Drönarspecial

Del 1: Se upp, nu slår drönarna igenom på allvar
Del 2: Så används drönare i dag
Del 3: Köpguide: 7 hetaste drönarna just nu
Del 4: Så funkar tekniken i en drönare
Del 5 Reportage: Bygg en egen drönare - experternas tips
Del 6 Sveriges alla förbudszoner - här får du inte flyga drönare utan tillstånd
Del 7: 10 coola drönare
Del 8: Här är framtidens drönare


Så här ser en äkta uav-förare ut. Det här är Tomas Leijon.
 Sveriges främsta uav-förare, Tomas Leijon.

Kommer en obemannad flygfarkost att leverera pizza hem till dörren? Behöver brevbäraren oroa sig för att bli ersatt av en multicopter i framtiden?

För att få svar på detta och mycket mer tog vi en pratstund med en av Sveriges främsta uav-förare, Tomas Leijon. Han påpekar att vi måste lära oss att skilja på jippon och nödvändiga användningsområden och ger oss beröm varje gång vi säger uav i stället för att slarvigt använda ordet ”drönare”.

- Uav! Unmanned aerial vehicle! Det värmer i hjärtat när jag för en gångs skull får höra en journalist säga det.

Drönarspecial

Del 1: Se upp, nu slår drönarna igenom på allvar
Del 2: Så används drönare i dag
Del 3: Köpguide: 7 hetaste drönarna just nu
Del 4: Så funkar tekniken i en drönare
Del 5: Reportage: Han bygger sin egen drönare
Del 6: Vad säger lagen om drönare?
Del 7: 10 coola drönare
Del 8: Här är framtidens drönare

Tomas företag Airspeed Industry Sweden AB jobbar uteslutande med försök för Försvarsmakten/FMV och har så gjort på heltid i sju år.

- Vi flyger runt 200 uppdrag per år, det är främst prov för olika organisationer inom Försvarsmakten. Det kan vara eldledning, mätningar, spaning och tester för marinen. Ett annat användningsområde vi studerat är att kommunicera på avstånd, det kan till exempel vara stöd till samhället vid kemiska olyckor eller större bränder där man måste kunna få ut information mycket snabbt i ett olycksområde för att rädda liv. Man kan faktiskt inte lita på att mobiltelefonnätet fungerar i en krissituation, säger Tomas.

Han visar en bild på en obemannad flygfarkost som under sig transporterar en jättemegafon.
- Den ljuder i 139 dB och det som ropas ut hörs på flera kilometers avstånd, intygar Tomas.

”Hallå, Hallå! Ni bör höra mig, jag kan ropa i 139 dB”, säger den obemannade flygfarkosten utrustad med megafon.

Leverans från luften

Han berättar också att de fått testa att släppa ner föremål från farkosterna. Det skulle kunna vara till hjälp för att undsätta både militärer och civila i besvärliga situationer och att bistå med förnödenheter i lägen där det är för farligt att använda en bemannad helikopter.

Annars är det mest spaning och undersökningar från hög höjd som är det vanligaste användningsområdet. Där kan den obemannade farkosten vara oslagbar, särskilt när den också är utrustad med värmekamera.

- Något som skulle kunna vara av intresse är stöd till det civila samhället när barn eller andra kommit bort i skogen. Normalt avbryts eller minskar sökaktiviteten när det blir mörkt, men för en IR- kamera ökar kontrasten, det blir lättare att hitta varma föremål under dygnets mörka timmar eftersom utetemperaturen sjunker, berättar Tomas.

Det är även lättare att söka med en uav än med en bemannad helikopter eftersom den kan flyga enligt ett sökmönster som programmerats, vilket gör risken att missa något område mindre. Man skulle även kunna lägga ut den bild som kameran ser i realtid på internet så att allmänheten kan hjälpa till att granska bilderna.

- Missing People är ett exempel på hur bra det kan bli när det civila samhället engageras, så varför inte i samverkan med den organisationen? säger Tomas. De värmekameror vi har är ruskigt bra på att söka efter folk som försvunnit. På 300 meters höjd kan jag skilja älgtjuren från älgkon om jag så vill.

Utrustad med värmekamera kan en uav leta efter försvunna människor.

Ingen liten handkontroll

De farkoster Tomas flyger har två bensinmotorer. De väger runt 32 kilo och kan hålla i gång ungefär 2,5 timmar och ta 10 kilo last. Max flyghöjd är 2 500 meter och marschfarten 15 m/s. Tomas står inte med en kontroll i handen, som hobbyflygarna som flyger radiostyrt, utan maskinen jobbar själv utifrån förprogrammerade rutter och styrs från en portabel markstation.

När en professionell uav ska upp i luften behövs något mer än den lilla handkontrollen de som flyger radiostyrt är vana att använda. Här har Tomas Leijon upprättat en markstation. Räckvidden är 5 mil, med ”live- bild” hela tiden förstås. Markstationen är trots sin storlek givetvis portabel.

- Vi kan flyga upp till 5 mil bort, givetvis med livelänk hela tiden, berättar han och försöker hejda oss när vi börjar spåna på allt man kan tänka sig att göra med dessa farkoster.

- Jag fick en förfrågan om att ordna automatisk bevakning över ett industriområde. Personen såg framför sig hur en lucka skulle öppna sig i taket och där skulle en farkost varje timme flyga ut för att sedan åka runt och kontrollera området, kanske kunna upptäcka en brand eller så. Rent tekniskt är ju detta inga problem att ordna i dag, det är en baggis, men inte juridiskt.

Juridiska problem

Det är nämligen juridiken som sätter käppar i hjulet, och här är Tomas noggrann.

- I dag kan vi inte flyga över egendom, människor eller kreatur. Dessutom måste alltid en ansvarig pilot finnas på plats. All uav-flygning kräver att det finns någon som kan manövrera farkosten om något kommer i vägen för den.

Tomas målar upp ett skräckscenario utifrån en film han sett på Youtube där en hobbyflygare dragit upp en quadrocopter till 1 300 meters höjd utan att tänka på att det där kan finnas trafikflygplan på inflygning till Bromma.

- Sådana övningar är vettlösa. För inte så länge sedan var det en idiot som kraschade en octocopter mitt inne i centrala Stockholm. Det riskerar att bli High Chaparall om folk inte börjar använda sitt sunda förnuft.
En bra regel för dig som hobbyflyger är att hålla dig under 150 meter, som ju är lägsta gränsen för trafikflygplanen. Tomas hoppas verkligen att ingen ställer till det så att de seriösa flygarna drabbas av strängare lagstiftning.

- Det har blivit lite som skateboardåkning, plötsligt ska alla hålla på. Folk lär sig och tycker det är kul ett tag, sedan lugnar de ner sig och de seriösa blir kvar – och så blir det idrott av det, säger han.

 
Skylift är också en bra uppfinning

Så hur ser då framtiden ut för de obemannade flygfarkosterna?

- Människan vill mentalt kunna skälla på någon och du vet ju hur förbannad du kan bli bara du kommer till en telefonsvarare, säger Tomas. Vi behöver ju faktiskt inte uppfinna något bara för att det går.

- Bud via automatiska flygfarkoster?
- Det lär gå fortare med budbilen, som inte behöver ta hänsyn till hård vind, snö och regn, svarar Tomas, som vill styra in oss på att inte fokusera på det han kallar jippon.
- Det är inget fel med jippon, som pizzaleverans genom luften, men det måste kallas för vad det är, jippon.

- Men en obemannad flygfarkost som målar om huset, även på andra våningen?
- Det går lika bra med en skylift.

- Ett eget flygförsvar när du går hem från krogen, som flyger tio meter ovanför dig och som larmar om du blir rånad?
- Pensionärer kan redan i dag ha en larmknapp runt armen, det lär funka lika bra för dig, så varför krångla till det i onödan? säger Tomas och berättar att man gjort prov med räddningstjänsten och kommit fram till att det ibland är enklare att använda stegbilen.

Men självklart finns det fantastiska användningsområden för de obemannade flygfarkosterna, bara vi lär oss skilja på det här med nytta och jippo, menar Tomas och berättar om en strandsatt fransk soldat som fick radioutrustning och förnödenheter skickade till sig.

- En uav landar på stranden, soldaten går fram och har tre minuter på sig att lossa radioutrustningen, lite batterier och vatten innan farkosten automatiskt beger sig i väg i smyg och operationen kan fortsätta.

Pengar att spara

- Sedan finns det massor av pengar att spara för samhället. Om det gick att ersätta den traditionella helikoptern vid övervakning, kanske vid trafikolyckor, demonstrationer, statsbesök och för att undersöka skogsbränder, så blir det betydligt billigare flygningar. En fis i rymden i jämförelse med en ”stor” bemannad helikopter, säger Tomas.
Framtidens teknik är redan här, nu handlar det mest om att reda ut juridik och etik.

En uav ute på ännu ett hemligt uppdrag åt Försvarsmakten. Foto: Anders Åberg