Påkostad interiör
Kvalitetskänslan i kupén är mycket hög och stolarna är extremt bekväma. Om du inte är van med Porsche sedan tidigare kommer du visserligen att tycka att saker sitter på fel ställen, men vi vänjer oss ganska snabbt. Här finns en rejäl pekskärm av hög kvalitet och manuell nivåreglering som låter dig ställa bilen i flera olika höjdlägen beroende på var du planerar att köra. Riktigt coolt! Ska vi gnälla på något vid förarplatsen är det att det inte finns något bra ställe att lägga mobilen. Överlag är det dåligt med förvaringsmöjligheter. Däremot har både förare och passagerare fram ett rejält handtag att hålla i sig med, vid växelspaken. Sportegenskaper framför praktiska detaljer helt enkelt. I mitten vid framrutan sitter även en analog klocka med sekundvisare, och möjligheten att ta varvtider.

Cayenne S E-hybri

Menysystemet i testbilen var på engelska, likaså navigatorn, vilket är en nackdel. Navigatorn i sig är i övrigt riktigt bra och vi gillar verkligen att vi kan få upp kartan i färg i en av de runda centrumringarna framför ratten. Riktigt retrocoolt! Ljudanläggningen i bilen kommer från Bose och den ger ett väldigt rent och klart ljud, om än något diskantigt. Men efter lite tonjustering får vi ändå till bra tyngd i ljudbilden.

Du även: Mercedes nya sportbil är brutal

Koll på bilen i mobilen - och i Apple Watch
Porsches smartphoneapp Car Connect låter dig få upp statistik som bränsleförbrukning och batteristatus direkt i mobilen eller i din Apple Watch. Men här finns ännu fler smarta finesser. Har du glömt var du parkerade bilen? Starta "Find my car" så får du hjälp att navigera till den. Eller om du hellre vill aktivera signalhornet eller lamporna i bilen från distans. Här kan du även få upp varningar om bilen skulle bli stulen, eller om något av säkerhetssystemen har aktiverats. Riktigt bra!

Cayenne S E-hybri
Appen låter dig komma åt en hel del smarta funktioner direkt i din Apple Watch.

Fakta

Tillverkare: Porsche
Pris: Från 840 000 kronor
Testbilens pris: 1 150 800 kr
Motor: V6, 4 ventiler per cylinder, direktinsprutning med kompressor; i kombination med elmotor (70 kW/95 hk)
Växellåda: Tiptronic S 8-växlad
Effekt (kW (hk) vid r/min): 306 (416)/5500
Vridmoment (Nm vid r/min): 590/1250–4000
Miljöklass: EU6
Tjänstevikt: 2 425 kg