För några dagar sedan kunde vi i barnprogrammet REA höra om problemet med att barn köper saker inuti appar av misstag. Problemet verkar tyvärr vara omfattande.

Det känns relevant att ställa sig frågan om vem som är ansvarig. Är det tillverkarna som säljer virtuella bär för oskäliga belopp? Eller är det Apple och Google som väljer att lista dessa appar i sina butiker? Eller är det vi vuxna som inte är tillräckligt bra på att sätta oss in i vilka appar våra barn använder?

Oavsett vad man tycker i ansvarsfrågan kan man konstatera att det i Sverige är olagligt med direkta köpuppmaningar till barn. Barn får inte heller ingå avtal utan samtycke från vårdnadshavare. Att i en annons direkt uppmana barn att köpa eller att övertala sina föräldrar eller andra vuxna att köpa produkter är en affärsmetod som är förbjuden inom hela EU.

Det verkar alltså som att de appar många barn använder är olagliga. Men företagen bakom apparna hävdar att målgruppen är vuxna och att de därmed inte behöver ta något ansvar. Konsumentverket verkar lamslagna i frågan trots många anmälningar.

Missa inte: 5 bästa helt barnsäkra apparna

Den nuvarande utvecklingen är oroväckande. Inte bara att barn handlar i appar av misstag. Utan framför allt att så många skrupelfria företag, utan några som helst hinder, får utforma sina appar så att de lurar barn att själva vilja lägga sin veckopeng på att köpa diamanter och andra virtuella saker.

Eftersom det verkar vara svårt att komma åt företagen tror jag att den bästa lösningen är att vi föräldrar engagerar oss mer i vilka appar våra barn använder. Det räcker med att googla på “appar för barn” för att hitta appar som är skapade av företag som bryr sig om barn. Företag som medvetet valt bort reklam och köpuppmaningar för att i stället satsa på ett meningsfullt innehåll.

Barn är väldigt mottagliga för reklam och är dessutom mindre kritiska än vuxna. Vi vuxna måste se till att våra barn får tillgång till bra och åldersanpassade appar. Det finns massor att välja mellan.

Daniel Wieselberg
PappasAppar.se