Vi konstaterar att det gått lite drygt fem år sedan vi testade förra Jukemodellen, en bullig och tuff bil som då bröt ny mark med sin crossover suv-design i storleksklassen.

Idag finns betydligt fler alternativ för dig som är ute efter en kompakt bil som ändå utstrålar offroad-kompetens utseendemässigt, och nya Nissan Juke sticker inte längre ut från mängden när det gäller design. Men de udda bakre, högt placerade dörrhandtagen har fått hänga kvar sedan tidigare, och från sidan påminner bilen en hel del om Toyota C-HR.

Test Nissan Juke
Invändigt känns bilen ganska fräsch även om det är lite plastigt här och var.

Inne i bilen har det hänt en hel del sedan sist. I Teknaversionen som vi testar sitter en 8 tum stor touchskärm högt placerat i mittkonsolen. I underkant av denna sitter även analoga snabbknappar till vanliga funktioner medan du hanterar klimatanläggning (en zon) och volym till ljudanläggningen med analoga rattar.

På ratten finns ett gäng knappar till att hantera ljudanläggningen, farthållaren samt färddatorn mellan de analoga mätarna bakom ratten.

Materialvalen i bilen känns en aning plastiga, och det klonkar oroväckande när vi stänger dörrarna. Bilen är inte superbra isolerad men vi sitter helt okej i stolarna både fram och bak.

Fult MMI

MMI:t (multi media interface) är inte något under när det gäller användarvänlighet. Även om responsen i touchskärmen är bra känns det som att det är lite för långt mellan ytan vi knappar på och grafiken under, vilket ibland resulterar i feltryckningar. Gränssnittet är inte speciellt snyggt, men visst funkar det för att växla ljudkälla, mata in adresser i den inbyggda navigatorn, eller om du vill använda Apple Carplay vilket kräver usb-ansluten Iphone.

Test Nissan Juke
Vi gillar växelspaken, men det blir inte speciellt stor skillnad i utväxlingen mellan körlägena Eco, Standard och Sport...

En stor nyhet med bilen är att den numera är uppkopplad via inbyggt sim-kort, något som syns direkt när vi tittar upp i taket och ser SOS-knappen. Och om du skulle missa den lär du snart märka att bilen är uppkopplad när en röst börjar varna för diverse saker. "Varning för oasfalterad väg", hör vi lite då och då, trots att vi inte kör på grusväg. "Varning, biljettkontroll" är en annan fras vi hör varje gång vi passerar biltullarna i Stockholm. Allt utan att vi aktiverat navigatorn.

Att navigera med det inbyggda systemet fungerar. Vi lyckades till och med ange destination några gånger med hjälp av Nissans egna och ganska styltiga röststyrningssystem och få till adresserna korrekt (det blev dock ofta fel...), men vi föredrar Carply alla dagar i veckan då det är både snyggare och tydligare.

Äntligen uppkopplad

Nissans uppkopplingsfunktioner heter Nissan Connect och via en app kan du på distans låsa/låsa upp bilen, hålla koll på dina resor och blinka med strålkastarna. Eller starta värmaren på distans, om du väljer en sådan som tillval. Den här funktionen kräver ett månadsabonnemang, men det är inte speciellt dyrt. Du kan även använda bilens uppkoppling som wifi hotspot, och du kan skicka navigationsrutter till bilen från datorn hemma. Smidigt!

Test Nissan Juke
Med Nissans app kan du fjärrstyra en del funktioner på nya Juke.

Hur är då bilen att köra? Den nya enlitersmotorn (tre-cylindrig bensinare) är en ganska klen historia, men så är det här också en lätt bil. 117 hästar räcker för normal körning, men det vi reagerade på var den nya växellådan.

Testbilen var utrustad med en 7-växlad dubbelkopplingslåda, och denna är väldigt lågt ställd i utväxlingen. Du vet den där känslan när man glömt växla ned, och bilen nästan lägger av? Så känns det ofta. Inte så att motorn börjar hosta och rycka, men det känns som att vi kör på för låg växel. Flera gånger kommer vi på oss själva med att leta efter den manuella spaken. Även i "Sport"-läget vill bilen gärna köra på 3:ans växel när vi nästan står stilla. Märkligt.

Samtidigt snittar vi på omkring 0,65-0,7 liter/mil blandad körning vilket inte är jätteimponerande. När vi verkligen kör snålt på längre turer (snitt 70-80 km/h) får vi ned förbrukningen till strax under 0,6 liter per mil, men lägre än så kommer vi aldrig.

I övrigt är bilen helt okej att köra, styrningen är bra och väghållningen känns aldrig osäker. Men komforten är inte jättebra, främst då det läcker in ganska mycket vind- och vägljud i kupén och 19-tummarna gör sitt för att ojämnheter i vägen känns lite för mycket. Men snygga är de!

Test Nissan Juke

Nissan Juke har växt och blivit lite större jämfört med föregångaren, vilket märks framför allt när det gäller bagageutrymmet som numera sväljer 422 liter (och går att fälla i 60/40). Helt okej om du behöver åka och storhandla helt enkelt. Baksätet är inte rymligt men det funkar om du inte har för långa ben, alternativt om en kort person sitter framför dig.

När vi istället lastar varor i baksätet varnar bältesvarnaren med ett jobbigt pipande, och vi hittar inget sätt i menyn att inaktivera detta. En annan jobbig miss är att vi vid varje start måste godkänna ett varningsmeddelande om uppkopplingen i bilen, genom att trycka "OK" på skärmen. En detalj som du garanterat kommer att tröttna på.

Bra kameror och säkerhetsfunktioner

Tack vare kameror runt om bilen är det superenkelt att parkera nya Juke, i testbilen visas en tydlig bild uppifrån på den stora skärmen. Nissan var tidiga med det här och så länge du håller kamerorna rena funkar det perfekt.

Men bilen har även parkeringssensorer som varnar med pip-ljud när vi närmar oss ett hinder, samt cross traffic alert som håller koll på om någon närmar sig snett bakifrån när du ska backa ut. Mycket bra, liksom nödbromsfunktionen som även känner av fotgängare och cyklister. Vid ett par gånger under testet missuppfattade dock bilen omgivningen och aktiverade panikbromsen, vilket var lite skrämmande.

Bilen har döda vinkeln-varnare vilket uppskattas, framför allt då sikten bak genom de små bakre sidorutorna är väldigt begränsad.

Nissan Juke har adaptiv farthållare och lane assist, och dessa funktioner fungerar helt okej. Inte i klass med dyrare kvalitetsbilar men bra nog för att underlätta långresan. Bilen styr inte in när den närmar sig en filmarkering i vägen, istället vibrerar ratten ganska ordentligt.

Ljudanläggningen i testbilen kommer från Bose, men det kommer inte riktigt till sin rätt då bilens isolering inte är på topp. Det låter okej men inte mer, och samma sak gäller för handsfree-mikrofonen när du behöver ta samtal när du kör.

Test Nissan Juke

Prismässigt är Nissan Juke helt klart intressant, även om du måste upp i Tekna-paketet för att få saker som adaptiv farthållare, döda vinkeln-varnare och kamerorna vi gillar. Några saker sänker helhetsintrycket, främst MMI:t och den bristfälliga isoleringen. Och det här är inte en bil för dig som gillar aktiv körning eller värdesätter kvalitetskänsla och påkostade detaljer. Men du får mycket för pengarna på funktionssidan.

Omdöme

En prisvärd bil för dig som är ute efter en billig kompakt modell med suv-design och mycket funktioner för pengarna. Vi gillar säkerhetsfunktionerna och att bilen är ständigt uppkopplad, men nya Juke är lite tråkig att köra samtidigt som MMI:t drar ned helhetsintrycket.

Fakta Nissan Juke

Tillverkare: Nissan
Testad: Februari 2020
Pris: Från 199 900 kr
Pris testbil: 246 000 kr
Motor: en-liters bensinmotor med 3 cylindrar, 117 hk
Drivning: Framhjulsdriven
Växellåda: 7-stegad automat (dubbelkopplingslåda)
Prestanda: 0-100 km/h på 11,1 sek.
Bränsleförbrukning (blandad körning): 0,61liter/mil (WLTP)
CO2-utsläpp: 130 gram/km (medium, WLTP)

plus

Gott om säkerhetsfunktioner (Tekna).
Uppkopplad!
Snygg (speciellt med 19-tumsfälgarna i Teknaversionen).

minus

MMI:t.
Märkligt ställd automatlåda.
Läckande väg- & vindljud.

Betyg: 3 av 5