Diskussionerna på spelforumen gick varma inför Apples event i går. Skulle Apple satsa på en andra skärm, och kanske utnyttja Ipad på ett liknande sätt som Nintendo gör med Wii U? Eller planerade teknikjätten rent av paketera Apple TV tillsammans med en fysisk handkontroll, komplett med styrspak och knappar att kontrollera spelen med?

Missa inte: Därför kommer Apple TV med Siri att slå stenhårt mot tv-tillverkarna

Med facit i hand blir det varken eller. Apple väljer istället att delvis marknadsföra sin Apple TV med möjligheten att få in Appstore på storbildsskärm. Det lär med andra ord betyda ungefär samma spelklimat som vi har på Iphone och Ipad.

Så vad blir effekterna av detta för Sony, Microsoft och Nintendo i dagsläget? Förmodligen inte särskilt stora. Undantaget kan med lite god vilja sägas vara Nintendo. Det var bara några år sedan företaget byggde en hel affärsidé på att nå ut brett med Wii. Wii U befinner sig inte riktigt i samma situation, däremot vet vi inte hur deras nästa konsol blir och företaget har trots allt en kommande mobilsatsning på gång.

Att se spelfunktionen på Apple TV som en slags Wii är kanske logiskt med tanke på fjärrkontrollen de båda enheterna har. Jämförelsen haltar dock en aning. Wii kom trots allt mycket tydligare förpackad som spelplattform, där medföljande Wii Sports i kombination med Wiimote gjorde att alla kunde förstå idén direkt. Men framför allt är Nintendo ett renodlat spelföretag med varumärken som Super Mario Bros, Mario Kart och The Legend of Zelda. Apple har inte i närheten av någon liknande katalog att luta sig mot.

Jämförelsen med Wii blir istället relevant om vi ser Apple TV i ett längre perspektiv, och tar rådande speltrender med i bilden. Först då kan vi förstå vilken roll Apple TV kan komma att ha på spelmarknaden.

Free to play-modellen har ökat rejält de senaste åren, och rapporter visar att siffrorna kommer fortsätta peka uppåt. Digitala lanseringar har haft en liknande utveckling och många tror att 2015 blir året då de till slut når ikapp fysiska spelsläpp. På båda dessa områden har Apple länge varit gigantiska. Det i sig gör att Apple TV har goda möjligheter att roffa åt sig en betydande del av vardagsrummens casual-kaka.

Men på samma gång har Appstore aldrig fångat hardcore-publiken. Det verkar å andra sidan inte Apple vara särskilt intresserade av att försöka göra denna gången heller. Och varför skulle man? Ända sedan Wii har casual-spelande och hardcore-spelande visat sig kunna samexistera alldeles utmärkt. Spelvärlden är lika ovillig att sluta spela nya Halo som att sluta spela Clash of Clans.

Fram till dess att någon gör ett seriöst försök att sammanföra de båda – och det är svårt att i dag se att Apple TV blir den plattformen – lär med andra ord konsoltillverkarna kunna sitta lugnt kvar i båten.

Kommer du att köpa nya Apple TV?
Det är inte längre tillåtet att rösta.