Fler testade elcyklar: Bästa elcykel dam

Nu när vädret har (förhoppningsvis) blivit varmare är det dags att damma av cykeln och börja trampa. Tar det emot att kämpa upp för den där backen på väg till jobbet på måndagsmorgonen? Inga problem, en elcykel kirrar biffen och ger dig extra kraft på turen.

Testade elcyklar

Den omtalade elcykelpremien är numera slopad, men då elcyklar numera säljs i helt andra volymer än tidigare går det att få tag på riktigt schyssta cyklar för runt 20 000 kronor, vilket också är den prisklass som elcyklarna vi har testat ligger på.

Elcykel-kit – så bygger du en egen elcykel steg för steg

Elcyklar i Sverige räknas som en vanlig cykel, vilket innebär att du får köra på samma vägar som alla andra cyklister och utan körkort, precis som en elspark.
Elcyklar

Vilken cykel passar för dig?

Självklart finns det precis som med vanliga cyklar olika elcykelmodeller för olika användare. Nya modeller lanseras hela tiden och det finns alternativ i alla prisklasser och för olika ändamål. Här har vi listat några olika typer av cyklister och vad vi tycker du ska hålla utkik efter:

Stadspendlaren
För dig som primärt kommer att cykla till och från jobbet på stadens cykelvägar lär smidighet och möjlighet att ta med sig bagage vara ett måste. Med tunna däck blir cykeln betydligt smidigare att manövrera genom portar och in i förråd, men tänk på att det även gör hojen mindre stabil och betydligt mindre bekväm på ojämnt underlag. Korg, pakethållare, ramlås och belysning är såklart också viktiga funktioner!

De flesta stadscyklar har ett lågt insteg, då det ger dig en mer upprätthållen körställning och därmed full koll på trafiksituationen framför dig. Det gör det även väldigt smidigt och lätt att hoppa av och på vid rödljus. Andra saker som ofta hör innerstadscyklar till är navväxel och fotbroms, men det här är såklart beroende på vad du föredrar. Några av de mest välkända tillverkarna inom det här segmentet är Crescent, Batavus och Lifebike.

Skogsmullen
För dig som istället vill ut i skogen är det en Moutainbike, eller mtb, som gäller. Här letar vi efter dämpade framgafflar, kanske till och med heldämpade elcyklar med fjädring, utanpåliggande växel, högt insteg och breda däck. De här cyklarna utrustas oftast med enklare, mer slimmade displayer och ofta utan bekvämligheter som cykelställ. De har också roligare motorer och kostar därför mer. Bland de största tillverkarna inom det här segmentet är Merida och Haibike.

All round-cyklisten
Självklart finns det även cyklar för dig som letar efter en kombination av de här två cyklarna, en fin avvägning mellan stadshoj och MTB. De här hybriderna har ofta dämpning fram och något tjockare däck, för att ge en behaglig tur över stock och sten. Samtidigt har de alla bekvämligheter från stadscykeln i form av lampa, cykelstöd och pakethållare. Tänk på att allemansrätten inte är densamma för elcyklar som för "vanliga" cyklar, om du cyklar i naturen.

Läs även: Rejäla cykellås som håller tjuven borta

Jag vill ta i så lite som möjligt
Ser du framförallt fram emot att få hjälp med trampandet? Kanske var det ett tag sedan du cyklade sist och vill ge lårmusklerna en chans att komma igång? För maximal assistans ska du leta efter en elcykel med högt vridmoment, som orkar ta dig upp för backarna, och med högt antal wattimmar (Wh). Det här kostar extra, men är absolut värt det när du kan glida förbi kämpande medcyklister.

För en mer behaglig prisklass kan du välja en cykel med fartsensor. Här kan du få känslan av att du nästan trampar luft på en elmoped snarare än cyklar själv, vilket inte är så naturligt men väldans behagligt.

Några begrepp att hålla koll på:

Watt: Motorns effekt! Alla elcykelmotorer i Sverige har en begränsad effekt på 250 watt.
Wattimme: Förkortas Wh, och är vad batteriets kapacitet mäts i. De flesta batterier på elcyklarna vi testat ligger på 400 Wh, vilket bör räcka för de flesta men det finns även maffigare batterier på marknaden.
Newtonmeter: Förkortas Nm och är ett mått på motorns vridmoment. De flesta har runt 40 Nm, vilket är en rimlig nivå för att komma upp för de flesta backar. Starkare, dyrare elcyklar har uppemot 70 Nm.
Sensor: Det finns två olika typer av sensorer hos elcyklar i dag: Fart- och trycksensor. Den förstnämnda är en billigare teknik som känner av hur snabbt du trampar och assisterar därefter med motorn. Trycksensor känner av hur mycket tryck du lägger på pedalerna och assisterar därefter, vilket oftast ger en mjukare, naturligare känsla.
Maxhastighet: Alla elcyklar i Sverige är begränsade till en maxhastighet på 25 km/h med assistans. Du får däremot trampa hur snabbt du vill för egen maskin. Elcyklar hanterar vad som händer när du når maxhastighet olika, vissa lägger på ett visst motstånd medan andra helt enkelt stänger av motorn.
Motorplacering: Motorn kan placeras på tre olika: Framnavet är den billigaste och äldsta tekniken. Baknavet är en nyare och bättre teknik. Absolut exklusivast är elcyklar med mittplacerad motor, som sitter vid pedalerna.
Räckvidd: Hur långt du kommer på en laddning är såklart en av de viktigaste aspekterna när du ska välja elcykel. De flesta modellerna vi testar har upp till sju mils räckvidd med maxassistans, under bra förhållanden, det vill säga förmodligen betydligt längre än din ordinarie cykeltur.

Glöm inte: Stirra dig inte blind på siffror och specifikationer, många gånger kan till exempel elcykeln med högt vridmoment och kraftfullt batteri ändå inte kännas piggast. Tänk också på att batteriets specifikationer och uppskattade räckvidd bör tas med en smula salt, då det här varierar stort beroende på körstil, last, temperatur och andra förhållanden som råder. Om du kan, be om en testtur innan du bestämmer dig för vilken hoj du vill ta med hem.

Så gjorde vi testet

Vi testar regelbundet de populäraste elcyklarna på marknaden inom olika prisklasser och modeller. Vi jämför hur de presterar på olika typer av väglag när det gäller komfort, disponering av kraft, kvalitet på komponenter såsom växlar och bromsar, räckvidd och prisvärdhet. I denna artikel har vi samlat de senaste testerna vi gjort.

Batavus Torino E-Go+ är drömmen för stadscyklisten

Mycket elcykel för pengarna

Batavus Torino E-Go

Betyg 4 av 5

Omdöme

Torino är en bekväm och pigg cykel som ger mycket för pengarna. Det här är det perfekta valet för dig som vill komma igång med cyklingen men verkligen inte vill kämpa oavsett omständigheterna.

Positivt

  • Pigg motor
  • Bekväm sadel och styre
  • Trevliga växlar

Negativt

  • Ofta trampa-luft-känsla
  • Fälgbroms
Testad: Maj 2020
Räckvidd: 4-7 mil enligt tillverkare. När vi testar upp till 8 mil med max assistans.
Vikt: 22 kg
Pris: Från 18 990 kronor hos Prisjakt

 Läs hela testet av Batavus Torino 


Cowboy 3 – en av de coolaste elcyklarna just nu

Lättviktare med läcker design.

Cowboy 3
Betyg 4,5 av 5

Omdöme

Cowboy 3 är en makalöst snygg elcykel med bra räckvidd, spännande inbyggd teknik och hög kvalitetskänsla. 

Positivt

  • Design och komfort
  • Uppkoppling, smidig app
  • Batteriets placering
  • Bra räckvidd

Negativt

  • Kostar en slant
Testad: Mars 2021
Vikt: 18,2 kilo (inklusive batteri)
Räckvidd: Upp till km 70 km
Pris: 29 900 kronor hos Cowboy

 Läs hela testet av Cowboy 3 


Crescent Elina 2020: Pålitlig hoj som passar de flesta

En elcykel gjord för stadscykling

crescent Elina
Betyg 3 av 5

Omdöme

Crescent Elina är en trevlig cykel som vi tror de flesta stadscyklister skulle bli riktigt nöjda med. Men det ojämna disponerandet av kraft samt krångel med batteriet gör att vi hellre skullle välja andra cyklar inom samma prisklass.
 

Positivt

  • Bekväm på alla sätt
  • Smidig växel
  • Trevlig frambroms

Negativt

  • Stökigt att få batteriet på plats
  • Mycket lufttramp
Testad: Maj 2020
Räckvidd: Upp till 7 mil med max assistans vid test.
Vikt: 25,2 kg
Pris: Från 20 495 kronor via Prisjakt

 Läs hela vårt test av Cresent Elina 


Ecoride Ambassador: Stabil elcykel för stadspendlaren

En äkta innerstadscykel perfekt för stadspendlaren.

Ecoride Ambassador
Betyg 4 av 5

Omdöme

Vi har svårt att egentligen se några stora nackdelar med Ecoride Ambassador. Med sin bekvämlighet, många förvaringsmöjligheter och räckvidd har den allt en stadscyklist kan tänkas behöva! För innerstadspendlaren som letar efter en trygg cykel som tar dem från punkt a till b komfortabelt och smidigt, inklusive packning, är det onekligen ett riktigt bra alternativ.

Positivt

  • Riktigt bra möjligheter till förvaring.
  • Väldisponerad kraft.
  • Bra räckvidd.
  • Stabilt bygge men…
     

Negativt

  • … Tung och otymplig.
  • Växlarna låter ibland vänta på sig.
  • Lite skramliga korgar
Testad: Mars 2021
Vikt: 23 kg inklusive batteri
Räckvidd: Upp till 120 km enligt tillverkaren. Med maxassistans, upp till cirka 60-70 km vid test.
Rek. pris: 25 995 kronor (finns billigare konfigurationer).

 Läs hela vårt test av Ecoride Ambassador 


Lifebike C-Mute Uni G8: Robust elcykel som gjord för jobbpendling

 Utmärkt för såväl korta som långa sträckor.

Lifebike C-Mute Uni G8
Betyg 4,5 av 5

Omdöme

En snygg, men ändå diskret, elcykel, som ger dig mycket för pengarna. Skön, upprätt körställning, bra vrid i motorn, grymma växlar och dito bromsar gör medeldistanscyklandet till en härlig upplevelse! Ett modest pris gör det inte sämre heller. 

Positivt

  • Stabil
  • Växlarna
  • Körställningen
  • Bromsarna
  • Bekväm sadel

Negativt

  • Aningen tungstyrd när den ska rullas ur ett förråd
  • Småkrångligt att få dit batteriet
Testad: Mars 2022
Räckvidd: 5-8 mil enligt tillverkaren
Vikt: 23 kg inklusive batteri
Pris: 18 995 kronor kronor hos Elcykelvaruhuset

 Läs hela vårt test av Lifebike C-Mute Uni G8 


Lifebike Classic Plus G8 – drar fram dig i trafiken

Lång räckvidd och riktigt skön komfort.

Lifebike Classic Plus G8
Betyg 4 av 5

Omdöme

Lifebike Classic Plus G8 är en trevlig allroundcykel väl lämpad för såväl kortare sträckor som medellånga pendelsträckor. Den är välbyggd, har bra komponenter och trevlig komfort.

Positivt

  • Snygga detaljer
  • Skön att cykla på
  • Relativt rimligt pris

Negativt

  • Något klen i uppförsbackar
Testad: Mars 2022
Räckvidd: 5-8 mil enligt tillverkaren
Vikt: 25 kg inklusive batteri
Pris: 17 995 kronor kronor hos Elcykelvaruhuset

 Läs hela testet av Lifebike Classic Plus G8


Merida Espresso – sportig, tung och stabil

Ett kvalitetsbygge med ett par småmissar.

Merida Espresso
Betyg 3,5 av 5

Omdöme

Kvalitetsmässigt finns det inte mycket att klaga på. Alla delar hos Merida Espresso, från växlar till motor och bromsar håller hög kvalitet. Ramen är ett stabilt bygge. Fjädringen i framgaffeln sväljer ojämnheter i vägen, men några små missar drar ned helhetsintrycket.

Positivt

  • Hög kvalitet
  • Stabilt bygge
  • Bromsarna

Negativ

  • Varför adapter till batteriet?
  • Sadeln!
Testad: Mars 2022
Räckvidd: 55-8 mil enligt tillverkaren.
Vikt: 24,9 kg inklusive batteri
Pris: 34 999 kronor kronor hos Elcykelvaruhuset

 Läs hela testet av Merida Espresso


Merida Eone-Sixty 500

Kraftfull elmountainbike

Merida Eone-Sixty 500
Betyg 3 av 5

Omdöme

Merida Eone-Twenty 500 är en fantastiskt fin cykel, men med tanke på den häftiga prislappen tycker vi inte riktigt vi får det vi betalar för. Om du ändå är beredd att lägga ner så pass stora summor på din elcykel är det värt att lägga till några extra slantar och få någon av Meridas mer exklusiva modeller.

Positivt

  • Riktigt smart sadeljustering
  • Stabil ram
  • Hög kvalitetskänsla på komponenter

Negativt

  • Stänger av motorn för tidigt
  • Dyr
Testad: Juli 2020
Räckvidd enl. tillverkare: 50-130 km enl. tillverkare.
Räckvidd vid test: Cirka 6 mil med max assistans.
Vikt: 23,54 kg
Pris: 42 600 kronor hos Cykelkraft

 Läs hela testet av Eone-Sixty 500 


Tripper HS M-10: Småsportigt alternativ för cykelpendlaren

Har du längre än en mil till jobbet? Då är det här en cykel för dig.

Tripper HS M-10
Betyg 4 av 5

Omdöme

En synnerligen trevlig hybridcykel med räckvidd som heter duga. Välbyggd, snärtiga växlar och rejäla bromsar borgar för ett trevligt cykelpendlande till arbetet eller vad det nu kan vara. Ett kvalitetsbygge helt enkelt.

Positivt

  • Batteriet räcker långt
  • Härliga bromsar
  • Smidiga växlar

Negativt

  • Sadeln
  • Aningen högt pris
Testad: April 2022
Vikt: 23 kg inklusive batteri
Räckvidd: 8—10 mil enligt tillverkaren
Pris: Kostar 28 995 kronor kronor hos Ecoride

 Läs hela vårt test av Tripper HS M-10


Vanmoof X3: Snygg elcykel i toppklass

Integrerat batteri, automatväxel och app-anslutning

Vanmoof X3
Betyg 5 av 5

Omdöme

När det gäller elcyklar är Vanmoof X3 är en av årets absoluta höjdpunkter och är tillika något av det bästa vi testat i kategorin. Motorn arbetar i stort sett ljudlöst och i och med uppkopplingen finns här ett gäng spännande funktioner – inte minst stöldskydd och lokalisering. Allt detta till ett riktigt bra pris, runt 20 000 kronor.

Positivt

  • Design och komfort.
  • Uppkoppling, smidig app.
  • Bra pris.
  • Snyggt med inbyggt batteri.

Negativt

  • Inbyggt batteri (omständigare att ladda).
  • Vinande ljud från bromsskivorna.
  • Går inte att ändra körläge under färd.
  • Ljussvag matrix-display som är svår att tyda i dagsljus.
Testad: Augusti 2020
Räckvidd: mellan 60 – 150 km
Vikt: 19 kilo
Pris: 2 498 euro (ungefär 26 000 kronor) hos Vanmoof.

 Läs hela vårt test av Vanmoof X3 


Winora Tria 8: Elcykel med det bästa av två världar

Winora Tria 8 passar lika bra i stan som på skogsstigar.

Winora Tria 8
Betyg 4 av 5

Omdöme

För dig som vill kunna cykla utan problem i innerstaden, men samtidigt ha möjligheten att ta med cykeln ut på landet, då är Winora den perfekta modellen. Och du slipper lägga ned en mindre förmögenhet på din elcykel. Letar du efter en mer hardcore, kraftfull mountainbike-modell kommer du däremot sakna vridmoment i Winoras Bosch-motor. Observera dock att du får inte framföra en elcykel hur som helst i skog och mark. 

Positivt

  • Trevlig fjädring.
  • Smidig konstruktion.
  • Rimlig prisklass.
  • Fantastiskt informativ skärm.

Negativt

  • Något temperamentsfull växelkedja.
  • Hade varit trevligt med mer vridmoment.
Testad: April 2021
Vikt: 23,6kg
Räckvidd: 4-7 mil enligt tillverkaren,vilket stämmer med våra mätningar.
Pris: Från 26 995 kronor via Prisjakt

 Läs hela vårt test av Winora Tria 8