Varför gå och köpa en färdigrätt när du kan laga maten själv? Det här gäller det mesta i livet så varför inte uppleva tjusningen i att skapa din alldeles egna flygmaskin och sedan se den lyfta mot himlen? Att bygga sin egen multicopter är billigare, roligare och mer lärorikt än att köpa en färdig i kartong. Känner du att det låter svårt? En medelväg är att bygga ihop delarna, något som blivit allt mer populärt i och med den heta trenden där alla vill ha en ”drönare”.

Missa inte: Så här såg det ut under Multikopter-SM 2015


Drönarspecial

Del 1: Se upp, nu slår drönarna igenom på allvar
Del 2: Så används drönare i dag
Del 3: Köpguide: 7 hetaste drönarna just nu
Del 4: Så funkar tekniken i en drönare
Del 5 Reportage: Bygg en egen drönare - experternas tips
Del 6 Sveriges alla förbudszoner - här får du inte flyga drönare utan tillstånd
Del 7: 10 coola drönare
Del 8: Här är framtidens drönare


Ronny Grimm har flugit modellflygplan sedan han var nio år. I dag är han 56, hans flyghistoria sträcker sig alltså tillbaka till sextiotalet.
– Den första jag hade styrde jag med ett handtag och så gick det linor upp till modellflygplanet. Jag fick stå i mitten och så flög den runt tills soppan tog slut. På sjuttiotalet ville jag börja köra med radiostyrning men det var förstås för dyrt när man var så ung, berättar Ronny, som tappat räkningen på hur många flygmaskiner har byggt genom åren.

– Vad kan det vara? Ett femtiotal som jag flugit med och sedan sålt för att kunna bygga nästa. Balsaträ, spännlack och allt det där, det kan jag, berättar Ronny och säger att det numera är allt fler som köper färdiga delar som de sedan bygger ihop.

Det går förstås alldeles utmärkt att gå till hobbyaffären och lyfta maskinen direkt ur kartongen och sedan bege sig ut och flyga, men det lockar inte lika mycket som att bygga själv.
– Det är roligt att få designa själv och bestämma exakt vilka prylar jag ska ha i. Bygget är ju halva nöjet, menar Ronny, som också ser det som en utmaning att sedan få det hela att fungera bra.

– Maskinen ska funka bra på alla sätt, den ska flyga stabilt och då får man välja delarna omsorgsfullt: motor och propellrar, fartreglage, hur stort batteriet ska vara och så vidare. Det måste bli rätt och det kan bli hundratals parametrar till slut som ska stämma. Jag är ju tekniknörd.

Det här är Ronny Grimm 1974. Flygtrenden är på intet sätt ny.

Arf, bnf och rtf

Du som är sugen på att ge dig in i den här världen behöver lära dig att skilja mellan arf, bnf och rtf. Rtf står för ready to fly, alltså att flygmaskinen du köper i en kartong redan är färdig. Bnf betyder bind and fly och är en maskin som du kan koppla ihop med en befintlig radiokontroll. Många investerar i en riktigt bra kontroll och skaffar sedan olika typer av flygmaskiner.
Arf är den typ som Ronny gärna ägnar sig åt, almost ready to fly, nästan redo, inte helt flygfärdiga alltså. De senaste åren har det blivit många multirotors eller mulitcoptrar, som det ju också heter. Flygmaskiner med flera propellrar.

MIssa inte: Gilla SM i Multikopter på Facebook!

– Helikoptrar är roligast att flyga, för de är svårast, då är utmaningen att flyga och lära sig nya manövrar, men multicopter är roligare att bygga. Det är så mycket ny teknik som ska klaffa, som gps, att få den att prata med autopiloten, att radiolänken ska fungera och att få till en videolänk så att du ser en bild i monitorn. Men framför allt blir det billigare att sätta ihop den själv. Jag får ju fler och bättre prylar för pengarna och jag får möjlighet att anpassa bygget helt efter mitt eget behov, till exempel hur stor kamera jag tänkt fästa på den.

Ronny nämner Dji Phantom 2 som ett exempel, en maskin som kostar runt 10 000 kronor men som du kan bygga en motsvarighet för till halva priset. Hemligheten blir då Kina. Ronny beställer nämligen delarna därifrån.

Hur svårt är det då när alla delar ligger utspridda på bordet?
– Ja, det beror på. Många tycker det är svårt med autopiloten. Just nu kör jag med en som tillverkats av 3d Robotics, som heter 3dr Pixhawk och som har dubbla 32-bitars processorer. Den är förstås lite dyrare men den fungerar så bra att den känns säkrare att satsa på, särskilt i min största maskin. Kopior från Kina finns, men dem vill man helst inte ha i sin dyraste maskin.
Mjukvaran är open source, något som säkert kan skrämma vissa men som älskas av desto fler.
Ronny bygger inte bara multicoptrar, hans favorit är en UAV 3000.
– Det här betyder ju att vi hjälps åt, alla runt om i världen, att utforma den. Det finns massor av kul och bra saker man kan göra med den. Obegränsat antal med ”waypoints”, alltså utsatta positioner du vill att maskinen ska flyga till, och det går automatisera fotograferandet så att den kan sätta ihop flera bilder, så kallad ”mapping”.

Satsa på drönarens hjärna

Det lönar sig alltså att satsa på flygmaskinens egna lilla ”hjärna”.
– Det är ju den som håller höjd och position och håller allting levande. Det är otroligt att det går att få den att stå helt stilla på samma plats i luften, säger Ronny.

Problem kan givetvis uppstå, och något som är viktigt är gps:en. Om den dör kan maskinen få fnatt och sticka i väg, därför är det på gång att kunna säkra upp med dubbla gps:er i framtida versioner.
Givetvis går det alldeles utmärkt att få alla omtalade funktioner även när du bygger själv. Utvecklingen går rasande fort och allt fler hakar på och drar sitt strå till stacken.

Standard i dag är ju att multicoptern hittar tillbaka till där den startade och det som det snackas mycket om just nu är ”follow me”-funktionerna.
– Du kan skicka tillbaka din egna position och be multicoptern följa efter dig på ett förutbestämt avstånd, säger Ronny.
Du kan alltså bygga en rätt lojal liten robot som lyder dig och även åker dit du vill. Ditt flygande husdjur.
Det är här det sker, allt byggande och skapande.

Drönare kräver tålamod

Det du behöver är tålamod, tid och kunskap, berättar Ronny. Han har hållit på så länge så när han har alla delar framför sig kan han sätta ihop en maskin på en eller två dagar. Någon som aldrig provat förut kan nog behöva mer tid än så. En månad, ett halvår – allt beror på hur snabbt du orkar och har möjlighet att lära dig. Och så behöver man givetvis en lödkolv, värmepistol, krympslang och en uppsjö av små mejslar och insexnycklar. Och en pc för programmeringen.

– Det är aldrig fel att vara bra på engelska, för det blir mycket läsande i manualer och instruktioner, säger Ronny. Han börjar oftast med att köpa en färdig ram, kanske bestående av fyra armar (quadrocopter) och fyra motorfästen som han sedan börjar ”inreda”.

– Jag behöver då i det här fallet fyra motorer, en autopilot, radiosändare och mottagare till kontrollen, batteri, laddare, propellrar, videolänk, ja det beror ju på vad du nu vill ha mer för grejor på den.

Ellära och matematik

Nybörjaren kan förstås köra fast.
-Det är många som undrar vad ”Kv” är och hur man ska förhålla sig till det, säger Ronny.

”Kv” som står på beteckningen på elmotorerna betyder hur många varv motorn snurrar per volt vid full gas. Det där gör att du kan räkna ut vilken propeller du ska ha, och här krävs lite matematik. Allt beror ju också på hur mycket maskinen ska orka lyfta och så ska det stämma med typen av motor och kraften i batteriet. Små propellrar måste varva mer, större ger mer bärkraft och kan göra så att maskinen kan hålla i gång längre. Små propellrar är ett måste om du vill göra konster med din maskin, som att vända den helt i luften. Dessutom kan det vara bra att känna till att avståndet mellan motorernas centrum är det som delar in de olika maskinerna.

En ”450” har 45 cm till motsatta motorn, en ”800”, 80 cm. Går det över metern struntar man ibland i en nolla så en 130 kan betyda att det är 1,3 meter från en motors centrum till dess motsatta. Det som avgör vilken storlek man behöver beror oftast på vilken kamera man vill att ens maskin ska orka lyfta.

Ronny har byggt en maskin för digitalkameran ”Sony Nex 5” och det blev en ”800”, med 80 cm avstånd från ena motorns centrum till den motsatta. Ronny valde att bygga en kopia av DJI:s S800 som heter F800, en enligt Ronny bra men betydligt billigare kopia av samma maskin som han beställde på nätet från www.rctimer.com.

Fakta

Tarot 690 ram
6 st T-Motor MT3506 650kv 70g
6 st ZTW Spider 20A Opto 2-6S
6 st 10" Propellrar
1 "PDB" Power Distribution Board
ZeroTech UAV YS-S4 Styrkort
Tarot Gopro Hero 2-Axel Gimbal
HiTech Aurora 9X 
Gopro Hero 3+