Scott Sub Tour Eride 10: Bekväm och funktionell hybrid

Nya Sub Tour Eride 10 från Scott ger ett förtroendeingivande intryck redan vid första anblicken, trots ett något avvikande formspråk.

Scott Sub Tour Eride 10 elcykel

Batteriet på 500 Wh är helt integrerat vilket resulterar i att den undre delen av den tydligt utmejslade aluminiumramen nästan ser groteskt bred ut. Snyggt eller inte får var och en avgöra, men vi gillar denna udda detalj. Vi plussar även för den interna kabeldragningen som inte bara är praktisk utan som även ger cykeln ett mer elegant och påkostat helhetsintryck.

Komfortabel och välbyggd

Sittpositionen är nästintill upprätt och sadeln är lagom hård för både korta och längre turer. På höger sida av det svagt böjda styret hittar vi reglagen för växlarna, som är tio till antalet. På vänster sida är kontrollpanelen logiskt placerad med tre knappar som samtliga nås med tummen. Den är dessvärre inte avtagbar, vilket är till nackdel i stöldskyddssynpunkt.

Scott Sub Tour Eride 10 elcykel
Logisk och lättanvänd kontrollenhet

Två av knapparna är placerade på enhetens vänstra ytterkant och med dessa aktiverar samt väljer du assistansnivå med – Eco, Tour, Sport eller Turbo. För att tända eller släcka belysningen hålls den övre av knapparna in något längre och för att bläddra mellan trippmätare, totalsträcka samt räckvidd gör du likadant med den nedre knappen. Med den tredje knappen som är placerad i underkant aktiveras gångassistenten, om du vill ha hjälp av elmotorn när du leder cykeln (upp till 6 km/h).

Framgaffeln är dämpad och dessutom låsbar, vilket enkelt regleras med ett vred direkt på dämparen. Slaglängden är 63 millimeter och skillnaden är markant beroende på om du har dämparen låst eller öppen. Men oavsett läge upplever vi att eventuella vibrationer elimineras effektivt. Även de breda däcken (50 millimeter) bidrar till en komfortabel gång på de flesta underlag.

Som på de flesta kvalitetscyklar i den lite dyrare prisklassen har Sub Tour Eride 10 sin elmotor placerad i vevpartiet (benämns även som mittmotor). Det här här resulterar i en jämn viktfördelning och cykeln känns onekligen välbalanserad med ett stabilt och tryggt uppträdande. Gången är jämn och motorn svarar snabbt, men i brantare stigningar upplevs den emellertid som något orkeslös och benmusklerna får jobba en del. Komfortmässigt finns det däremot inte mycket att anmärka på utan Sub Tour Eride är överlag en av de bekvämaste elcyklarna vi testat.

Omdöme

Sub Tour Eride 10 är en allround-cykel med hög kvalitetskänsla och utan direkta svagheter. Den är lättmanövrerad och lämpar sig för såväl kortare sträckor inne i stan som för längre turer, exempelvis för pendlaren i närförorten. Motorn svarar snabbt och går jämt men känns något orkeslös i uppförsbackarna.

Fakta Scott Sub Tour Eride 10

Testad: April 2019
Typ: Hybrid
Tillverkare: Scott
Mer info: Elcykelvaruhuset
Däck: 28"
Vikt: 25,6 kilo
Räckvidd: Upp till 110 km
Framgaffel: Dämpad, låsbar
Hastighet: Max 25 km/h
Motor: Bosch Active Plus 250w, mittmotor
Motor vridmoment: Uppgift saknas
Växlar: Shimano Deore 6000 10-vxl
Bromsar: Hydrauliska skivbromsar fram/bak.
Rek. pris: 30 990 kronor
Pris: 30 995 kronor hos Elcykelvaruhuset
Betyg 8 av 10
M3 rekommenderar

plus

Udda, men snygg design.
Hög kvalitetskänsla, bra fjädringskomfort.
Användarvänlig kontrollenhet.
Räckvidd.

minus

Pris.
Orkeslös motor i uppförsbackar.

Betyg 8 av 10

Scott Sub Tour eRide 10 Unisex 2019 (Elcykel) Pris vid test: 29990 kr.

Bästa pris just nu: 26659 kr

Prisjakt I samarbete med Prisjakt.nu
Populäraste Elcyklar just nu