2018 års upplaga av elcyklar spretar en hel del med allt från lyxmodeller till budgetalternativ. De största förbättringarna märks genom en utökad räckvidd: upp till 15 mil är ingen omöjlighet numera, även om det tillhör undantaget.

Nytt är även moped 1-klassningen för cyklar som gör upp till 45 km/h. Man kan tycka vad man vill om lagstiftningen men assistans upp till 25km/h känns hopplöst långsamt så snart du tar dig ut ifrån stadskärnan. Visserligen tillkommer det en del i form av hjälmtvång, registrering, trafikförsäkring och så vidare, men det är det värt.

Missa inte: Elcykel-kit – så bygger du en egen elcykel steg för steg


Crescent Elda: Kvalitetscykel som trivs bäst i stan

Crescent Elda

Välrenommerade Crescent har givetvis modeller och alternativ inom alla områden av elcyklar och denna gången testar vi modellen Elda. Det är en relativt billig cykel som gör anspråk på att vara en fullvärdig hybrid, men som i vårt tycke snare kvalar in i ”standard”-segmentet, trots dämpad framgaffel.

Ramen i aluminium känns en aning underdimensionerad och trots att det givetvis går att justera både styre och sadel känns den något liten. En rejäl provtur rekommenderas med andra ord innan du bestämmer dig.

Full laddning på 6 timmar

På mitten av styret finns en stor och tydlig LCD-display som visar effektläge, hastighet, batteriets laddnivå och hur lång räckvidd som finns kvar. Vid fullt laddat batteri assisterar motorn dig upp till 75 kilometer och att ladda batteriet från tomt till fullt tar cirka 6 timmar. Effektlägena är fem till antalet och de regleras via ett reglage vid vänster handtag. På höger styr du växlingen, och dessa är tio till antalet och från Shimano. Lås, stöd och skärmar ingår, men just bakskärmen i plast är riktigt ranglig och hamnar ofta ur sitt läge och lägger sig an mot hjulet. Irriterande.

Motorn, en Crescent E-going på 250 W, är monterad i vevpartiet vilket ger en låg tyngdpunkt och cykeln känns välbalanserad rakt igenom. Motorn hjälper till bra men i uppförsbackar känns den en aning klen och du får jobba lite mer än vad vi är vana vid.

Gången är tyst och Elda trivs således på slät asfalt utan alltför utmanande stigningar. Vid sidan av vägen blir det stötigt trots den dämpade framgaffeln (stålfjäder). Cykeln är även relativt tung att cykla utan el-assistens.

Omdöme

Kvalitetskänslan är på intet sätt låg, tvärtom känns den väl ihopskruvad och utrustad med välkända komponenter från ledande tillverkare. Men vi hade hoppats på lite mer tryck i tramporna, bättre fjädring och något längre räckvidd för att vara helt nöjda. Elda passar bäst i stadsmiljö helt enkelt.

Fakta Crescent Elda

Testad: Juni 2018
Mer info: Cykelkraft.se
Typ: Hybrid
Däck: 28".
Vikt: 22,5 kilo.
Räckvidd: Upp till 75 km.
Framgaffel: Dämpad, stålfjäder, låsbar
Hastighet: Max 25 km/h
Motor: Crescent E-going, mittmotor, 250 W
Växlar: Shimano Deore, 10 växlar
Bromsar: Hydrauliska skivbromsar fram/bak.
Pris vid test: 19 0 99 kronor.
Pris nu: 22 490 kronor hos Cykelkraft.

plus

Hög kvalitetskänsla
Smidig och bra kontrollenhet
Går tyst

minus

Något stötig
Orkeslös motor i uppförsbackar
Räckvidden imponerar inte

Betyg 3 av 5
Betyg 3 av 5

Gocycle G3: Helintegrerad hightech-cykel

Gocykle G3

Gocycle G3 liknar ingenting vi tidigare testat när det gäller elcyklar och ser närmast ut att komma från framtiden. Batteriet är integrerat i ramen och här finns inga synliga kablar överhuvudtaget. Traditonella växlar saknas, vilket innebär att du slipper allt oljekladd och liknande om du ska bära upp den för trappor eller liknande.

Gocycle G3 väger endast 16 kilo och måste ses som en riktig lättviktare när det gäller just elcyklar. Den är dessutom relativt enkel att fälla ihop om du ska transportera den i bilen, på tåget eller bara vinterförvara den. En sexkantnyckel är det enda som behövs, och med det patenterade ”Hexlock”-systemet monteras hjulen av eller på blixtsnabb. Motorn på 250 Watt är otroligt liten och monterad på framhjulet. Både fram och bak hittar vi hydrauliska skivbromsar.

Gocykle G3

När cykeln är avstängd är finns det inte något som avslöjar att det faktiskt är en elcykel, förutom möjligen den udda designen då. För att slå på systemet trycker du in en liten knapp placerad strax framför bakhjulet under sadeln. Systemet svarar med en svepande rörelse med lamporna som är integrerade längs med hela styret.

Därefter är det dags att lära sig tyda inställningarna, vilket tar ett tag. Då traditionell färddator saknas är det just dessa ljuspunkter som berättar diverse information, däribland vilken av de fyra olika körlägena som är aktuellt, vilken växel som ligger i och hur mycket batteri som finns kvar. Växlarna är tre till antalet, och systemet är ”halvautomatisk” då ettan läggs i per automatik när du saktar ner eller stanna vid exempelvis ett rödljus. Riktigt smart då du enkelt kommer iväg igen. Växlingen sköts med ett vred på insidan av höger handtag.

För att ändra körläge behöver du använda båda vreden för att komma in i inställningarna, sedan välja körläge med det högra och avsluta med att bekräfta med det vänstra. En aning omständigt och inget du gärna tar dig för under färd. I vilket fall som helst så finns fyra lägen att välja mellan: City ( anpassar assistansen efter hur hårt du trampar), Eco (kräver ännu lite mer trampning), On Demand ( där du manuellt styr när du vill ha hjälp genom att vrida på det vänstra reglaget) samt Custom (fabriksinställning som liknar Eco men är optimerad för maximal räckvidd).

Som cykel är Gocycle G3 riktigt bekväm. Sittställningen är upprätt och med tanke på de relativt små hjulen lämpar den sig mest i stadsmiljöer. Den är även relativt tungtrampad utan assistans från elmotorn. Räckvidden (beroende på körstil, givetvis) är på runt 80 kilometer och med tanke på hur smidigt integrerat batteriet är inuti ramen är det mer än godkänt.

Gocykle G3

Via en dedikerad app kan du också få fram en hel del information, vilket känns som en naturlig följd av att inget kan avläsas på cykeln i sig, såsom snitthastighet, puls, trippmätare och så vidare. Du kan även ställa in hur de olika lägena ska agera i form av motorkraft och pedalmotstånd. Kompletterar du även med en hållare kan du få alla data i realtid, som en traditionell kontrollenhet.

Omdöme

Gocycle G3 imponerar på alla plan och vi gillar den helintegrerade lösningen skarpt. Lösningen med appen behövs onekligen då det är snålt med information direkt från cykeln. Den är komfortabel och rolig att använda, men något trögtrampad utan assistans, vilket å andra sidan kanske kan tilltala den som vill jobba lite mellan varven.

M3 rekommenderar

Fakta Gocycle G3

Typ: Citybike
Mer info från: Elcykelvaruhuset
Däck: 20".
Vikt: 16,3 kilo.
Räckvidd: Upp till 80 km.
Hastighet: Max 25 km/h
Motor: Gocycle 250 Watt
Växlar: 3 stycken
Bromsar: Hydrauliska skivbromsar fram/bak.
Pris: 3 499 pund (cirka 41 132) hos Gocycle.com.

plus

Helintegrerad konstruktion.
Bra app (som onekligen behövs).
Komfortabel.

minus

Dyr
Trög att trampa utan assistant.

Betyg 4 av 5
Betyg 4 av 5

Lifebike Chick Plus: Intressant budgetalternativ

Lifebike Chick+

Lifebike är överlag ett intressant märke för den med lite begränsad budget. Nu kostar de en del ändå, men jämfört med vad du får betala för en cykel från de mer namnkunniga tillverkarna är skillnaden stor. Men visst märks här skillnad i kvalitetskänsla. Ramen är i ett klassiskt damcykelutförande, vilket ger mindre stabilitet. Det skramlar en del och komponenterna har en billigare känsla. Inget märkligt i sig, du får vad du betalar för och det gäller även i elcykel-segmentet.

Chick+ från Lifebike har ett Shimano Nexus-växelsystem med sju växlar inbyggda i navet och kontrolleras genom att vrida på ett reglage placerat precis intill höger handtag. Vid vänster handtag finns styrenheten, som är en enkel historia med en multifunktionsknapp på baksidan (för pekfingret) samt två tum-knappar för att reglera inställningarna. På skärmen visas bland annat batterikapacitet, trippmätare, hastighet och assistansnivå. Genom att trycka in den ena av knapparna med tummen kan du även få assistans när du leder fram cykeln (6 km/h).

Batteriet är placerat under pakethållaren – ytterligare ett tecken på att detta är en lite billigare modell. Batteriet kan tas med och laddas i hemmet eller ladda det medans det är monterat i cykeln.

Oavsett om du ser Chick+ som ett billigare alternativ eller inte så är cykeln en riktigt trevlig upplevelse när du väl befinner dig ute på vägarna. Motorn jobbar på bra och ger en fin assistans. Cykeln är enkel att kliva på, och den upprätta sittställningen, i kombination med den mjukt stoppade sadeln, gör färden mycket behaglig. Det smala styret gör den något svårmanövrerad i trånga och smala miljöer men ute på mer öppna vägar är den klockren.

Omdöme

Lifebike fortsätter att leverera prisvärda modeller, riktade till den breda massan. Chick+ är en vettig instegsmodell med klassiskt utseende. Räckvidden kunde emellertid varit längre, mellan 35 och 70 kilometer kommer du beroende på körstil.

plus

Bra pris.
Komfort.

minus

Kvalitetskänsla jämfört med övriga testdeltagare.
Räckvidd.

Fakta Lifebike Chick+

Typ:Dammodell
Tillverkare:Elcykelvaruhuset
Däck: 28".
Vikt:23 kilo.
Räckvidd:Upp till 70 km.
Hastighet: Max 25 km/h
Motor: Borstlös 250W, framhjulsmotor
Växlar:7 växlad Shimano Nexus
Bromsar:Fotbroms, skivbroms fram
Pris vid test: 14 995 kronor.
Pris nu: 15 995 kronor hos Elcykelvaruhuset.

Betyg 3 av 5
Betyg 3 av 5

Scott E-Genius 730 Plus: Värsting med genomtänkta funktioner

Scott E-Genius 730 Plus är en riktig värsting-mountainbike med elassistans. Cykeln är heldämpad med ett svart rambygge i aluminium och med med skikande neongröna detaljer.

Däcken är ett par Maxxis (2.80 x 27.5) med grov mönstring för terrängens alla utmaningar. Detta gör att emellertid att det väsnas en hel del vid körning på asfalt. Cykeln levereras även utan några som helst stänkskydd så oömma kläder anpassade för tuffare tag rekommenderas.

Scott E-Genius

Elsystemet består av en motor från Bosch (Performance CX), som levererar 250 watt och tillsammans med batteriet på 500 wh utlovar en räckvidd på upp till 160 kilometer. Kontrollpanelen är en smidig historia med inbyggt batteri som är enkel att avlägsna från cykeln när du inte använder den. Användarvänligheten är hög och färddatorn visar bland annat räckvidd, trippmätare och klocka. På den övre delen av skärmen visas batterimätaren, samt i vilket läge elmotorns befinner sig i – off, eco, tour samt turbo. Informationen får du fram genom att trycka på ”i”-knappen – antingen på själva huvudenheten eller på reglaget på vänster handtag. Det reglaget används också för att aktivera eldriftsläge.

M3 rekommenderar

Trots att den robusta konstruktionen är anpassad för en tuffare miljö är Scott E-Genius 730 Plus faktiskt överraskande lätt att trampa utan el-assistans. Men det är självklart ute i terrängen denna kvalitetscykel hör hemma. Dämpningen, både fram och bak, ändras enkelt via ett reglage på styret – en lösning som är både enkel och bekväm. 

Omdöme

Scott E-Genius 730 Plus är något av det häftigaste och mest underhållande du kan köpa i dagsläget. Framkomligheten är fenomenal och kvalitetskänslan är hög rakt igenom.

Från de hydrauliska skivbromsarna och den justerbara dämpningen till den användarvänliga kontrollpanelen. Sadeln är emellertid stenhård, så längre cykelturer är inte att rekommendera – här är det aktiv cykling i terräng som gäller. Räckvidden är bra och batteriet laddas upp på knappt tre timmar. Det finns bara ett problem: Scott E-Genius 730 Plus är i stort sett redan slutsåld så ska du få tag in en krävs en hel del sökande… och tur!

plus

Kvalitetskänsla.
Framkomlighet.
Räckvidd.

minus

Dyr.
 

Fakta Scott E-Genius 730 Plus

Typ: MTB.
Däck: 27,5".
Vikt: 22,9 kilo.
Räckvidd: Upp till 90 km.
Hastighet: Max 25 km/h
Motor: Bosch, Mittmotor 250w
Växlar: 10-växlad Shimano framväxel.
Bromsar: Hydraliska skivbromsar fram/bak.
Pris vid test: 39 995 kronor
Pris nu: 41 995 kronor hos Cykelrkaft.

Betyg 4 av 5
Betyg 4 av 5

Scott E-Sub Tour Lady: Komfortabel dammodell med kvalitetskänsla

Scott E-Sub Tour Lady

Scott E-Sub Tour Lady är som namnet antyder en dammodell med samma kvalitetskänsla som vi är vana med från tillverkaren. Här är komforten satt i första rummet med en mjuk sadel, en mer upprätt sittställning samt låsbar dämpning i framgaffeln.

Designen är elegant, om än återhållsam. Den sticker inte ut ur mängden och skriker ”kom och sno mig” utan det är bara drivlinan som skvallrar om att detta är en relativt kostsam historia, jämfört med en vanlig cykel.

Den centrala placeringen av mittmotorn och batteripacket ger cykeln en bra balans. Dessutom får vi en trygg och komfortabel känsla, tack vare de 28 tum stora däcken. Scott E-Sub Tour Lady levereras fullutrustad med pakethållare, skärmar, stöd och belysning. Drivlinan är den populära helhetslösningen från Bosch med den avtagbara kontrollpanelen som visar det mest väsentliga i form av hastighet, räckvidd och trippmätare. Är det något vi tycker är mindre bra så är det räckvidden som ligger på runt 70 kilometer, och då cyklar vi ändå relativt ekonomiskt. Nu räcker det i och för sig för de flesta pendlare, men det gäller att inte slarva med laddningen, som även den tar ett tag – runt fem timmar.

Omdöme

Det är svårt, om ens möjligt, att inte attraheras av denna väl hopskruvade pendlarcykel. Framför allt övertygar den höga komforten liksom den tysta och effektiva drivlinan. Det är heller ingen nackdel att Scott E-Sub Tour Lady är lättcyklad, även om batteriet skulle ta slut. Räckvidden är det enda som ligger modellen i fatet, men har du bara kommit in i laddningsrutinerna klarar du dig fint.

plus

Kvalitetskänsla.
Komfort.
Utrustning.

minus

Räckvidd.

Fakta Scott E-Sub Tour Lady

Typ: Damcykel
Mer info: Cykelkraft.se
Däck:28".
Vikt: 24,3 kilo.
Räckvidd: Upp till 70 km.
Hastighet:Max 25 km/h
Motor: Bosch, Mittmotor 250w
Växlar:10 växlad Shimano
Bromsar:hydrauliska skivbromsar fram/bak.
Pris vid test: 22 939 kronor hos Cykelkraft.
Pris nu: 26 990 kronor hos Cykelkraft.

Betyg 3 av 5
Betyg 3 av 5
Sida 2 / 2

Innehållsförteckning

Prisjakt I samarbete med Prisjakt.nu
Populäraste Elcyklar just nu