Det vore enkelt att måla upp en ödesmättad stämning inför lanseringen av Halo 5: Guardians. För med en sviktande Xbox One-försäljning är det närmast ett måste att titeln levererar. Och nu är det heller inte bara Microsofts eventuella konsolöde som står på spel. Efter onlinehaveriet med Halo: The Master Chief Collection och besvikelsen Halo 4 har även Halo som spelserie fått sig en törn. Därtill kan vi även lägga den Halo-baserade tv-serie som floppade superstort när den gick upp för lite drygt ett år sedan.

Missa inte: Så bra är Rise of the Tomb Raider – M3 har spelat de första timmarna

Det är med andra ord en hel del som vilar på utvecklaren 343 Industries axlar i höst.

Forfarande unikt i spelvärlden

För att förstå Halo 5: Guardians behöver vi först koka ner serien till dess beståndsdelar. Trots att originalet släpptes för snart 14 år sedan har serien fortfarande en unik ställning i spelvärlden. För medan actionkonkurrenterna allt mer satsar på linjära upplevelser är Halo mer av öppen natur. Du har fortfarande ett mål att följa, men striderna äger för det mesta rum på stora ytor med mängder av valmöjligheter.

Halo 5: Guardians utgör inte något undantag. Faktum är att det har mer gemensamt med Bungies lekfulla förhållningssätt till spelserien än vad 343 Industries-utvecklade Halo 4 hade. När vi börjar kampanjen gör vi det ombord på en rymdstation, som föga oväntat snart dräller av fiender. Här får vi springa i mörka korridorer, men det bjuds även på gott om konfrontationer i öppnare miljöer, med stora nivåskillnader. Mot slutet får vi möjligheten att hoppa in i en Banchee (en av de flygande farkosterna i serien) för att förstöra några specifika mål på stationen.

Halo
Halo 5: Guardians bjuder i gammal god serieanda på mängder av strider i öppna miljöer. I vanlig ordning stegras utmaningen allt eftersom.

Storskaliga bataljer

Det andra uppdraget tar oss ut i naturen, där vi får strida mot en enorm fienderobot kallad Kraken. Här visar sig Halo 5: Guardians från sin allra bästa sida. Nivån är superintensiv, men för lagom balanserad för att vi inte ska bli överväldigade. Till en början får vi strida mot enklare marktrupper, antingen till fots eller i en Ghost (ett av Halo-seriens alla fordon).

Senare får vi möjlighet att hoppa i en flygande farkost för att borda Kraken, och väl där ställs vi öga mot öga mot några Promethean-soldater. Det hela slutar med att vi tvingas fly innan Kraken exploderar. Att på detta sätt trappa upp svårighetsgraden, och hela tiden erbjuda oss nya inslag är ett klassiskt Halo-recept som 343 Industries slarvade bort i Halo 4.

I övrigt kan vi konstatera att Halo 5: Guardians ser riktigt bra ut. Spelet rullar på i 60 bilder per sekund, och det samtidigt som mängder av fiender trängs på skärmen samtidigt. Det märks att 343 Industries har en del resurser till sitt förfogande. Precis som med Halo 4 är det färgglada Halo som Bungie stod för något nedtonat. Här är det istället tal om en mer realistisk grafik, vilket märks på allt från spelets fordon till de Grunts som i vanlig ordning får agera kanonmat.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning