Det är inget snack om saken att el- och bränslecellsbilar är framtiden. De flesta tillverkare har, eller kommer att ha ett alternativ inom kort inom det här segmentet, men enligt Nissan finns fortfarande en uppdelning mellan ”talkers” och ”doers”. Nissan tillhör givetvis de sistnämnda och presenterar nu en uppdaterad version av den populära elbilen Leaf.

Exteriört är den främsta nyheten att Leaf numera även går att få i färgen ”Bronze”. På insidan är det infotainmentsystemet med en 7-tums skärm och nytt användargränssnitt som sticker ut. Inga direkt iögonfallande nyheter, det är istället batteri och räckvidd som står i fokus denna gång.

Nissan Connect
Det nya infotainmentsystemet kommer som standard i samtliga Acenta- och Tekna-versioner av Leaf 30kWh.

3:e generationens Leaf-batteri på 30kW/h ökar räckvidden med hela 26 procent jämfört med nuvarande modell med 24 kWh-batteri och i teorin skall en laddning räcka till 250 kilometers körning. Detta givetvis beroende på körstil, vägförhållanden, utomhustemperatur och hur mycket du belastar klimatanläggningen och så vidare, men att det är en klar förbättring råder det inga tvivel om. Efter en heldags körning med branta stigningar och i vissa fall aggressiv körning kan vi konstatera att kapaciteten räcker för de flestas behov. Vi körde runt 14 mil och efteråt hade vi fortfarande cirka 40 procent kvar i batteriet.

Nissan Leaf

Modellen med det nya 30 kWh-batteriet kommer få en utökad garantitid till 8 år/160 000 kilometer jämfört med dagens modell, som kommer fortsätta säljas parallellt, som har 5 års garanti. Prismässigt kommer det skilja cirka 19 000 kronor mellan de båda, oavsett utrustningsnivå, när den nya modellen kommer till Sverige under januari 2016.

Prisexempel: Nissan Leaf 36 kWh Acenta, efter supermiljöbilspremie: 318 990 kronor