Det finns en kroppsnära teknik som känns mer futuristisk än alla de andra tillsammans, nämligen Google Glass. Hypen kring Google Glass har nått nästan mytiska proportioner, trots att det ännu inte finns något officiellt släppdatum.

Den huvudburna datorn med skärm i ögonhöjd lanserades av Google i april 2013. En utvald skara på 8 000 personer över hela världen, kallade ”Glass Explorers”, fick möjlighet att lägga vantarna på ett exemplar av versionen, som döpts till just ”Explorer Edition”, för den nätta summan 1 500 dollar, lite drygt 11 000 kronor.

Eva Mårell-Olsson

En av de 8 000 ”utforskarna”, och den första i Sverige, var Eva Mårell-Olsson, doktor och universitetslektor på institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet. Hon forskar om hur olika typer av teknik kan användas i lärande och har redan hunnit med flera projekt med Google Glass i undervisningen. I det första fick en lärare på tandläkarhögskolan ha på sig Google Glass under en lektion och kunde genom att bara använda rösten och blinkningar ta bilder på tänder i munnen på patienten hon hade framför sig. Dessa bilder projicerades upp i realtid för studenterna.

Mobilen stannar i fickan

Även i annan undervisning och i vissa yrkessituationer har Google Glass redan testats med framgång.
– I USA är det inom medicin brillorna slagit mest, säger Eva Mårell-Olsson. Som kirurg behöver du använda båda dina händer och det finns företag som utvecklat appar för augmented reality så att du kan se var du ska lägga snittet.

Eva Mårell-Olsson använder även Google Glass privat:
– Jag använder dem till allt. Navigation, Google-kalender, kolla när bussen går. Informationen är väldigt tillgänglig och snabb. Jag tar inte upp mobilen för att kolla kalendern eller ta ett foto, säger hon.

Omgivningen stirrar hejdlöst

Men det är inte helt okomplicerat att ha på sig Google Glass. Går hon på stan får hon konkreta bevis på att hon använder väldigt ny teknik:
– Jag hade aldrig kunnat tro att människor kan stirra så mycket, en del är helt hejdlösa, säger hon. Det kan vara lite obehagligt faktiskt.
Inte ens på den egna institutionen har folk riktigt vant sig:
– Även här på min institution kan de fråga: ”Filmar du nu?” Den frågan får jag aldrig om jag använder mobiltelefonen.
Eva Mårell-Olsson tror att det är det här med att ha teknik i ansiktet som får folk att reagera.
– Det är något speciellt. Om man går in i ett rum med mobilen i högsta hugg är det ingen som reagerar men om man har Googlebrillor på sig vänder alla på huvudet.

Den sociala aspekten av att använda Google Glass har det skojats om sedan produkten visades upp första gången. På nätet finns till exempel instruktionsfilmer för hur du undviker att vara ett ”glasshole”. Men förutom att generera ståuppkomikmaterial kan reaktionerna en Google Glass-bärare får utstå hindra försäljningen, i alla fall om man får tro analysföretaget Juniper Research.

I deras rapport ”Smart Glasses: Consumer, Enterprise & Healthcare Strategies & Forecasts 2014–2019” skriver de att smarta glasögon inte kommer att slå igenom på bred front förrän 2018, mycket på grund av den ”långsamma vägen mot social acceptans”. Oro för den personliga integriteten samt myndigheters och företags tveksamhet mot Google Glass-användning nämns också som hinder på vägen.

Fokus mot företag

Samtidig verkar Google omärkligt ha gått mot att mer fokusera på företagsmarknaden, enligt sajten glassalmanac.com. Deras rapport från den oberoende utvecklarkonferensen GGDevCon i oktober i år visar att de flesta paneler och utställare fokuserade på företagsanvändning. Och för företag är många av Google Glass nuvarande problem inte avgörande: den korta batteritiden kan avhjälpas med bärbara batteripack, den medelmåttiga femmegapixelkameran räcker för dokumentation, det dåliga app-utbudet spelar ingen roll då många företag ändå behöver egenutvecklade appar och det högra priset avskräcker inte större företag där nyttan är värd långt mer.

Glassalmanac.com drar paralleller till både dator- och smartphone-utveckligen där företagsanvändning gick före ett genomslag för den breda allmänheten.

Med hjälp av Google Glass kan läraren på tandläkarhögskolan enkelt visa eleverna bilder direkt från patientens mun.

Eva Mårell-Olsson är dock säker på att genomslaget kommer, kanske till och med tidigare än vad Juniper Reasearch förutspår:
– Jag har svårt att tro att wearable technology inte kommer att slå under 2015. Det finns så många användningsområden redan nu där man ser potential, däremot vet jag inte om alla kommer att gå omkring på stan med smart glasses.

Om det inte blir Google som släpper de första konsumentglasögonen kan det mycket väl bli Samsung. Deras ”Gear Blink” har det ryktats om ett tag och ett möjligt släppdatum skulle kunna vara i samband med lanseringen av deras nästa Galaxy-telefon, våren 2015. Men det återstår fortfarande för tillverkarna att hitta ett ”avgörande användningsområde”, som Juniper Research skriver i sin rapport.