Omdöme
Porsche blandar gammalt och nytt i Cayenne S E-hybrid. Den hänger kvar vid klassiska sportiga Porschereglage och tillverkaren har prioriterat de bitarna framför praktiska saker som du säkert har mer nytta av till vardags. Bilen är extremt skön att köra och du sitter som en kung i bilen, men batteriet är aningen klent och vi kommer inte helt överrens med hur gaspedalen fungerar i E-power-läget. Men Car Connect-funktionerna är å andra sidan riktigt smarta.

Test av Porsche Cayenne S E-hybrid

Komforten och kvalitetskänslan
Car Connect
Massor av bra förarhjälpmedel

Lite klent batteri
Priset

Betyg 4 av 5

Fakta

Tillverkare: Porsche
Pris: Från 840 000 kronor
Testbilens pris: 1 150 800 kr
Motor: V6, 4 ventiler per cylinder, direktinsprutning med kompressor; i kombination med elmotor (70 kW/95 hk)
Växellåda: Tiptronic S 8-växlad
Effekt (kW (hk) vid r/min): 306 (416)/5500
Vridmoment (Nm vid r/min): 590/1250–4000
Miljöklass: EU6
Tjänstevikt: 2 425 kg