För alla som har följt Game-soppan under den senaste tiden kommer beskedet att kedjan nu tvingas stänga igen knappast som någon överraskning. Möjligen att det har gått snabbare än väntat – det tog trots allt bara några få veckor från det att Game begärde rekonstruktion till att bolaget försattes i konkurs.

Läs mer: Game-kedjan i konkurs

Inte heller trenden inom spelbranschen lämnar mycket över till skrällrubriker. Svenskar köper spel som aldrig förr, men en allt större del kommer från de digitala kanalerna. Mellan 2014 och 2013 minskade försäljningen av spel i butik med 18 procent. Samtidigt har den digitala marknaden under flera år växt sig allt större. 2013 kom 65 procent av den totala försäljningen av spel i Sverige från de digitala butikerna och även om liknande siffror för fjolåret saknas finns det ingen anledning att tro att det har skett någon minskning.

Spelbranschen är inte ensam om den här utvecklingen. Det har bara gått aningen långsammare än för andra delar av underhållningsindustrin.

Jag har vid flera tillfällen pratat med Dataspelsbranschens talesperson Per Strömbäck om det digitala skiftet och han har gång på gång slagit fast att de traditionella återförsäljarna dagligen brottas med det här problemet. För hur ska en butiksskedja som främst inriktar sig på fysiska spel ha en chans att överleva när vi som konsumenter har möjligheten att köpa våra spel direkt från tv-soffan med bara några få knapptryck? Eller när vi har hundratals nätbutiker med deras pressade priser att välja istället?

Samtidigt har spelförsäljningen för äldre konsoler som Wii, Playstation 2 och Nintendo DS närmast dött ut. Enbart det sistnämnda formatet backade med 68 procent under 2014 jämfört med 2013. Visserligen har både Playstation 4 och Wii U ökat under samma period men att ersätta de nämnda konsolerna och dess köpstarka målgrupp av barnfamiljer har givetvis varit enormt svårt. Inte minst kom de konsolerna med mängder av billiga titlar som kunde säljas med bred marginal.

Livlinan för spelbutikerna har dels varit att kränga tillbehör och titlar vid konsolköp, dels begagnatförsäljningen. För Games del hade det krävts betydligt mer nytänk än så.