Tidigare i våras fick vi chansen att för första gången provköra nya 1-serien som med ett antal omfattande förändringar förvandlat tilverkarens minsting till en mogen bil med flera släktdrag från de betydligt större syskonen i familjen. Nya vinklar och linjer i karossen, ett exklusivare formspråk som understryker att det är just en BMW och som onekligen skapar ett visst habegär. Ett betydligt modernare frontparti med smalare stötfångare, bredare grill och nya LED-ljus. Bakpartiet med helt nya bakljus i en ”L”-formad design och nytt LED-ljus. Inget snack – 2015 års uppdaterade 1-serie känns vitalare och attraktivare än någonsin.

Kupen andas lyx och de hårt omfamnande sportstolarna understryker det faktum att det är värstingmodellen vi sitter i; M135i xDrive. En treliters sexa med 326 hästkrafter som tillsammans med den åttastegade Steptronic-lådan skjuter iväg ekipaget från 0-100 på hysteriska 4,7 sekunder.
Missa inte: Här är tjänsterna för att hitta vem som äger en bil
Utrustningen i testbilen är gedigen och efter några dagars körning och inlärning av systemet står det klart att det är få funktioner vi saknar, även om de finns. En adaptiv farthållare är en av funktionerna vi saknade allra mest. Nu är visserligen M135i bilen som konstant inbjuder till en aktiv körning, men det finns en vardag också. Trafikstockningar under rusningstrafik eller malande på motorvägen är tillfällen då en adaptiv farthållare (med köassistans) är värt mer än allt smör i Småland. Än märkligare är att dödavinkeln-varnare saknas. En funktion som numera är standard i de flesta bilmodeller, snarare än tillval, finns inte ens att bocka för i tillbehörslistan.

Innehållsförteckning
Typ: 5-dörrars coupé
Pris från: 425 000 kronor
Motor: 6-cylindrig 3.0-litersmotor
Max motoreffekt: 326 hk vid 5 800 – 6 000 v/min
Max vridmoment: 450 Nm vid 1 300-4 500 v/min
Prestanda: 0-100 km/h, 4,7 sek. Toppfart 250 km/h Förbrukning (Enl. tillverkaren.) 7,8 l/100 km