Merida Espresso 300 EQ 2019: Genomtänkt och påkostad elcykel

Vi har tidigare testat förra årets modell i Meridas Espresso 300 EQ-serie, och huruvida det har hänt något sedan dess eller om detta faktiskt är samma cykel är svårt att veta utan att ha de två testcyklarna samtidigt.

Merida Espresso 300 EQ 2019

Kontrollenheten verkar dock vara ny, och detta utan tvekan en riktigt snygg och sportig citybike-modell i våra ögon och vi konstaterar snabbt att den är påkostad. Allt från den mattsvarta lacken till den tydliga och avtagbara skärmen/kontrollenheten utstrålar hög kvalitet.

Något tung men inte klumpig

Batteriet sitter väl synligt på ramen, men det känns ändå som att tillverkaren tänkt till lite och inte bara gjort det enkelt för sig med att fästa en stor klump. Kabeldragningen går inuti ramen och snapparna där du väljer körläge sitter vid ena styret, trots att själva skärmen är placerad snyggt i mitten. Cykeln väger några kilon mer än de lättaste alternativen, men den känns ändå inte klumpig. Balansen är god och ramen känns väldigt robust, även när vi cyklar fort.

Pakethållare ingår som standard, liksom godkänt ramlås. Och här finns också integrerade lampor fram och bak. Inte lika snyggt inbyggt som i till exempel Treks modell, men det är ändå smidigt att kunna slå på och av lamporna från kontrollenheten.

Väl igång på cykeln märker vi snart att här finns en del kraft som hjälper oss märkbart när vi behöver elassistans. Motorn levererar upp till 60 Nm i vridmoment och märkbart mer kraft än exempelvis Trek-modellen, även om det är en bit kvar till Lifebike-hastighet. Här finns fyra olika lägen att välja mellan när du cyklar: Eco, tour, sport och turbo. Oavsett hastighetsläge hör vi bara ett svagt vinande ljud när Shimano-motorn går igång och det låter inte alls störande. Du slipper skämmas helt enkelt när du vill glida upp för de där uppförsbackarna utan att göra det uppenbart att du inte orkar gå helt för egen maskin…

Merida Espresso 300 EQ 2019 elcykel test
Merida-cykelns skärm är rejäl, avtagbar och placerat mitt på styret vilket vi gillar.

Bekväm och dämpad citybike

Komfortmässigt gillar vi verkligen Meridas nya modell, bortsett från att den smala och hårda sadeln kan kännas lite obekväm för dig som inte hängt på spinningpass hela vintern. Framgaffeln är dämpad, vilket gör att cykeln sväljer ojämnheter i vägen bättre än de flesta andra elcyklar av den här typen. Det handlar däremot inte om att den lämpar sig för terrängkörning.

Shimano skryter om att Espresso 300 EQ ska klara upp till 125 km på en laddning, men enligt cykelns kontrollenhet säger den 80 km i Eco-läge vilket känns mer rimligt. Vi laddade batteriet fullt från nästan total urladdning på under fyra timmar, vilket är riktigt bra.

En detalj som du bör vara medveten om med den här cykeln är att utväxlingen är lite speciell. Efter att vi passerar 25 km/h-strecket får vi trampa på ganska ordentligt medan vi letar efter nästa växel att lägga i. Men då har vi redan maxat ut 9:an i Shimano Alivio M4000-reglaget. Det känns helt enkelt inte som att det här är en cykel gjord för att cykla fort med.

Omdöme

Meridas nya modell är praktisk, bekväm, genomtänkt och andas hög kvalitet rakt igenom. Visst finns här några små brister att anmärka på, framför allt när det gäller utväxlingen, men det mesta vi har att säga om den är positivt. Sammantaget bäst i test utan tvekan!

M3 Bäst i test

Fakta Merida Espresso 300 EQ Herr Svart 2019

Testad: April 2019
Tillverkare: Merida
Information från: www.elcykelvaruhuset.se
Typ: Citybike
Däck: 28 tum
Motor: Shimano Steps E5000, mittmotor
Motor vridmoment: 60 Nm
Räckvidd: Upp till 80 km
Hastighet: Upp till 25 km/h
Bromsar: Hydrauliska skivbromsar fram och bak
Växlar: Shimano Altus, 9-växlar
Vikt: 24 kg
Övrigt: Dämpad framgaffel, pakethållare och lås ingår
Rek. pris: 27 995 kr
Pris: 27 995 kronor hos Elcykelvaruhuset.

plus

Rejäl avtagbar display.
Snygg och praktisk.
Lås och pakethållare ingår.
Härlig motor och god komfort.

minus

Utväxlingen begränsar.
Lite tung.

Betyg 9 av 10