Vi testade Porsches Panamera S E-hybrid tidigare i år och imponerades då av både av köregenskaperna och alla smarta förarhjälpmedel. Däremot tyckte vi att batteriets kapacitet inte riktigt räckte till. I nya Cayenne har tillverkaren satt in ett kraftfullare batteri på 10,8 kWh, men å andra sidan väger den här modellen riktigt mycket, så en av frågeställningarna innan testet var just om elkraften skulle räcka till.
Klent batteri som kräver en aktiv högerfot
Om du har nära till jobbet kanske det spelar mindre roll, men räkna med att batteriet är helt tomt efter cirka 2 mil. Vilket är i snålaste laget. Visst, bensinmotorn kickar givetvis in men det är mindre kul när förbrukningen under blandad körning drar iväg upp mot en liter per mil. Med din vetskap om att du förorenar din omgivning.

I E-powerläget känner du direkt i gaspedalen när du går över gränsen för vad batteriet orkar med, detta i form av ett ganska rejält motstånd som du måste trampa dig igenom. Inte alls lika diskret som i t ex Mercedes hybrider. Vi upptäcker att vi får jobba ganska aktivt med högerfoten helt enkelt på ett annat sätt än vi är vana vid.
Missa inte: Första testet av Volvo XC90
Om du hellre vill utnyttja elmotorn till att ge en extra skjuts prestandamässigt använder du något av de två sportlägena. E-charge-läget låter dig istället ladda upp batteriet under körning, bland annat genom att maximalt utnyttja varje tillfälle då du bromsar till att ladda batteriet. En kul detalj här är att du kan hålla stenkoll på hur kraftfördelningen går i bilen, på skärmen. När kickar vilken motor in, och när laddas batteriet?
Besinmotorn i bilen är en V6:a med 333 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 440 Nm vid 3 000-5 250 varv/minut. Om du inte utnyttjar elbatteriet för extra kraft (det kan ju vara slut...) ger det inte någon jätteskjuts när vi trycket gasen i botten, mycket på grund av att bilen är så pass tung. Vi gillar köregenskaperna i övrigt och komforten är fantastiskt bra.

Innehållsförteckning
Tillverkare: Porsche
Pris: Från 840 000 kronor
Testbilens pris: 1 150 800 kr
Motor: V6, 4 ventiler per cylinder, direktinsprutning med kompressor; i kombination med elmotor (70 kW/95 hk)
Växellåda: Tiptronic S 8-växlad
Effekt (kW (hk) vid r/min): 306 (416)/5500
Vridmoment (Nm vid r/min): 590/1250–4000
Miljöklass: EU6
Tjänstevikt: 2 425 kg