Trek Verve Plus Anthracite 2019: Bekväm och tystlåten elcykel

Verve Plus från Trek är en ny elcykel byggd på lättviktsram av aluminium och baserad på Bosch-motorn Active Line med 40 Nm vridmoment. Tillsammans med ett batteri på 400 Wh ska vi klara oss upp till åtta mil på en laddning beroende på körläge och förutsättningar, om vi ska tro tillverkarens egna uppgifter.

Trek Verve+ Anthracite 2019
.

Trist design

Utseendemässigt är det här inte en elcykel som sticker ut ur mängden. Lite trist att de svetsade skarvarna i ramen är så pass synliga och tydliga, även om de givetvis är målade. Det ger inte samma kvalitetsintryck som till exempel i Merrida-cykelns ram. Verve Plus har varken pakethållare eller lås utan här får du komplettera i efterhand, vilket du bör räkna in i kalkylen.

Kedjeskydd saknas också vilket gör att du bör hålla lite koll så att du inte skitar ned byxorna när du har oljat kedjan.

Trek Verve+ Anthracite 2019 elcyklar
Svetsjobbet på den här ramen är inte det snyggaste vi sett.

Batteriplaceringen på ramen är som på många andra elcyklar inte den smidigaste, men det är enkelt att ta loss batteriet (som laddas fullt på 3,5 timmar) när du vill ladda det, eller för att inte göra cykeln lika lockande för tjuven.

Vi gillar dock de integrerade lamporna som Trek har löst riktigt snyggt.

Tystlåten och bra balans

Cykeln känns förhållandevis lätt och motorns placering kring vevlagret ger både låg tyngdpunkt och bra balans. Sadeln är bred, mjuk och bekväm för otränade cyklistrumpor, och det första vi reagerar på när vi ger oss av på vår första cykelrunda är hur tystgående motorn är. Vi undrar om den verkligen är igång, men det är den.

Upp till 25 km/h ger motorn oss bekväm extra skjuts när vi trampar, och övergången mellan manuellt trampande och elassistans är riktigt mjuk och fin. Vi slipper det där lite läskiga draget som kan uppstå när vi kör i turboläge på en del cyklar, det som visserligen ger välkommen kraft men som också får oss att tappa lite av kontrollen. Trek Verve Plus lider inte av det problemet, här har vi hela tiden koll på cykeln även om det hade varit trevligt med ännu mer dragkraft i uppförsbackarna.

Kontrollenheten sitter på styrets vänstra sida och vi når enkelt reglagen medan vi cyklar, och här finns ett Walk-läge för assistans när vi leder cykeln. Kontrollenheten är inte löstagbar, vilket är synd, och skärmen känns inte som att den håller speciellt hög kvalitet. Men vi får den viktigaste informationen här om uppskattad räckvidd med mera.

Omdöme

Trek Verve Plus är bekväm att cykla på och den går tyst, samtidigt som motorn assisterar på ett mjukt och följsamt sätt. Men för det här priset förväntar vi oss högre kvalitetskänsla överlag och en del detaljer känns inte helt genomtänkta.

Fakta Trek Verve+ Anthracite 2019

Testad: April 2019
Tillverkare: Trekbikes.com
Information från: www.elcykelvaruhuset.se
Typ: Citybike
Däck: 28 tum
Motor: Bosch Active Line, mittmotor
Motor vridmoment: 40 Nm
Räckvidd: Upp till 80 km
Hastighet: Upp till 25 km/h
Bromsar: Hydrauliska skivbromsar
Växlar: Shimano Alivio M4000, 9-växlar
Vikt: 20,5 kg
Rek. pris: 24 990 kr
Pris: 24 990 kr hos Elcykelvaruhuset.

plus

Tystgående.
Bekväm.
Lätt.

minus

Ej avtagbar kontrollenhet.
Lite klen.

Betyg 6 av 10