft ända upp till 45 km/h, jämfört med upp till 25 km/h i vanliga elcyklar.

Displayen är snyggt integrerad i ramen, och visar i normalläget hastighet, batterikapacitet samt vilket av cykelns tre elmotorslägen som används. Trycker du på skärmen får du bland annat fram trippmätare och klocka. På undersidan av ramen finns strömbrytaren och trycker du på den når du undermenyerna, där du bland annat kan låsa cykeln med en pin-kod, kalibrera sensorerna, ställa in bromsarnas känslighet och få elassistans när du leder cykeln. Menysystemet är användarvänligt och du kommer in i det snabbt.

 Stromer ST2

I och med moped 1-klassningen blir fartupplevelsen någonting utöver det vanliga, liksom förpliktelserna. För att få köra moped en sådan här måste du ha körkort, traktorkort (utfärdat före den 1 oktober 2009) eller förarbevis för moped klass I. Med klassningen kommer även hjälmtvång och trafikförsäkring. Att ”köra” en Stromer är annars barnsligt roligt. Elmotorn arbetar sömlöst utan några som helst tendenser till ryckighet och den tar dig snabbt upp till önskad hastighet. Trots att motorn är placerad på bakhjulet känns den lika balanserad som en modell med mittmotor.

Väljer du att cykla utan hjälp från elmotorn går det dessto tyngre. Detta trots de 20 växlarna från Shimano. Det är alltså med motorkraft Stromer ska användas och då är den något utöver det vanliga.

Men det slutar inte där, Stromer är nämligen uppkopplad, dels via den inbyggda gps-modulen men även via ett fast monterat sim-kort. Detta ger tillgång till en rad spännande funktioner. I den dedikerade appen kan du bland annat se cykelns position, låsa och låsa upp cykeln, spärra motorfunktionerna samt sköta inställningar som maxhastighet, acceleration och responstid.

M3 rekommenderar

Vi snackar alltså om teknikska lösningar ingen annan tillverkare kan erbjuda i dagsläget.

Omdöme

Stromer är en av de mest exklusiva elcyklar som går att köpa, men så kostar den också närmare 70 000 kronor. Det är hiskeligt mycket pengar för en cykel men med tanke på prestanda och funktioner känns prislappen genast mer human. Att fordon som denna, med högkvalitativa komponenter rakt igenom samt tidsenlig uppkoppling, är något vi kommer få se allt mer av råder det ingen tvekan om.

plus

Gediget helhetsintryck.
Uppkoppling och tillhörande app.
Fartresurser.

minus

Prislappen.

Fakta Stromer ST2

Typ: Speedbike
Mer info från: Elcykelvaruhuset
Däck: 26".
Vikt: 29,4 kilo.
Räckvidd: Upp till 150 km.
Hastighet: Max 45 km/h
Motor: SYNO Drive, bakhjulsmotor 500w
Växlar: 20 växlad Shimano
Bromsar: Hydrauliska skivbromsar fram/bak.
Pris: 69 895 kronor hos Elcykelvaruhuset

Betyg 8 av 10

Stromer ST2 S 2016 (Elcykel)

Bästa pris just nu: 69895 kr