Efter en hel del väntan var det så äntligen dags för test av XC90 2016. Att kliva in i Volvos flaggskepp är upplevelse som heter duga och jämfört med nyligen avlösta modellen är det som att hamna i en helt ny värld. Volvos paradgren alltid varit sittkomfort är de här stolarna något av det bekvämaste vi stött på. Inställningsmöjligheterna är nästintill oändliga och att för förstå gången försöka hitta en optimal körställning är en delikat övningsuppgift. Faktum är samtliga åkande i XC90 har det riktigt bra.

Missa inte: Test av BMW M135i

De som sitter i den andra sätesraden har ingen anledning att klaga, med gott om utrymme och väljer du till fyra-zons klimatanläggning kan passagerarna reglera sin kupétemperatur individuellt via en riktigt snygg touchkontrollpanel och rumpvärmen kommer göra gott i vinter. Det finns eluttag för smartphones och liknande så det finns med andra ord inget att anmärka på. Även i den tredje raden är utrymmet förvånansvärt generöst och det är till och med så att vuxna kan färdas i dessa om de är under knappa 180 centimeter.

Test Volvo XC90
XC90 kan givetvis parkera själv.

Vass instrumentering
Reglagen och knapparna på och runt ratten är väl anpassade för en effektiv körning utan att du behöver gissa dig till dess funktioner. Mellan framsätena är det sparsamt med reglage – endast den udda startknappen, körlägesväljaren samt parkeringsbroms. Vi hade gärna adderat någon form av styrplatta eller navigeringshjul för att kunna styra funktionerna på den feta pekskärmen, även om vissa funktioner går att styra från rattreglagen. Sitter du väl tillbakalutad får du sträcka dig rejält för att nå fram, så ett kompletterande reglage hade varit bra.

Missa inte: Ägare bil – här är tjänsterna för att hitta vem som äger en bil

Den helt digitala instrumentpanelen är riktigt vass med tydliga visare och mellan hastighets- och varvmätaren kan du välja vilken information som skall visas, antingen karta, nuvarande media eller ingenting, allt presenterat i hög upplösning och riktigt snyggt!

Infotainmentsystemet Sensus drar onekligen till sig uppmärksamhet och det är huvudskärmen på hela 9 tum spelar huvudrollen i denna kärlekshistoria. Det är här i stort sett alla inställningar görs och media och navigation presenteras. Längst ner finns en ”hem”-knapp och då kommer du till startskärmen som delats upp i fyra huvudgrupper; navigation, media, telefon, och meddelanden. Sveper du skärmen åt vänster hittar du snabbknappar för alla förarhjälpmedel, det vill säga om du vill använda dig av funktioner som dödavinkeln-varnaren, lane assist, parkeringshjälp och så vidare. Väldigt enkelt och användarvänligt. Sveper du åt höger hittar du olika applikationer, såsom bilstatus, olika mediakällor, uppdateringar och annat. Det bör tilläggas att allt petande gör skärmen snabbt riktigt grisig så en trasa bör finnas till hands.

Test Volvo XC90
Nya XC90 bjuder på en hel del smarta funktioner och inställningsmöjligheter, och är givetvis alltid uppkopplad.

Magiska inställningsmöjligheter
Ett snabbt tryck på den övre delen av skärmen gör att du hoppar in i en mer detaljerad form av inställningar och det är här magin skapas. Här kan du verkligen vara kreativ och anpassa bilen helt efter dina önskemål. Ljusstyrka på de olika displayerna, huruvida parkeringshjälpen skall kicka in automatiskt samt när, var samt hur de olika varningssystemen skall agera och så vidare. Det tar givetvis ett bra tag att komma underfund med allt och hur bilen svarar på alla dessa inställningar, men när det väl sitter kommer du inte vilja något annat än detta väl igenomtänkta och smarta system.

Navigationssystemet är snygg presenterat och det går enkelt och snabbt att mata in adresser. Men mjukvaran känns buggig och flera gånger var vi på ett helt annat ställe enligt kartorna jämfört med verklig position, ofta mitt ute på Mälaren av någon märklig anledning. Efter omstart hittade den rätt, men det är inte alltid det finns tillfälle att stanna bilen för detta. Så se till att mjukvaran är uppdaterad. Och när vi ändå är inne på funktioner som behöver ses över; röststyrningen på svenska är långt ifrån bra och kräver en hel del upprepningar innan vi ändå ger upp och letar upp, i det här fallet, rätt telefonnummer på skärmen istället.

Snart stöd för CarPlay
Ljudet vid musikavlyssning håller högsta klass och har du tillvalet ”Premium Sound by Bowers & Wilkins” är ljudupplevelsen något utöver det vanliga och imponerande med tanke på kupéns storlek. På samtliga platser låter det fantastiskt och inställningsmöjligheterna är även här riktigt avancerade. När det gäller Android Auto och Apple CarPlay, som det skröts så mycket om vid lanseringen, kommer äntligen en kostnadsfri uppgradering av Sensus Connect-systemet i bilen för att kunna utnyttja dessa funktioner och tjänster.
För Wifi-funktion och för att koppla upp bilen kan du välja att stoppa in ett sim-kort i platsen på instrumentpanelen eller så kopplar du upp bilen direkt mot din smartphone för att på så sätt vara ständigt uppkopplad. Bilen skapar en hotspot så alla passagerare har ett närverk att koppla upp sig på. Riktigt bra funktion som vi lärt oss uppskattat tidigare i modeller från bland andra Audi och Mercedes. Mer sådant!

Svävande körkänsla
Själva körningen är minst sagt komfortabel och samtidigt inspirerande. Gången är otroligt tyst och fjädringen grymt förlåtande. Detta resulterar i en nästan svävande känsla, vilket kanske inte tilltalar alla då närvarokänslan och kontakten med vägbanan försvinner en aning. Men som landsvägslok… Klockren! Och förarhjälpmedel finns det gott om. ”Rear Collision Warning” är ett radarbaserade system för en bakre kollisionsvarnare, och om ett fordon närmar sig bakifrån i hög hastighet och systemet beräknar att det finns en kollisionsrisk, varnas föraren i den bakomliggande bilen genom att alla dina blinkers blinkar i snabb takt. Om kollisionen ändå är ett faktum sträcker systemet säkerhetsbältena strax före krocken så att alla i bilen sitter säkert fast. ”Cross Traffic Alert” använder radarsensorer för att varna för korsande trafik när du skall backa ut och du får en tydlig ljudvarning från den vänstra eller högra högtalaren och en grafisk varning i pekskärmen. En funktion som fungerar riktigt bra.

Givetvis finns även en dödavinkeln-varnare, eller BLIS på Volvo-språk som med hjälp av de bakre radarsensorerna läser av området bakom bilen och om ett fordon kör in i din döda vinkel eller närmar sig snabbt bakifrån, varnas du via ett inbyggt varningsljus i vänster eller höger sidospegel. BLIS aktiveras så snart bilen överskrider 12 km/h och ska reagera på alla typer av fordon, inklusive motorcyklar.

Hjälp vid köer och omkörningar
Adaptiv farthållare är något av det bästa som uppfunnits senare och håller ett förinställt avstånd till framförvarande fordon vid upp till 200 km/h vilket onekligen ger en bekvämare färd. Ställ in önskad hastighet och minsta tidsintervall till bilen framför dig, och om radardetektorn upptäcker ett långsammare fordon framför anpassas hastigheten automatiskt till detta för att sedan gasa på igen när sikten är fri. Kör du i minst 70 km/h får du även hjälp med omkörningar – använd bara blinkern så accelererar bilen en kort stund för att snabbare komma förbi. Vid köer och långsam stadstrafik kickar Queue Assist-funktionen in och anpassar hastigheten med hjälp av radar- och kamerateknik, och då systemet hela tiden även kontrollerar hur bilen ligger i förhållande till filmarkeringarna, kan styrningen justeras så att du håller dig kvar i rätt fil i stadstrafiken. Köassistansen är aktiv från stillastående upp till 50 km/h och ovärderlig i just tätorter och kringleder i susningstrafik.

Om du vill kan du även aktivera Lane Assist-systemet som fungerar i hastigheter mellan 65 km/h och 200 km/h. Funktionen registrerar vägens kant- och mittlinje med hjälp av en kamera som övervakar bilens position på vägen och styr aktivt bilen tillbaka i filen om du av någon anledning oavsiktligt korsat kant- eller mittlinjen. Skulle du ändå, utan att blinka, korsa körfältsmarkeringen varnas du genom vibrationer i ratten och varningsljud.

Test Volvo XC90

Sammanfattning
Volvos nya SUV är inget annat än en fullträff rakt igenom. Teknikmässigt – vare sig det gäller förarhjälpmedel eller underhållning – finns väldigt lite vi saknar, förutsatt att samtliga tillbehör bockas av i listan när du beställer bilen. Generösa utrymmen, grym komfort samt en elegant och udda design placerar nya XC90 i toppen av segmentet.


Premiumkänsla och grym komfort
Smarta förarhjälpmedel
Infotainmentsystemet


Lite buggig navigator
Röststyrningen

Betyg 9 av 10Betyg 9 av 10