Betyg 5 av 5

Omdöme

Final Fantasy VII Remake är allt vi förväntade oss och lite därtill. Premissen är densamma som 1997, men det finns ändå gott om nytt material som för den som vill utforska mer av metropolen Midgar och dess invånare. Många inslag är dessutom mer tidsenliga, exempelvis stridssystem och story, vilket gör återbesöket extra angenämt.  

Positivt

  • Estetiken är på topp
  • Rappare och mer tidsenliga strider
  • Delvis ny story ger oss större inblick i karaktärerna

Negativt

  • Underbart är kort
  • Alldeles för många magier vi inte hinner utforska under speltid
  • Enstaka detaljer i omgivningen är mindre imponerande
M3 rekommenderar

1997 var året då Final Fantasy-serien tog världen med storm. Både serien och subgenren var tämligen okända för spelare i väst. Det hindrade inte Final Fantasy VII från att bli den moderna klassikern som banade vägen för en ny era av japanska rollspel.

Cloud looking up FF7 Remake

Men Final Fantasy VII var mer än bara en katalysator. Det bjöd också på på en, för den tiden, ovanligt djup historia om korrupta konglomerater, klasskillnader och miljöförstöring. Den dystra stämningen som målades upp med dåvarande teknik var verkligen fantastisk för sin tid. År 2020 känns de blockiga karaktärerna och de förrenderade bakgrunderna däremot inte lika heta, om än fortfarande charmiga i sin kontext.

En fräsch tagning av en klassisk berättelse

Det är här Final Fantasy VII Remake kommer in i bilden. En nytolkning av en älskad berättelse, med tidsenliga inslag för en ny generation. När vi återigen tar kontroll över ex-soldaten Cloud och vandrar runt staden Midgar märker vi hur mycket en fräsch makeover faktiskt kan göra för helhetsupplevelsen. Alla detaljer vi enbart fantiserade om tidigare målas upp mitt framför våra ögon.

FF7 Remake Slums

Slummen, som vi tillbringar mest tid i, imponerar stort med sina varierade miljöer. Utöver kusliga tågkyrkogårdar och övergivna tunnelsystem är det främst byarna där som gjort störst intryck på oss. Vi går förbi hundratals detaljerade människor som lever sina liv. Vi upplever deras misär och förtvivlan, men också deras glädje och förhoppningar när de tittar upp mot de gigantiska plattorna som täcker himlen. Plattor där överklassen lever och frodas.

FF7 Remake city in slums

Skildringen av det klassamhälle som är Midgar har aldrig varit så påtaglig tidigare. Och dagens teknik är precis det som behövdes för att förmedla alla beståndsdelar från det klassiska spelet till en helt ny publik.

Ny tid, ny strid

Men det finns mer än bara yta bakom denna nytolkning av Final Fantasy VII. Ett av de stora förändringarna är stridssystemet, som är mer actionfyllt än någonsin. Tänk Devil May Cry, fast med taktiska rollspelsinslag. Vi mashar på attackknapparna eller intar försvarsläge, samtidigt som en mätare fylls på. När den nått en viss punkt får vi tillgång till magier och spektakulära specialattacker.

FF7 Remake fight

Detta är en stor avvikelse gentemot originalets turbaserade upplägg och känns rätt ovant i början. Men vi hade inte velat ha det på något annat sätt. Det räcker med ett par timmars växlande mellan karaktärerna – sedan är vi i ett med vårt team. Nya tekniker och taktiker dyker upp längs vägen utan att någonsin kännas för överväldigande.

FF7 Remake Cloud and Aerith fighting

Och när vi väl bemästrat systemet kan de mest intensiva sammandrabbningarna kännas som hämtade ur en actionrulle. Så flexibelt är systemet. Dessvärre är magierna alldeles för många för att kunna utforskas till fullo, men det bådar åtminstone gott för omspel.

Underbart är kort

Inget varar för evigt och tyvärr är Final Fantasy VII Remake lite väl kort jämfört med originalet. Att detta trettio timmar långa återseende enbart skulle täcka staden Midgar, som utgjorde introduktionen i originalet, var känt sedan tidigare. Men ju mer vi närmar oss toppen av isberget, alltså Shinras högkvarter, desto mer reflekterar vi över alla nya intryck resan gett oss.

FF7 Remake Cloud looking to the skies

Hade scenariot varit omvänt hade det kanske inte funnits tid för alla nya bekantskaper och kompletterande storybitar. Vi hade kanske inte fått utforska så pass många vrår som vi faktiskt får här. Och framför allt finns ju risken att en sådan version blir en karbonkopia av originalet, motsatsen av vad Final Fantasy VII Remake bjuder på här.

FF7 Slums

Nu sticker det istället ut bland remakes och remasters för att våga ta en annan väg. För att röra om i grytan så pass mycket utan att förändra grunden. Bara en sådan sak, år 2020, är beundransvärt. Vi kan knappt bärga oss för vad som kommer härnäst.

Final Fantasy VII Remake

Testat: April 2020
Utvecklare: Square Enix
Utgivare: Square Enix
Plattform: Playstation 4
Testad plattform: Playstation 4 Pro
Pris: 589 kr hos Inet.

Final Fantasy VII - Remake (PS4) Pris vid test: 549 kr.

Bästa pris just nu: 429 kr