Den som försökte beställa föregångsmodellen av Passat laddhybrid nyligen har säkert förstått att tillverkaren dragits med stora leveransproblem, vilket är en förklaring till att försäljningen av Passat GTE dalat ordentligt. 2018 toppade VW Passat försäljningslistan bland laddhybrider medan det endast registrerades 81 bilar under första halvåret 2019.

Nya modellen är väldigt lik föregångaren utvändigt – det krävs ett tränat öga för att hitta nyheterna i form av att Passat står utskrivet på bakluckan och att grillen fått lite nya linjer. Fortfarande är laddluckan snyggt integrerad framtill, så pass diskret att vi har svårt att hitta den till en början.

Test Passat GTE
Invändigt är nya Passat GTE riktigt trevlig. Rymlig, bekväm och påkostad.

Fräsch på insidan

Invändigt känns bilen dock ny och fräsch, med den senaste från Volkswagen när det gäller MMI (8 tums touchskärm) och digital instrumentering (tillval). Stolarna är bekväma och påkostade och överlag håller materialvalen i bilen riktigt hög kvalitet. När vi parar ihop vår Iphone med bilen noterar vi också att Volkswagen ordnat stöd för trådlös Carplay vilket känns på tiden, och framför växelspaken finns ett litet utrymme för mobilen där den också laddas trådlöst medan vi kör.

Skärmen i mittkonsollen är riktigt skarp och fin och via knapparna Meny och Hem hittar vi det mesta vi letar efter. Här finns massor av inställningar och möjligheten att själv anpassa hemskärmen med favoriter. Även den digitala instrumentbrädan går att anpassa med ett antal olika vyer och även kartan smidigt infälld för att underlätta navigering. Testbilen hade inte Head up display, men digital instrumentpanel är ett tillval som vi starkt rekommenderar till Passat.

En annan positiv detalj värd att nämna är led-strålkastarna som ger väldigt bra ljus mörka novemberkvällar. Det automatiska helljuset maskar delar av ljusbilden när den känner av mötande ljus, men tydligen inte hundraprocentigt då en del bilar blinkar med helljuset för att markera att vi lyser för starkt.

Färre körlägen än tidigare

Bilen har en 1,4 liters bensinmotor på 156 hk och en elmotor på 115 hk, samt en 6-växlad automatlåda. Vi kan välja mellan tre olika körlägen - Hybrid, E-Mode eller GTE som maximerar prestandan genom att kombinera de två motorerna. I E-Mode är det batteridrift som gäller (upp till 130 km/h) medan hybridläget går att konfigurera på lite olika sätt beroende på om du vill säkerställa att batteriet inte dras ur helt innan du är framme. Tidigare hade Passat GTE ett rent laddläge (Charge) om du ville se till att ladda upp batteriet medan du körde. Detta är nu bortplockat vilket vi tycker är synd.

Test Volkswagen Passat GTE 2020
Motorerna jobbar mycket fint tillsammans i nya Passat GTE och batteriet räcker drygt 4 mil när vi testar bilen i november med 3-4 gradera ute och försiktig körning.

Volkswagen Passat må vara lite anonym och tråkig, men komforten i den här bilen är riktigt bra. Du färdas mjukt, med riktigt väl ljudisolerad och trivsamt inredd kupé och övergången mellan bensin- och elmotor är extremt smidig. Bilen går så tyst att det ibland är svårt att höra om bensinmotorn jobbar eller inte. Samtidigt är styrningen väldigt precis och växellådan snabb i vändningarna vilket bidrar till att vi hela tiden har känslan av att ha bra kontroll på bilen och att den svarar snabbt. En riktigt bekväm långmilare helt enkelt, och till och med lite kul att köra trots att det inte direkt osar sportbil om Passat.

Större batteri och bättre miljöbonus

Den stora förbättringen i hybridversionen av nya Passat ligger i batteriet. Tack vare förbättrade battericeller har tillverkaren lyckats öka kapaciteten från tidigare 9,9 kWh till 13 kWh, vilket på pappret ska ge upp till 5,5 mil enligt WLTP-körcykeln. Enligt samma körcykel hamnar Passat på 32 g/km i CO2-utsläpp vilket gör att du som köper bilen kammar hem en miljöbonus på drygt 33 000 kronor. En viktig detalj som säkert kommer att bidra till att försäljningen kan ta fart. Hur många som sedan kommer att använda elkabeln för att ladda dagligen är en annan sak, det är inte direkt smidigt att ha ett par feta kabelhärvor med sig överallt för att få ut några ynka mil på batteridrift, det vet alla som valt laddhybrid. I praktiken tar vi oss dryga 4 mil på en laddning under testet i november, beroende på körstil och väderlek. Så visst finns här någon tjugolapp att tjäna dagligen om du tycker att det är värt kabelhärvan, framför allt om du pendlar inom räckviddsavstånd dagligen.

Passat kommer med både adaptiv farthållare och aktiv lane assist. Volkswagen kallar sitt system Travel Assist, och det fungerar mjukt och fint. Farthållaren håller även koll på hastighetsskyltar och på vägkorsningar och rondeller, och med en knapp på ratten ställer du in avstånd till framförvarande bil. Visst finns det ännu vassare och mer precis lane assist (Tesla och Volvo) men Passaten sköter det hela väldigt bra. Lite synd bara att rattens känslighet inte är helt hundraprocentig, vi får då och då upp en varning om att vi måste styra manuellt, trots att vi redan håller i ratten.


Lite seg i uppstarten

En annan lite störande detalj är när vi startar bilen. En fördel med att backkameran fälls ut är att den sällan blir smutsig. Men från att vi startar tills det att vi har bild i rutan tar det någon sekund. Och ibland finns här viss fördröjning även i att starta bilen. "Förarprofil laddas" står det på skärmen och om vi är för snabba med att lägga i drive eller backen vill inte bilen köra. "Starta motorn manuellt" står det på displayen och vi måste lägga tillbaka spaket i P-läge och starta om. Och ibland tar det 20-30 sekunder innan MMI-systemet laddat klart så att vi kan göra någonting på touchskärmen.

Som med många andra nya bilar piper Passaten frenetiskt om vi skulle öppna dörren medan bilen är igång, i P-läge (till exempel när vi ska knappa in koden till parkeringshuset vid kontoret), och är du inte snabb med att hoppa in i bilen igen stänger den helt enkelt av sig själv.

Test Passat GTE 2020
Bagageutrymmet sväljer en hel del men det är lite otympligt att behöva släpa runt två uppsättningar laddkablar.

Bilen har givetvis sensorer runt om och kameror som hjälper oss att parkera. Om du känner dig osäker vid fickparkering är det bara att aktivera autoparkering som sköter rattrörelser efter att bilen själv letat upp en lämplig ficka. Funktionen funkar oftast helt okej. Något som fungerar mindre bra är röststyrningen. Genom att säga "Hej Volkswagen" vaknar systemet till liv, och här blir det inte alltid rätt. Och vi undrar varför systemet ofta vill "pausa" röststyrningsfunktionen, något vi inte stött på tidigare. Vad menas med det? Sedan händer det vid flera tillfällen att röstassistenten tror att vi vill prata med bilen när vi bara snackar i framsätet. Märkligt.

Test Passat GTE


Alltid uppkopplad

Passat är, som flertalet nya bilar i den här klassen, uppkopplad med inbyggt sim-kort. Den tillhörande appen We Connect ger dig bra koll på bilen i din smartphone. Härifrån kan vi hålla full koll på bilen, låsa och låsa upp på distans, starta klimatanläggningen med mera.

Att registrera konto i appen och koppla ihop bilen är smidigt och det senare görs med hjälp av chassinumret och två bilnycklar. Vi blev först lite fundersamma över varför inte bilen kände av när vi hade nyckeln i fickan och vi behövde låsa upp den manuellt, men som vi förstår det är orsaken till att traditionell Keyless-funktion inte används handlar om stöldskydd. Passat har dock funktionen mobil nyckel, och du kan även dela ut mobil-access och på så sätt låta någon annan person låsa upp bilen och köra den, utan nyckel. Smart, men det finns en hake. Det fungerar i dagsläget endast till Samsung Galaxy S7...

När det gäller förvaring och lastning är bilen praktisk på många sätt. Det vi saknar är någon form av lösning för att hålla bärkassar på plats i bagageutrymmet, men i övrigt har vi inget att gnälla på. Bilen sväljer ordentligt med last och även passagerare i baksätet sitter bekvämt. Golvet i bagageutrymmet är en aning högt, men inte så att vi reagerar på att "här har batterierna fått ta plats". 1 613 VDA-liter med fällt baksäte är helt okej för klassen.

Test Volkswagen Passat 2020

M3 rekommenderarOmdöme

Nya Passat Sportskombi GTE sticker inte ut till det yttre, men tillverkaren har förbättrat bilen på flera viktiga punkter. Bilen är svårslagen när det gäller både komfort och prisvärde i den här klassen, och vi tror att den kommer att komma tillbaka i försäljningstoppen under 2020. Om Volkswagen klarar av att leverera...

Fakta Volkswagen Passat Sportskombi GTE

Tillverkare: Volkswagen
Pris: Från 458 500 kr.
Motorer: 1,4 liter 4-cylindrig bensinmotor (156 hk) + elmotor (115 kh).
Drivning: Framhjulsdrift.
Växellåda: 6-stegad automat.
Batteri: 13 kWh.
Räckvidd: 5,5 mil (WLTP).
Lastvolym: 483–1 613 liter (VDA).
Prestanda: 0-100 km/h på 7,6 sek.
Toppfart: 225 km/h (130 km/h ren eldrift).
Utsläpp: 32 g/km (WLTP).
Skatt: 360 kr/år.

plus

Härlig komfort.
Bra förarhjälpmedel.
Bra drivina och hyfsad räckvidd på batteriet.

minus

Fortfarande tråkig och anonym utseendemässigt.
Lite segt och bitvis buggigt MMI.

Betyg 8 av 10