Säg Insomniac och vi tänker genast på titlar som Ratchet & Clank och Resistance. Gemensamt med de flesta av deras titlar är galna vapenkreationer, ett arv som studion tar med sig till Sunset Overdrive. Här handlar det mesta om att ha ihjäl mängder av fiender på mer eller mindre spektakulära sätt.

Missa inte: Första testet av Call of Duty: Advanced Warfare

Fantasin i vapendesignen upphör inte att förvåna – det rör sig om allt från teddybjörnsbestyckade bomber till argsinta robothundar som rensar det mesta fortare än kvickt. Det finns dessutom gott om möjligheter att uppgradera både vapen och karaktär under spelets gång, och efter bara några timmar är vi utrustade till tänderna med livsfarliga egenskaper.

Lekfull sandlåda
Passande nog utspelar sig titeln i en postapokalyptisk stad, vars invånare har blivit zombiefierade efter att ha intagit en mindre hälsosam energidryck.
Vi har huvudrollen och placeras mitt i händelsernas centrum. Mekaniken går närmast att beskriva som en kombination av Grand Theft Auto och den gamla skateklassikern Tony Hawk’s Pro Skater. I likhet med Rockstars miljonsäljare handlar det om att leka runt i en gigantisk sandlåda, med skillnaden att vi bäst tar oss fram grindandes på något av stadens otaliga räcken. Grindandet är rent av en central del av hela Sunset Overdrive – genom att kombinera olika hopp och trick byggs en mätare upp, som i sin tur låser upp starkare attacker.

Flera nackdelar
Inlärningskurvan i Sunset Overdrive är rekordlåg, vilket gör att vi inom loppet av några minuter susar fram prickfritt högt upp i luften. Nere på gatorna trängs fienderna, vilka med fördel skjuts ner från behagligt avstånd. På marknivå uppenbarar sig nämligen problemen i form av att det inte alls är smidigt att gå in i närkamp med fiender.

Vad som är värre är att Sunset Overdrive inte imponerar särskilt mycket alls utanför dess mekanik. Uppdragsdesignen påminner om en svunnen era, där det mesta går ut på att hämta meningslösa prylar åt karaktärer vi stöter på längs med vägen. I spelmediets barndom var det en poäng med den här typen av design, men med dagens resurser känns det förlegat. Insomniac drar sig inte heller för att göra narr av den enformiga uppdragsdesignen, vilket gör det hela än mer märkligt.

Spelets yta späder på det faktum att det här inte är någon särskilt seriös produktion. Grafiskt påminner det om ett glättigt seriealbum, och allt från karaktärer till fiender har en känsla av humor över sig.

Kul för stunden räcker långt
Alla titlar behöver inte ha något av vikt att tillföra, och faktum är att vi har väldigt roligt med Sunset Overdrive. Det rika vapengalleriet gör att striderna i sina bästa stunder är bland de mest välgjorda i år, och flera av spelets bossar är snudd på fantastiska. För dig som vill stänga av hjärnan en stund fungerar det därför alldeles utmärkt. Men känslan av enformighet smyger sig på i längden.

Spel: Sunset Overdrive
Pris: 600 kronor
Plattform: Xbox One
Testad plattform: Xbox One
Utvecklare: Insomniac Games
Utgivare: Microsoft



Underhållande
Designen
Bra vapen


 

Enformig uppdragsdesign
Tråkig stad
Klumpiga närstrider


= Sunset Overdrive är som en lättuggad actionfilm, vilket även är dess största fördel. För vid sidan av alla fantasirika vapenkreationer är det fullt av hjärndöd speldesign. Ibland räcker det med dum underhållning som roar för stunden.

Betyg 4 av 5