Audi Q7 är en riktigt påkostad suv. Varje detalj andas toppkvalitet och vi sitter verkligen som kungar i stolarna. Utrustningslistan är diger och testbilen hade det mesta tillverkaren har att erbjuda, bland annat adaptiv farthållare, lane assist, 8,3-tumsskärm i mittkonsolen och Audis nya Virtual Cockpit.

Audi Q7 e-tron
En kall morgon klarade bilen omkring 36 kilometer på eldrift.

Nästan 5 mil på en laddning

Motorerna i testbilen var dels en 3-liters TDI-motor på 258 hästkrafter, och dels en 94 kW elmotor. Batteriet under bagageutrymmet är på mäktiga 17,3 kWh, vilket under optimala förutsättningar ska räcka till 56 kilometers körning. Som bäst tog vi oss 47 kilometer på en laddning, en morgon i bilköer och där det tog nästan en timme att köra till jobbet. Den dagen visade termometern 14 plusgrader, när vi gjorde om testet en kallare dag (plus 4 grader) tog vi oss bara 36 kilometer på samma sträcka och under samma körtid.

Det här är dock riktigt bra siffror i sammanhanget, när vi testade Porsche Cayenne i höstas klarade vi oss som bäst ca 20 kilometer på en laddning. En nackdel med det stora batteriet i nya Q7 e-tron är att det tar ordentligt med utrymme i anspråk vilket gör att du inte kan välja 7 sittplatser som alternativ.

Audi Q7 e-tron test
Elmotorn i kombination med dieselmotorn ger imponerande 373 hästkrafter och ett vridmoment på 700 Nm.

Smart navigator

En smart detalj i nya e-tronmodellen är att batterianvändningen i hybridläget anpassar sig efter rutten du lägger in i navigatorn. Vi märkte exempelvis att bilen prioriterade eldrift när vi passerade Stockholms innerstad på vägen söderut när vi hade lagt in en rutt som var längre än batteriet enbart klarade av. Smart!

När du kombinerar el- och dieselmotorn får du som mest ut 700 Nm i vridmoment och bilen är riktigt pigg och gör 0-100 km/h på 6,2 sekunder. Det känns helt enkelt inte som att vi kör en 2 520 kg tung suv, bilen är väldigt pigg och körglädjen är stor!

Varningssystemen i Q7 fungerar riktigt bra, bilen håller koll när du till exempel ska backa ut från en parkering, förutom standardsystem för att varna i samband med filbyten. Kameror och sensorer håller högsta klass, och om du vill kan du låta bilen parkera nästan själv, en funktion som fungerade väldigt bra. 

Audi Q7 e-tron
Q7:an är rymlig och bekväm, och varje detalj i interiören känns påkostad.

Testbilen var utrustad med Carplay, och så fort vi kopplar in vår Iphone via usb-kabel dyker de välbekanta Appleikonerna upp i mittenskärmen. Att använda Siri i Q7:an fungerade grymt bra, men Audis egna röststyrningssystem går heller inte av för hackor.

Vi föredrog Audis MMI framför att använda Carplay eftersom Apples gränssnitt känns lite som att kliva ur en genomtänkt helhetslösning och köra en separat app som dessutom är ganska begränsad. Och som kräver kabelanslutning. Det var inga som helst problem att mata in t ex adresser i Audis röststyrningssystem när vi ville ange en destination i den inbyggda, utmärkta navigatorn.

Virtual Cockpit imponerar

Virtual Cockpit, med en fet färgskärm i panelen bakom ratten, är nog det allra coolaste med den här bilen. Med navigatorn i Google Maps-läge får vi känslan av att en drönare svävar ovanför bilen och strömmar live video till skärmen. E-tronmodellen hade tyvärr inget sim-kort installerat men vi testade den här funktionen ordentligt när vi hade den första Q7:an inne för test tidigare i år.

Den adaptiva farthållaren, som även klarar bilköer där du står stilla tidvis, i kombination med Lane Assist-funktionen, gör att bilen känns nästan självkörande. Vi kunde ta oss långa sträckor utan att behöva röra varken gas- eller bromspedal. Riktigt smidigt.

Ett tillval är Audis egna löstagbara surfplatta i baksätet. Hårdvarumässigt motsvarar den en Androidplatta i 2-3000-kronorsklassen – det vill säga inte jätteimponerande – men det häftiga är att den har appar kopplade till bilens infotainmentsystem, att den matchar bilens interiör och är väldigt lätt att docka. Är den värd att lägga 17 000 kronor på i tillvalslistan? Nja, egentligen inte. En separat Ipad är betydligt vassare.


M3 rekommenderarSammanfattning

Audi Q7 e-tron är en riktigt trevlig laddhybrid som imponerar stort när det gäller tekniska förarhjälpmedel och säkerhetsfunktioner. Samtidigt är det här en suv som fixar pendlande mellan ytterförort och storstad på eldrift. Audi Virtual Cockpit ger mersmak och bilens funktioner är överlag väldigt genomtänkta och enkla att använda. Och ljudanläggningen från Bang & Olufsen och Bose gör långkörningen till en fröjd. Om du har råd kommer du inte att bli besviken om du slår till på en Q7 e-tron!

plus

Virtual Cockpit!
Säkerhetsfunktionerna
Premiumkänslan överlag

minus

Priset på bilen (med extrautrustning)

Betyg 9 av 10Betyg 9 av 10
Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

Typ: SUV                                                            
Pris från: 825 000 kronor                                                      
Motor: 6-cylindrig 3.0-liters dieselmotor + elmotor 94kW
8-växlad automatlåda 
Prestanda: 0-100 km/h 6,2 s, toppfart 225 km/h             
Räckvidd el (Enl. tillverkaren.) 56 km