Drönarspecial

Del 1: Se upp, nu slår drönarna igenom på allvar
Del 2: Så används drönare i dag
Del 3: Köpguide: 7 hetaste drönarna just nu
Del 4: Så funkar tekniken i en drönare
Del 5 Reportage: Bygg en egen drönare - experternas tips
Del 6 Sveriges alla förbudszoner - här får du inte flyga drönare utan tillstånd
Del 7: 10 coola drönare
Del 8: Här är framtidens drönare


Om du träffar på en äkta uav-förare är det ingen idé att försöka skryta med att du är en hejare på att köra quadrocopter. Du kommer att få till svar att du möjligen är bra på att navigera den, inte köra den. Hemligheten bakom tekniken är nämligen ”hjärnan” som stabiliserar multicoptern och gör så att den kan flyga. Skulle ”hjärnan” inte finnas där och stabilisera flygningen skulle din quadrocopter knappast flyga utan snarare bete sig som en ouppfostrad gräsklippare.

Dennis H Ståhl, jobbar på minicars.se

Vi ber Dennis H Ståhl, på minicars.se försöka förklara hur en multicopter fungerar på enklast möjliga sätt, lite som i de där barnböckerna ”Så funkar det”. Han väljer därför att benämna det centrala i flygfarkosten som dess ”hjärna”, och syftar på styrkortet.

– Den har gyron och accelerometrar och det är ju de som ser till att maskinen alltid ligger rätt i luften. Om det blåser så vill den tippa, då säger hjärnan kanske till motorerna på höger sida att gasa lite mer för att kompensera, förklarar Dennis.

Viktigt att kalibrera rätt

Hjärnan sitter i mitten, och det är där du går in för att justera parametrarna efter motorerna och själva modellen. Det är sällan det blir problem med en fungerande hjärna, då är det vanligare att kompassen krånglar.

I mitten sitter drönarens hjärna, som ser till att den stabiliseras och behandlar alla data som kommer in från gps:en, din kontroll, förutbestämda rutter, barometer och kompass.

Kompassen kan sitta på benet, och är då utsatt för störningar, du kanske ställer din quadrocopter nära något magnetiskt, som en högtalare, förklarar Dennis. Det gäller att se till att den är kalibrerad innan du flyger i väg. Oftast får man snurra runt den ett par varv enligt ett visst schema, beroende på modell, helt enkelt genomföra en kalibrering enligt manualen.

– Sedan har vi två viktiga komponenter till, gps:en och barometern.
Barometerns uppgift är höjdhållningen. Släpper du spaken kan barometern göra så att drönaren håller höjden och hovrar, gps:en kan se till att den håller positionen. Det är därför den kan stå nästan blickstilla i luften. Här blir det en samverkan och hjärnan får mycket att tänka på, kompensera vindens kraft, höjd, position och sedan ge order till motorerna, säger Dennis.

Det är också gps:en som ger instruktioner till hjärnan om var quadrocoptern är; om du i förväg lagt in så kallade waypoints, där du ber den åka till förutbestämda mål så lyder hjärnan din programmering och styr ditåt utifrån gps:en.

En mycket smart funktion som till exempel Dji erbjuder i sina modeller är att de också lägger in flygplatsernas zoner. Det går alltså att skapa virtuella väggar som gör att det helt enkelt inte går att flyga på vissa platser, vilket är bra för säkerheten. Arlanda finns inlagt, men Bromma har hittills saknats, så du får inte glömma bort det sunda förnuftet. Uppdateringar av systemet kommer hela tiden och fler platser kan komma att läggas in.

Kameran är upphängd i ett elektroniskt gyro som stabiliserar kameran så att bilden inte blir skakig. Det har egna motorer och tar bara ström från drönaren.

2,4 GHz är länken mellan dig och drönaren

Sedan har vi ju kontrollen, som gör att du kan styra din multicopter, och den går på 2,4 GHz.

– Vi brukar vara ute på Bosön och flyga inomhus, och det kan vara 20 modeller i luften samtidigt och jag har faktiskt aldrig haft problem med att våra kontroller ”krockar”, säger Dennis.

När du startar din sändare och sedan maskinen så pratar de med varandra och ”låser ihop sig”. Viktigt här är att starta kontrollen först. Sändaren och mottagaren kan givetvis paras ihop med en nyckel, så att kontroll och maskin garanterat hör ihop framöver.

När du styr är det du som ger instruktioner till quadrocopterns hjärna om vad den ska göra, och den lyder dig förhoppningsvis.
Du kan köra upp, ner, höger, vänster, framåt eller bakåt, och du kan rotera åt höger eller vänster.

Moderna quadrocoptrar kan också lagra gps:ens position där den startade. Skulle länken mellan dig och flygmaskinen brytas kan hjärnan bestämma sig för att den ska åka tillbaka till där flygningen började. Därför är det viktigt att alltid se till att rätt position sparats.

Du har säkert märkt att det ibland tar ett tag för din mobil att hitta din position när du startar appen för kartor, på samma sätt skulle drönaren kunna känna sig vilsen. I teorin skulle alltså en quadrocopter som förlorar länken till dig kunna tro att den startat någon annanstans och börja bege sig ditåt. Men i verkligheten så brukar den i stället landa där den är om den inte lyckats lagra en position och måste nödlanda.

Det här kallas för ”fail-safe”, att multicoptern autolandar vid problem, om t ex batterierna plötsligt skulle ta slut. Bra att tänka på här är att inte vara för högt upp, för då hinner inte quadrocoptern ta sig ner för motor innan strömmen är helt slut. Om du är bakom några träd och den går i ”fail-safe” kan den ta fågelvägen hemåt, och då faktiskt krocka med träden eftersom den är blind. För att minimera dessa risker brukar vissa modeller stiga upp till högre höjd innan den beger sig hemåt.

Här dyker det upp flera lösningar för att skapa bättre säkerhet, som sensorer som ska fungera ungefär som parkeringsvarnaren på bilen eller fallskärmar som kan utlösas om quadrocoptern plötsligt faller, så den kan landa mjukt i stället.

Du ska se upp om du flyger nära kraftledningar och järnvägsspår. Många har rapporterat om att deras maskiner plötsligt börjar flyga konstigt när de kommit för nära.

– Jag skulle vara minst 500 meter från kraftledningar och järnvägsspår, bara för att vara på den säkra sidan, säger Dennis.

Se samma som drönaren

Vill du se bilden från kameran behöver du en videolänk och den går separat på 5,8 GHz. Du har en liten sändare som skickar bilden till din monitor, som har en mottagare. Här är det vanligare att samarbeta om frekvenserna om man är flera som flyger samtidigt och det är lätt att ta in bilden från någon annan om du ställer in din mottagare på samma frekvens.

Via en särskild videosändare som skickar bilden från din kamera ner till din monitor kan du se det som drönaren ser.

Det finns också glasögon du kan ha på dig så att det känns som att du själv flyger och befinner dig där uppe. Bra att tänka på om du väljer att flyga med sådana på dig är att du ju inte ser bakåt om du börjar backa. För bästa översikt är faktiskt en vanlig monitor att föredra, då du ju ser både bilden och all omgivning omkring dig, även om det är en underbar känsla att flyga med glasögon.

I stället för att använda en vanlig videomonitor kan du ha glasögon på dig som visar bilden. Det blir en häftig flygupplevelse och du blir verkligen pilot i din egen drönare.

För att få den perfekta bilden om du ska filma behövs ett gyro för kameran och det blir en enhet i sig. Denna enhet har två eller tre motorer som ser till att kameran är rak även om det gungar och skakar och den jobbar fristående och tar ström från maskinen. Det finns tvåaxlig och treaxlig, treaxlig är att föredra eftersom den håller bilden bäst med sina tre motorer som jobbar i tre led.

– Motorerna är borstlösa, du har en kopparlindning som du matar in tre faser i och sedan startar du och stänger av magnetfälten som gör att propellern börjar snurra. Enkelt förklarat: du skickar in ström i en magnetspole, säger Dennis.

Kör varsamt

Det kan vara bra att inte köra med gasen i botten hela tiden och om du bygger själv är det viktigt att motor, propeller och ström fungerar i symbios.

– Om du överbelastar motorn kan du bränna en lindning, annars är dessa motorer rätt underhållsfria, säger Dennis. Koppartråden är ju lackad och smälter ytan bort kan det bli kortslutning och då kan motorn och fartreglaget paja.

Och så några ord om batterierna. De är av typen li-po. Det många nybörjare inte vet är att du måste vara försiktig med dessa batterier. Det finns särskilda påsar som du bör köpa och som du sedan använder när du laddar batterierna för att undvika brand.

Skitbatterier som kostar

– Det är riktiga skitbatterier! utropar en kollega till Dennis, men deras förmåga att ha hög energitäthet gör att de är det bästa just nu. Batterierna kan svälla och plötsligt sluta ladda, de är lite av en färskvara. Batterier kommer bli en framtida utgift och du kommer att få uppleva både en och två gånger att batterier slutar fungera. Så är det bara.

Tipset om du inte tänker använda batterierna på ett tag är att hålla dem halvfulla, då klarar de sig bäst.

Drönarspecial

Del 1: Se upp, nu slår drönarna igenom på allvar
Del 2: Så används drönare i dag
Del 3: Köpguide: 7 hetaste drönarna just nu
Del 4: Så funkar tekniken i en drönare
Del 5 (torsdag): Reportage: Han bygger sin egen drönare
Del 6 (fredag) Vad säger lagen om drönare?
Del 7 (lördag): 10 coola drönare
Del 8 (söndag): Här är framtidens drönare