Nu har det gått nästan två år sedan Volvo lanserade sin nya modell av XC90. Volvo har sedan dess rullat ut sitt nya designspråk i de flesta modellerna. Alla utom V/S 60 har fått de nya lyktorna med Tors hammare-design. Nya V/S90 och XC60 har dessutom fått den nya interiören som vi beskriver nedan.

Vad har då hänt med XC90 de senaste två åren? Volvo har släppt sin Twin Engine-variant T8 och även design- och utrustningspaketet R-Design till sina SUV-modeller. Volvo har också uppdaterat sin D5-variant av dieselmotorn med ett system som heter Power Pulse, samt lanserat en D4-variant utan fyrhjulsdrift. Volvo XC90 går nu också att få i ett femsätesutförande. Detta gör att bilen kommer ner i en prisnivå som gör att tjänstebilsköparen kan få plats med Volvo XC90 i 9,5 basbelopp.

Volvo

Vi testar Volvo XC90 T8 Inscription under svenska senvinterförhållanden och då ter sig bilen mer som en Volvo XC90 T6. Vi lyckas bara få ut cirka två mil på ren eldrift. I hybridläge landar bilen på en förbrukning närmare 1,15 liter milen då batteriernas vikt blir en belastning för den turboladdade tvålitersmotorn.

Utrustningsmässigt är bilen näst intill identisk med den vi testade tidigare – med undantag för massage i stolarna och Apple Car Play. Massagen är något utöver det. Den är av Shiatsu-typ och ger verkligen en djup och välgörande massage som både piggar upp och gör kroppen mer avslappnad. Vi anser nog att Volvos massagesäten endast får se sig besegrade av massagestolen i nya Mercedes E-klass som dessutom masserar i sittdynan.

Apple Car Play har nu blivit näst intill standard i moderna bilar och nu finns det även tillgängligt till Volvos Sensus MMI. I dagsläget levererar Volvo även Android Auto men det lyckas vi inte få att fungera under vårt test.

Volvo

Volvo XC90 T8 har fått utstå en del spott och spe på grund av den begränsade räckvidden på endast el men tyvärr ser det inte bättre ut för någon annan plugin-hybrid SUV på marknaden. Vintertid får vi endast ut 1,8 mil av Porsche Cayennes Plugin-version och även Mercedes pluginhybrid GLC 350e levererar en bra bit under den teoretiska räckvidden.

Volvo XC90 T8 är en fantastisk bil och en av de få SUV:ar som både levererar sju sittplatser och eldrift. Den gör det till en prislapp som startar på 806 (vår testbil har en prislapp på 1 000 700 kronor). Volvo räknar förstås med att större delen av de T8:or som lämnar fabriken landar som tjänstebil med de förmånliga regler som gäller bilar med Plugin-system.

Volvo

Vi har även testat Volvo XC90 D5 R-Design med den nya 235 hästkrafter starka tvålitersdieseln som numera är utrustad med Volvos Power Pulse teknik. Enkelt förklarat handlar det om en ”tank” som fylls med luft av en elektrisk kompressor. När den extra kraften behövs, exempelvis vid kraftig acceleration så trycks luften ur tanken och startar turbon innan avgaserna kommer fram för att göra samma sak. Detta ska göra att motorn upplevs ha mer kraft och inte få en avvaktande effektutveckling. För oss vanliga förare så känns bilen en aning starkare men den tvåliters dieseln på 235 hästkrafter som sitter i Volvo XC90 D5 är inte ett kraftpaket värt att jämföras med BMW och Audis sexcylindriga dito. D5:an räcker till men inte mycket mer.

Utrustningspaketet R-Design till Volvo XC90 är ett rent styling-paket. Trots sitt sportiga utseende så erbjuds inget prestandahöjande i form av väghållning eller kraft. R-Design ger en tuffare front med en läpp-spoiler, en markant ”skid-plate” bak och aluminiumfärgade sidobackspeglar utvändigt och design runt fönsten. Invändigt får vi sportstolar med snygga, grova sömmar och

M3 rekommenderar

”metal mesh”-inlägg i instrumentpanelen. R-Design har också en tuffare ratt och pedaler i aluminiumdesign. 

Sammanfattning

Volvos nya SUV är fortfarande en av de absolut bästa på marknaden just nu. Volvo liggerr i topp säkerhetsmässigt, komfortmässigt, lastmässigt och teknikmässigt, förutsatt att du klickar i allt i tillbehörslistan. Möjligheten till både hybriddrift och sjusäten sätter XC90 i toppen på SUV-listan. Det är helt enkelt en fantastisk bil oavsett vilket utförande du väljer. Vi ser fram mot att testa instegsvarianten med D4-motor och framhjulsdrift inom kort.


FAKTA VOLVO XC90 D5 R-Design

Pris från: 631 000 kronor, vår testbil 867 000 kronor                                                    
Motor: 2.0 liters fyrcylindrig direktinsprutad common rail turbodiesel.
Max motoreffekt: 235hk vid 4000 v/min
Max vridmoment: 480 Nm vid 1 750-2250 v/min
Prestanda: 0-100 km/h, 7,8 sek. Toppfart 220 km/h                                       
Förbrukning (Enl. tillverkaren.): 5,7 l/100 km, under testperioden 8,8 l/100 km

FAKTA VOLVO XC90 T8 Inscription

Pris från: 806 000 kronor                                                             
Motor: 2.0 liters fyrcylindrig turboladdad twin engine.
Max motoreffekt: 320 hk förbränningsmotor + 87 hk elmotor vid 5400 v/min
Max vridmoment: 400 Nm på framhjulen och 240 Nm på bakhjulen vid 2200-5400 v/min
Prestanda: 0-100 km/h, 5,6 sek. Toppfart 230 km/h                                       
Förbrukning (Enl. tillverkaren.): 2,1 l/100 km, denna beräkning är helt toeretisk. Under testperioden drog bilen 11,5 l/100 km. Vi fick ut cirka 21 km på ren eldrift

plus

Premiumkänsla och grym komfort
Smarta förarhjälpmedel
Infotainmentsystemet

minus

Tillbehören springer iväg i pris
Säkerhetstillbehören bör ingå i alla modeller
De skålade sätena i R-Design gör det svårt att placera barnstolar rätt

Betyg 9 av 10Betyg 9 av 10
Sida 1 / 2

Innehållsförteckning